پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله08:46 - 1399/09/27

وصله ناجور سیمای شهر هزارماسوله

ظهور سبک معماری جدید که از آن به عنوان نمای رومی یاد می شود وصله ناجوری برای شهر پاوه است.

به گزارشهزار ماسوله، در سال‌های اخیر شاهد گسترش استفاده از سبک‌های نمای رومی یا یونانی در ساختمان‌سازی شهرهای منطقه اورامانات هستیم در حالی‌ که این نماها، سنخیتی با اقلیم و جغرافیای شهرمان و کشور ندارند.

 

نمایی که از دید کارشناسان آن‌ را فاقد ارزش معماری و جامعه‌شناسان آن‌ را مغایر با فرهنگ ایرانی و مروج اشرافی‌گری می‌دانند.

 

نمای رومی و یونانی به کلاسیک نیز شناخته می شود، شباهت و کپی برداری از مصالح، جزییات و تناسبات ساختمان‌های دوره کلاسیک یونان و روم باستان یا دوره نئوکلاسیک است، در این نوع نما از سنگ‌های تراورتن، مرمر، گرانیت و برخی مواقع هم از سیمان سفید استفاده می‌شود.

 

مصوبات برای استفاده از نمای خاص منطقه در حد سفارش است

 

 شهردار پاوه در گفتگو با خبرنگار هزارماسوله با اشاره به اینکه چنین موضوعی مبنی بر جلوگیری از ساخت و سازهای نمای رومی در طرح ضوابط ساخت و ساز تعریف نشده است اظهار داشت: در ضوابط طرح جامع این موضوع در حد سفارش است و الزامی نداریم که نمای خاصی را برای ساختمان استفاده کنند. 

 

 دانا آذری افزود: مصوباتی در این خصوص برای استفاده از نمای خاص منطقه وجود دارد در حد سفارش است که حتی المقدور از نماهای منطقه بومی و اسلامی استفاده شود اما الزامی برای جلوگیری از ساخت بنای رومی در پاوه وجود ندارد و این در حالی است که برای استان نیز همین موضوع وجود دارد.

 

وی گفت: در کارگروه خصوصی طرحی تفصیلی در حال بررسی است اما هنوز ضوابط آن مصوب نشده و به ما ابلاغ نشده است که احتمال دارد در این ضوابط در طرح تفصیلی محدودیت هایی ایجاد شود.

 

آذری ادامه داد: اما در مجموع این موضوع اگر ابلاغ و مصوب شود بافت منطقه حفظ می شود اما در این صورت ما نیز باید نماهای مشخصی در سنخیت با فرهنگ منطقه را برای جایگزین طرح رومی تعریف کنیم.

 

وی با بیان اینکه اکنون مردم به صورت سلیقه ای و چشم و هم چشمی این نماها را طراحی کرده اند گفت: از یک طرف این محدودیت ها مصوب نشده و از طرف دیگر این نماهای جایگزین؛ نیز آماده و تعریف نشده است.

 

آذری گفت: این نماهای رومی چون سازگار با منطقه نیستند مناسب نبوده و ضوابطی هم برای الزام استفاده از دیگر نماها را نیز نداریم.

 

 

شهردار پاوه گفت: با توجه به اینکه پاوه به عنوان منطقه گردشگری و در حال ثبت جهانی شدن است این موضوع باید در مرحله ای جلوگیری به عمل آید و نمای جایگزین و سازگار با منطقه معرفی شود تا مردم نیز حق انتخاب آن نماها را داشته باشند.

 

شهرداری نباید به دنبال درآمد از تخلفات و تراکم فروشی باشد

 

نوید صحرایی در گفتگو با خبرنگارهزارماسولهاظهار داشت: بحث ساخت و ساز در شهرستان پاوه متولی دارد و از وظایف دادستان نیست، در اجرای ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها در حریم شهر، شهرداری مکلف است که جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز را بگیرد.

 

دادستان شهرستان پاوه افزود: هر ساخت و سازی که در حریم شهر برخلاف ضوابط ساخته می شود شهرداری ها مکلف هستند از طریق پلیس ساختمان و اجراییات مانع ساخت و ساز آن بشوند.

 

وی گفت: متاسفانه ما در شهرستان پاوه می بینیم که شهرداری این وظیفه را به خوبی انجام نمی دهد و درگیر یک سری مسائل ارتباط قوم و خویشی در شهر کوچک پاوه است که از برخی تخلفات اغماض می شود.

 

صحرایی ادامه داد: بر اساس آنچه خودمان می بینیم و آنچه مسئولان اظهار می کنند شهرداری و متولیان این قضیه؛ به خوبی ایفای نقش نمی کنند متاسفانه نگاه شهرداری به این مقوله درآمدزایی است.

 

وی اضافه کرد: با تراکم فروشی و نادیده گرفتن این تخلفات شهرداری به دنبال این است که کمیسیون ماده ۱۰۰ تشکیل شود و کسب درآمد داشته باشد و این یک نگاه اشتباه است و وظیفه اصلی شهرداری محسوب نمی شود.

 

این مقام مسئول افزود: شهرداری نباید به دنبال درآمد از تخلفات و یا تراکم فروشی باشد؛ درآمدها را باید از آن موارد قانونی کسب کند اما گاها به دلیل عدم تخصیص اعتبار، کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی و مالی که گریبان گیر این  نهاد است چنین مسائلی پیش میاید.

