پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله10:42 - 1400/05/09
امام جمعه پاوه:

اورامانات شايستگي ثبت جهاني را داشت

امام جمعه پاوه گفت: هورامان حق داشته که به ثبت جهانی برسد، چون هورامان یعنی محل ادب، فرهنگ، اخلاق، هنر، دانش، عرفان، دین و بهداشت.

به گزارش هزارماسوله ،امام جمعه پاوه در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته در خصوص ثبت جهاني اورامانات در سخناني اظهار داشت:سازمان یونسکوکه مقر آن در فرانسه است یک سازمان آموزشی و فرهنگی وابسته به سازمان ملل است؛ کار سازمان یونسکو ایجاد صلح و مبارزه با فقر فرهنگی و مالی و توسعۀ پایدار در جامعه بخصوص در محل‌هایی است که توسط این سازمان به ثبت جهانی می‌رسند و مزایای آن رشد فرهنگی و زبانی اقوام و حفاظت از آثار ثبت‌شده و اعطای امتیازات خاص است و در سال بودجه به ثبت می‌رسانند و برای رشد منطقۀ ثبت شده، به دولت‌های ناظر بر آثار ثبت شده بودجه می‌دهند تا در منطقۀ موردنظر سازمان یونسکو هزینه شود.

ماموستا ملا قادر قادري افزود: اگر هورامان در یونسکو ثبت‌شده است یعنی در ردیف آثاری قرارگرفته که در آمریکا و فرانسه و چین و آلمان به ثبت جهانی رسیده‌اند وبا توجه به مطالبی که عرض کردم یونسکو هرساله بودجه‌ای را به کشورهایی که آثارشان به ثبت جهانی رسیده است، اختصاص می‌دهد تا برای توسعۀ فرهنگی، فکری و بهداشتی آن مناطق هزینه کنند.

وي گفت: مناطقی که اخیراً به ثبت رسیده‌اند، شامل قسمتی از هورامان استان‌های کرمانشاه و کردستان و قسمتی از هورامان عراق در استان حلبچه است و تاکنون در هیچ کجای دنیا چنین آثار وسیعی که ۷۰۰ روستا و شهر را شامل می‌شود، توسط یونسکو به ثبت نرسیده است. اما آیا این حق هورامان بوده است که به ثبت جهانی برسد؟ و اگر پاسخ مثبت است، چرا؟

وي ادامه داد:هورامان حق داشته که به ثبت جهانی برسد، چون هورامان یعنی محل ادب، فرهنگ، اخلاق، هنر، دانش، عرفان، دین و بهداشت.

وي خاطر نشان كرد: کتابی دارم تحت عنوان تاریخ هورامان که ۹۰ سال پیش نوشته شده است؛نویسندۀ این کتاب سرهنگ رزم‌آرا فرماندۀ عملیات سرکوب هورامان از سوی رضاخان بوده است اما نتوانسته حق را کتمان کند. او نوشته است هورامان امتیازاتی دارد که آن را از اقوام دیگر متمایز می‌کند.۱-در هر روستا حداقل یک مسجد وجود دارد که این امر نشانۀ تدین آن‌هاست.۲-ازنظر بهداشت با هیچ قومی قابل‌مقایسه نیستند.

وي تصريح كرد: روز چهارشنبه گذشته ۶/۵/۱۴۰۰ قبل از ساعت ۸ صبح تلویزیون بی‌بی‌سی را روشن کردم دیدم مرحوم صباح هورامی دارد در گوشه‌ای از هورامان سیاچمانه می‌خواند برایم خیلی عجیب بود. مجری این شبکه آمد و توضیح داد و گفت: این برنامه به مناسبت ثبت جهانی هورامان پخش می‌شود. بعدازاین خبر گفت: دیشب در شهر بهار اصفهان و شهر ایوان ایلام مردم به پشتیبانی از مردم خوزستان به بیرون آمده و علیه نظام و مسئولین شعار داده‌اند و یکی از شعارهایشان این بوده که ما اسلام را نمی‌خواهیم.

