پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله17:09 - 1399/10/02
به منظور بازدید از مساجد ساخته شده و دیدار با مردم "

ماموستا قادری در چهار روستای زلزله زده حضور یافتند

حاج ماموستا ملا قادر قادری بمنظور بازدید از ۴ مسجد ساخته شده در مناطق زلزله زده ثلاث باباجانی و جوانرود توسط خیری مریوانی و همچنین تبریک و دیدار با مردم این روستاها در سفری یک روزه از این مناطق دیدن کردند.

به گزارشهزار ماسوله،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛متعاقب ساخت سه مسجد در مناطق زلزله زده سرپلذهاب و ثلاث باباجانی توسط ستاد وحدت پاوه؛ با پیشنهاد حاج ماموستا ملا قادر قادری، خیری مریوانی اقدام به ساخت چهار باب مسجد در چهار روستای زلزله زده ثلاث باباجانی و جوانرود نمود

کلنگ احداث این مساجد در اواخر سال ۹۷ به زمین زده شد و در نیمه دوم سال ۹۸ تکمیل شدند اما شیوع ویروس کرونا مانع از افتتاح این مساجد گردید.

صبح امروز ( دوشنبه ۱ دیماه ۹۹)حاج ماموستا ملا قادر قادریبه همراه جمعی از روحانیون، جهت بازدید و تبریک ساخت این مساجد در این روستاها حضور یافتند.

در ادامه گزارشی از این سفر که توسط روابط عمومی دفتر امام جمعه پاوه تنظیم شده، آمده است :

در صبحگاه آغازین روز از فصل زمستان سال ۹۹حاج ماموستا ملا قادر قادری امام‌جمعۀ محترم پاوهدر حالیکهماموستا هادی رمضانی رئیس ادارۀ اوقاف پاوه و اورامانات،ماموستا کریم اداک،حاج مصلح قادری مسئول دفتر امام‌جمعهوجمع دیگریایشان را همراهی می کردند به‌قصد بازدید از مساجد بازسازی‌شده توسط خیر محترم مریوانی آقایانور روزچنگ، در روستاهایزمکان،تازه‌آباد امین،هماجگهثلاث باباجانی وچشمهگدارجوانرود راهی این مناطق شدند تا ضمن دیدار با روحانیون محترم و هیئت‌امنای مساجد، با مردم این روستاها دیداری داشته باشند.گزارشی از این سفر تقدیم حضور همراهان پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه پاوه خواهد شد:

طولانی بود سفر ما را مجاب کرد که صبح زود راه بیفتیم؛ مقصد اول ماروستای زمکاناست، با هماهنگی قبلی ساعت ۹ صبح به روستای زمکان وارد شدیم. منارۀ مسجد از دور خودنمایی می‌کرد. با دیدن منارۀ مسجد خداوند را شکر کردیم.

 

 

 

 

به‌محض پیاده شدنمردم زمکانبه گرمی از ما استقبال کردند؛ در مسجددو رکعت نماز شکربه‌جای آوردیم و بعد از قرائت آیاتی از قرآن کریم،ماموستا هادی رمضانیریاست ادارۀ اوقاف شهرستان‌های اورامانات ضمن تقدیر و تشکر از حضور حضار، بازسازی این مسجد را به همه تبریک گفت و گزارش مجملی در خصوص مسجد ارائه و از بانی آن خانوادۀ روزچنگ تشکر کرد.

 

 

 

 

سپسحاج ماموستا ملاقادر قادریدر سخنان کوتاهی اظهار داشتند: ۲۲ماه پیش زمانی بهروستای زمکانوارد شدیم، نصف روستا و مسجد کاملاً تخریب شده بود. به لطف خداوند و توکل به ذات رب‌العالمین کلنگ احداث مسجد را بر زمین زدیم و از خداوند خواستیم توفیق را نصیب ما فرماید. امروز هم شکر همان پروردگار را به‌جای می‌آوریم که توفیق داد ساخت این بهشت را به شما تبریک بگوییم و برای کاک انور و خانواده‌اش و کاک سوران خوش نواز که برای ساخت این مساجد زحمات زیادی کشیدند دعای خیر کنیم.