 

نماسازی رومی مثل یک بیماری گریبانگیر پاوه شده است

 

دادستان شهرستان پاوه گفت: در حریم شهر جلوگیری از این تخلفات برعهده شهرداری است و همین نماسازی رومی مثل یک بیماری گریبان گیر شهرستان پاوه شده است در شهرهای بزرگ و کرمانشاه هم همین طور است اما کلان شهری مثل کرمانشاه وضعیت خاصی ندارد و با تمام بی نظمی ها این اقدامات انجام می شود اما شهرستان پاوه یک وضعیت خاصی دارد که هم اکنون منطقه اورامانات با ثبت جهانی آن باید بافت ویژه پاوه حفظ شود.

 

صحرایی با بیان اینکه دادستان مسئول حفظ این بافت نیست خاطر نشان کرد: شهرداری باید پیگیر این باشد و در زمانی که پروانه ساخت صادر می کند مهندس ناظر؛ نظارت بر ساخت نماها را داشته باشد و از ساخت نمای رومی جلوگیری کند.

 

وی افزود: باید نماهای بومی با استفاده از مصالح خاص و بومی منطقه طراحی و تعریف شود و شهرداری باید الگوی متحد الشکلی را تعریف کند چون اگر به همین طریق پیش برویم با این سرعت ساخت و ساز و الگوی غلط ؛ چهره شهرستان را تخریب می کنند و پیش بینی می شود که اگر به همین طریق پیش برویم آن بافت زیبا و سنتی و پلکانی پاوه را تا ۱۵ الی ۲۰ سال اینده از دست خواهیم داد.

 

صحرایی تصریح کرد: از باب حفظ حقوق عامه مردم چندین بار تذکر داده ایم چرا که در چنین شهرستانی با این بافت ويژه و پلکانی، می طلبد با حساسیت بیشتری این قضایا دنبال شود.

 

دادستان پاوه اظهار داشت: شهرداری موظف است یک کمیسیون و کمیته ای تشکیل دهد و با جدیت دنبال این باشد که هم اکنون از ساخت و ساز نمای رومی جلوگیری کند و الگوی جامع و متحد الشکلی را تعریف کنند.

 

صحرایی اضافه کرد: اگر گردشگر یا توریستی در شهرستان حضور پیدا کند بدلیل بافت ویژه آن است که در غیر این صورت از پاوه چیزی باقی نمی ماند و متاسفانه امروز شهرستان رها شده است و انتقادی که از شهرداری داریم اینکه اقداماتی که لازم است را انجام نمی دهند و بدنبال درآمدزایی از کمیسیون ماده ۱۰۰ هستند و شهر را رها کرده اند.

 

نمایندگان شوراها مدافعین سازندگان متخلف هستند

 

وی خاطر نشان کرد: بنده به عنوان عضو این کمیسیون برای رعایت قانون و مقرارت حضور دارم اما نمایندگان شوراها عملا مدافعین سازندگان متخلف هستند و با تمام توان از سازندگان متخلف دفاع می کنند و متاسفانه در این جلسات نماینده شورای شهر عملا وکیل مدافع سازندگان متخلف است و شاید پیش بینی های انتخاباتی را داشته باشند و شهرداری هم بدنبال کسب درآمد باشد.

 

صحرایی ادامه داد: اما کسی که بدنبال اصلاح و قلع و قمع این موضوع در جلسه هست بنده و نماینده وزارت کشور که شخص فرماندار است می باشد.

 

وی افزود: در نهایت با روند ایجاد شده در کسب درآمد شهرداری از کمیسیون ماده ۱۰۰ و عدم اصلاح در ساخت و سازهای غیر قانونی همچون عدم تعیین پارکینگ برای آپارتمان ها؛ عملا تا ۵ سال آینده خیابان های شهر پاوه با ازدحام خودروها و نبود پارک ماشین قفل خواهد شد.

 

نوید صحرایی با اشاره به ماده ۹۹ حوزه روستایی نیز گفت: در حوزه روستایی نیز کمیسیون ماده ۹۹ در حریم روستاها را داریم که متاسفانه بنیاد مسکن، دهیاری ها و بخشداری ها مرتکب همین تخلفات می شوند و همان جایی که دهیار و بخشدار باید جلوی ساخت و ساز غیر مجاز را برای حفظ بافت روستایی حفظ کنند چشم خود را به صورت صددرصدی به روی این تخلفات می بندند و هیچ اقدامی انجام نمی دهند.

 

وی افزود: بر اساس قانون دهیاری ها و بخشداری ها مکلفند همانند شهرداری ها مانع ساخت و سازهای غیر مجاز باشند و اگر نتوانند باید به فرمانداری و استانداری اعلام کنند و به هر طریق جلوی ساخت و سازها را بگیرند و در هرکدام از این موارد قانونگذار برای دادستان نقشی را قائل نشده است.

صحرایی گفت: این دوستان یا نمی دانند یا اطلاعی ندارند و زحمت خواندن این قوانین را به خود نمی دهند، اما عضو این کمیسیون ها می شوند و این سمت ها را اشغال می کنند بدون آنکه به وظیفه ذاتی خود که قانون گذار تعریف کرده مسلط باشد صرفا ماشین امضا می شوند و امضا می کنند!

 

وی در پایان گفت: اکنون در شهرداری هم اعلام کرده ام که اگر کمیته تشکیل شود از این به بعد اجازه ساخت نمای رومی را به هیچ ساختمانی ندهید.