ماموستا قادري افزود: از سر ناراحتی زیاد آهی کشیدم و گریه کردم و با خود گفتم در این بهشت هورامان که بی‌بی‌سی نشان داد چرا ما نتوانسته‌ایم برای جوانان و افراد فقیر کارکنیم تا امروز شاهد نباشیم جوانانمان، هورامان و کردستان را ترک و به اروپا مهاجرت نموده و با آویختن صلیب برگردن خود به مسیحیت روی بیاورند تا به آن‌ها کار بدهند و بتوانند زندگی کنند.

وي اضافه كرد: گفتم مردم ایلام مردمی شریف و پهلوان و قهرمان و با دین هستند و مردم کرمانشاه هم سابقه هزارسالۀ مردانگی دارند و مردم کردستان هم اهل علم و دانش و معرفت‌اند. مردم اصفهان در جنگ تحمیلی بعضی روزها ۴۰۰ شهید را تشییع می‌کردند؛ چرا باید عملکرد ما در این ۴۰ ساله به نحوی بوده باشد که جوانان ما در خیابان بگویند ما اسلام را نمی‌خواهیم.

وي با اشاره به ثبت منظر فرهنگي جهاني اورامانات گفت: در خصوص ثبت هورامان هم عرض می‌کنم این کار، کاری مثبت است و برای این مهم به مردم هورامان تبریک می‌گویم و از مسئولان و نمایندگان مجلس و استانداران و فرمانداران و روحانیون و وزارت گردشگری و ادارات گردشگری استان کرمانشاه و کردستان ممنون و سپاسگزارم.

امام جمعه پاوه افزود: وقتی‌که در سال ۹۹ هیئت اعزامی از یونسکو به پاوه و منزل بنده آمدند، خیلی عاطفی با هیئت برخورد کردیم و دل آن‌ها را خوش کردم و از دکتر حسام خواهش کردم بی‌برنامگی ما را نادیده بگیرد و گفتم: شما شافعی مذهب هستید. ایرانی‌ها مصر را دوست دارند.

وي تصريح داشت: البته هم روز دیدار هیئت ارزیاب و هم روز جمعۀ آن هفته از مسئولان امر گله کردم و گفتم: این چه استقبالی است و چگونه با این برخورد می‌خواهید فرهنگ هورامان را ثبت کنید؟ چه می‌شد یک دست لباس بهتر و یک جفت کلاش هورامی به تن ایشان می‌کردید که نشانۀ هویت و فرهنگ هورامان باشد؟

ماموستا قادري گفت: مسئولان استان کرمانشاه در آن روز زیاد ارزشی برای این حرکت قائل نشدند اما در استان کردستان خیلی بهتر با این قضیه برخورد کردند. در روز ثبت هورامان با دکتر حسام که در فرانسه بود، تماس گرفتم و گفتم: آفرین و مرحبا بر شما، ایشان هم به این تماس خیلی خوشحال شد و گفت: من وظیفۀ خود را انجام داده‌ام و هیچ منتی بر مردم هورامان ندارم. ازایشان دعوت کردم که بعد از کرونا مجدد به پاوه بیاید.

امام جمعه پاوه در پايان گفت: مجدداً بنده عرض می‌کنمذات کار خوب است ولی باید هم مردم و هم مسئولین با برنامه‌ریزی خاص بتوانیم از این امر استفاده کنیم و مسئلۀ ثبت هورامان مختصر به آمدن گردشگر و رقص و شادی نشود. ما مردم کورد ترانه و شادی و رقص را قبل از این قضیه هم داشته‌ایم و اگر تنها به این امر مختص شود، ما کاری نکرده‌ایم اما اگر ازنظر ادب و هنر و بهداشت و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی به منطقه توجه شود، ما هم ممنون مسئولان خودمان و هم ممنون یونسکو هستیم.