 

 

 

 

در ادامه ازامام‌جمعه و جماعت روستاو جمعی از اهالی که حاضر بودند تشکر به عمل آمد و درخواست گردید با عبادات و جمعه و جماعت، مسجد را از حیث معنویت تعمیر کامل نمایند. سپس از اهالی زمکان خداحافظی و به‌قصد حضور درروستای تازه‌آباد امینبه راه افتادیم.

ساعت ۱۰:۰۰ صبح به این روستا رسیدیم.خورشید نور خود را بر منارۀ مسجد گسترانیده بود و منارۀ مسجد همچون دُر می‌درخشید.ضمن سلام و احوالپرسی با مردم از حضور امام‌جمعۀ محترم ثلاث و روحانیون حاضر تشکر شد و برنامه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید شروع و سپسماموستا هادی رمضانیگزارش کوتاهی ارائه و آنگاه امام‌جمعۀ پاوه و سپس امام‌جمعۀ محترم تازه‌آباد جناب ماموستا شیخیمطالبی را بیان کردند.

 

 

 

 

سپسحاج ماموستا قادریگفتند: قرار ما این بود در سال ۱۳۹۸ با حضور خانوادۀ آقای روزچنگ و ۵۰۰ نفر از اهالی و مسئولین شهرستان‌های اورامانات مراسم رسمی افتتاح ۴ باب مسجد را در مسجد جامع ثلاث برگزار کنیم که متأسفانه وبای کرونا به ما اجازه نداد. امروزآمده‌ایم خداوند را شکر کنیم و به شما تبریک بگوییمو عرض کنیم با توجه به شرایط حاکم افتتاح رسمی نداریم؛مسجد مبارک اهالی تازه آباد امین باشد.

مقصد بعدی ماروستای هماجگهبود که بعد از عبور از پیچ‌وخم جادۀ این روستا و عبور از میان کوه‌های سر به فلک کشیده ساعت ۱۲ وارد این روستای زیبا شدیم. از فاصلۀ چند کیلومتری منارۀ زیبای مسجد خودنمایی می‌کرد. مردم روستا از پیر و جوان به استقبال ما آمدند و به ما خوش‌آمد گفتند؛ ضمن تشکر از استقبال این عزیزان، وارد مسجد شدیم.

برنامه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید شروع شد و در ادامه ماموستا رمضانی گزارش مختصری ارائه نمود.

سپسحاج ماموستا قادری امام‌جمعۀ محترم پاوهسخنانی ایراد نمود که متن آن‌ها در ادامه می‌آید.

الحمدلله ثم الصلاة و السلام و التحیه علی رسول الله و علی آله و صحبه و من والا و لا حول و لا قوة الا بالله.

قال الله تبارک‌وتعالی: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ»

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برادران محترم بنده راضی به زحمت شما نبودم خداوند به شما جزای خیر بدهد. همه ما شاهدیم در این عصر و زمانه مصیبت کرونا دنیای بشریت را دچار زحمت کرده است وفلسفه این وبا به این خاطر است که ما از خواب غفلت بیدار شویم اما متأسفانه ما همچنان در خواب غفلت به سر می‌بریم و از این خواب غفلت بیدار نشده‌ایم. امروز شما شاهدید در سرتاسر دنیا قدرت‌های بزرگ چون آمریکا و روسیه و فرانسه همگی مبتلای این ویروس هستند.

در این روزهای سخت که امر شده حتی‌المقدور از خانه بیرون نرویم، ما تشخیص دادیم خدمت شما برسیم. شما عشیره بااخلاق و سادات مبارک و نوۀ مرحوم ماموستا مولوی کُرد هستید. بنده در روستای سرشاته بر مزار مرحوم مولوی حضور یافته‌ام و در آنجا بزرگ‌ترین لذت و استفاده را برده‌ام. خداوند به شما جزای خیر عطا فرماید و راهرو صادق راه ماموستا مولوی باشید.

انگیزۀ اصلی ما از حضور در جمع شما عزیزان عرض سلام و ارادت است. اینسومین باراست بنده بهروستای هماجگهمی‌آیم.بار اول در سال ۱۳۷۵ بود به همراهی آقای دریکوند فرماندار وقت پاوه و ۱۵ نفر از مسئولان شهرستان که خداوند لطف کرد سبب خیر شدیم و روستای هماجگه از نعمت آب بهداشتی برخوردار شد.بار دوم زمانی بود که برای کلنگ بازسازی مسجد حاضر به اینجا آمدم و این سومین بار است که برای دیدار با شما عزیزان به مسجد بازسازی‌شدۀروستای هماجگهمی‌آیم.

