پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله22:15 - 1400/09/09
یادداشت/فردین رحیمی

نقش نمادها در شهر بسیار حائزه اهمیت است

شهر علاوه بر رفع نیازهای فیزیکی نظیر اقامت و اشتغال شهروندان، باید توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای روحی، روانی و فرهنگی آنان را نیز داشته باشد.

به گزارش هزارماسوله ،منظر شهری نیز به‌عنوان بخشی از شهر که سطح تماس انسان و پدیدۀ شهر است، از این آسیب در امان نمانده است. بیگانگی منظر شهرها با ارزش‌ها، تاریخ و فرهنگ جامعه، منجر به نوعی بی‌هویّتی و عدم خوانایی در شهر و در نتیجه از دست رفتن یکپارچگی و وحدت کالبدی، فرهنگی و اجتماعی شده است. از مهم‌ترین دلایل این امر، بی‌توجهی به عوامل و عناصر مؤثر در تعریف و تقویت سازمان هویّتی شهر و منظر شهری، همچون عناصر شاخص عینی و ذهنی با بار هویّتی و فرهنگی است که قابلیت ظهور در نقش نماد و نشانه در گسترۀ وسیع شهر را داشته باشد.

نمادها و نشانه‌ها در شهر از مهم‌ترین آرایه‌‌های شهری هستند که می‌توانند بر کیفیت منظر شهری و تقویت هویّت شهر و جامعه اثر بگذارند

▪️متاسفانه وقتی به شهرهای پاوه واورامانات می نگریم چنین نمادهای در هیچ مکانی استفاده نشده است واین یکی از ضعف ها برای شهرهای تاریخی هورامان با توجه به ثبت جهانی آن می باشد وانتظار می رود شورای شهر ها، شهرداری ها باهمکاری هنرمندان، تاریخ نویسان وانجمن های فعال برای نصب چنین نماده هایی در شهرهای اورامانات قدم بردارند.

فردین رحیمی