پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله17:17 - 1400/01/21
کیوان سامیان:

علائم کرونا در این فصل اسهال وحالت تهوع است/حرف‌زدن بیش از تنفس ویروس را منتشر می‌کند

مسئول واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریها شبکه بهداشت و درمان پاوه گفت: نظر به اینکه یکی از علائم کرونا در این فصل اسهال وحالت تهوع می باشد مصرف مایعات و موادغذا در وعده های بیشتر با حجم کمتر توصیه می شوداز نوشیدنی کافئین دارونوشابه ها و غذاهای سرخ کردنی خودداری شود

به گزارشهزار ماسوله، مسئول  واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریها شبکه بهداشت و درمان پاوه به خبرنگار ما گفت: یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند سبب افزایش شدت کووید-۱۹ در مبتلایان شودمیزان ویروسی است که وارد بدن شده است.

 

کیوان سامیان افزود: در مواردی که مبتلایان جوان و سالم بیماری‌شان شدت یافته ، احتمال داده می‌شود که لود بالای ویروس در ایجاد وخامت حالشان نقش جدی داشته است.

 

وی گفت: همان کارهایی که باید برای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ انجام دهیم، سبب می‌شود که در صورت حضور در محیط آلوده، ویروس کمتری وارد بدنمان شود.یعنی کارهای جدیدی را لازم نیست انجام دهیم، فقط توجه داشته ماسک بزنیم؛ماسک مناسب و به روش صحیح، نه زیر بینی و روی چانه؛ماسک ولودار آلودگی را به بیرون عبور می کند.

 

وی با بیان اینکه مکانهای بسته، هرچه کوچکتر،مانند آسانسور، تاکسی، بعضی محیطهای اداری و تجاری پرریسک‌تر؛ هستند ادامه داد:لازم است مدت حضور خود در مناطق دارای ریسک را کاهش دهیم.مانند مراکز خرید، سوپرمارکت، ادارات، وسایل نقلیۀ عمومی.و از حضور غیرضروری در اجتماعات خودداری کنیم.

 

سامیان گفت: در محیط بستۀ عمومی تمام در و پنجره‌ها را باز بگذاریم، حتی در زمان سردی هوا.و کمتر در معرض صحبت اشخاص احتمالاً ناقل قرار بگیریم.

 

وی خاطر نشان کرد: حرف‌زدن بیش از تنفس ویروس را منتشر می‌کند؛ با صدای بلند، بیشتر، سرفه و عطسه که خیلی بیشتر؛

 

وی افزود: بنابراین در جایی مثل آسانسور و تاکسی کمتر صحبت کنیم و کمتر سؤال کنیم.هرچه فاصله بیشتر، خطر کمتر؛ قطرکهای حاوی کروناویروس جدید ضمن صحبت و تنفس معمولاً تا یک تا دو متر پرتاب می‌شوند

 

وی در پایان گفت: نظر  به اینکه یکی از علائم کرونا در این فصل اسهال وحالت تهوع می باشد مصرف مایعات و موادغذا در وعده های بیشتر با حجم کمتر توصیه می شوداز نوشیدنی کافئین دارونوشابه ها و غذاهای سرخ کردنی خودداری شود همچنین خواب کافی، کاهش استرس، خوردن برخی ویتامینها با دوز تعیین شده توسط پزشک می تواند کمک کننده باشد.