ما آمده‌ایم به شما بابت بازسازی این مسجد زیبا تبریک بگوییم و توصیه کنیم جواب این زحمات را با حضور در مسجد و جمعه و جماعت بدهید؛ خیلی دوست داشتیم آقای روزچنگ در مراسم افتتاح حضور می‌یافت اما مجموعه‌ای از عوامل ازجمله کرونا اجازه نداد و ما امروز و در این لحظه در خدمت شما هستیم که عرض کنیم مسجد از آن شماست.

بنده از مسئولان محترم جمهوری اسلامی بخصوص مسئولان شهرستان ثلاث باباجانی تشکر می‌کنم. در سال ۱۳۷۵ این روستا آب، جاده، برق، بهداشت و مدرسه و مسجد مناسب نداشت امروز الحمدلله هماجگه شهری شده است.

در ادامهامام‌جمعۀ روستااز حضور افراد تشکر نمود ودو دانش‌آموزنیز سروده‌ای خواندند.

بعد از اتمام جلسه، نماز ظهر را در مسجد خواندیم و ناهار را مهمان کاک سعدی بودیم.

سپسروستای هماجگهرا ترک و با مردم روستا خداحافظی و به سمت روستای چشمه گدار در حومۀ جوانرود حرکت نمودیم و ساعت ۳۰: ۱۵ به روستا رسیدیم و در جمع صمیمی جمعی از اهالیروستای چشمه گدارکه در مسجد منتظر ما بودند، حضور یافتیم.

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام حق توسطامام‌جمعۀ روستاشروع شد. سپس ماموستا هادی رمضانی گزارشی از روند بازسازی مسجد ارائه نمود و در ادامه نیز ماموستا قادری سخنان کوتاهی ایراد نمودند و گفتند:

حاج ماموستا گفتند: خوشحالم که در خدمت شما عزیزان هستم. همه شما نمایندۀ جناب حاج ماموستا ملا عزیز هستید از دور به ایشان سلام عرض می‌کنیم و برایشان از درگاه خداوند متعال آرزوی شفای عاجل داریم.

۲۲ماه پیش به اینجا آمدیم و کلنگ بازسازی مسجد را به زمین زدیم با این امید که مسجد زیبایی ساخته شود امروز بار دیگر خداوند تبارک‌وتعالی به ما توفیق داده دوباره در جمع شما حاضر شده‌ایم تا بگوییم این مسجد بر شما مبارک باشد.

قابل‌ذکر است در روز اول زلزله در کنار سایر خدمات خداپسندانه مردم و مسئولین ما بیشتر در فکر بازسازی مساجد بودیم و از همان روزهای سخت زلزله مردم به ما می‌گفتند: ماموستا فکری به حال مساجد ما بکنید و بنده از همان لحظه تصمیم گرفتم در حد توان در این مناطق چند مسجد را با کمک خیرین بازسازی نمایم.

الحمدلله و المنه هم ازنظر بازسازی و هم ازنظر بنای مساجد ما با توکل به خدا توسط خیرین پاوه ۳ مسجد ساختیم و خانوادۀ آقای روزچنگ دو مسجد در سرپل ساختند. بنده با آن‌ها صحبت کردم و حاضر شدند ۴ مسجد دیگر بسازند. ما برای بازسازی هرکدام از ۳ مسجد مورداشاره ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون هزینه کردیم اما خانوادۀ آقای روزچنگ برای هرکدام از ۴ مسجد مورداشاره بیش از یک میلیارد تومان هزینه کرده‌اند و دلیل هم گرانی بیش‌ازحد مصالح در زمان ساخت و بازسازی مساجد بود و در یک جمله این مسجد بهشتی است که با نظارت ما و زحمت خانوادۀ روزچنگ ساخته شده است مبارک شما باشد و از حضور شما تشکر می‌کنم و امیدوارم با حضورتان در مسجد و انجام عبادات خداوند را از خود راضی و خشنود نمایید و با دعای خیرتان خیرین و بانیان مساجد را فراموش نکنید.

ساعت ۴ بعدازظهر روستا را ترک و به مقصد پاوه حرکت کردیم. الحمدلله اولاً و آخرا