پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله15:20 - 1399/08/21
یادداشت/کوثر فخری

بحران کرونا یا بحران بی تدبیری؟باد را گردباد نکنیم!

.اگر افکار عمومی مطالبه‌ای دارد، بایستی بدون ترس از هجمه و انتقاد، بصورت شفاف پاسخگو بود. اینها نیاز اکنون پاوه است، نه وزیدن در جهت بادی که ممکن است به گردبادی مهلک تبدیل شود..

به گزارشهزار ماسوله، بحران کرونا در آبان ماه امسال، یک بار دیگر وجود بحران مدیریت را رو کرد. بحرانی که نه تنها در سطح استان نمود دارد بلکه این روزها در سطح شهرستان‌های استان نیز به عینه آن را می‌بینیم. اگر واقعا درگیر بحران هستیم این همه شک و تردید و لغو دستورات چه دلیلی دارد؟

 

هدف انتقاد رو به همه آنهایی است که بیشتر مردم بله گویان اوامرشان را اجرا کردند؛ سر کار نرفتند،  مهمانی ، مسافرت، عزا و همه چیز را تقریبا تعطیل کردند که شاید اندکی از آلام و زحمات پرسنل وزارت بهداشت کاسته شود.

 

 اگر گستردگی انتقاد را از سطح کشوری به استان و شهرستان پاوه تقلیل دهیم واضح و مبرهن است که نه تنها آمار مرگ و میر و بستری‌ها کاهش پیدا نکرده است، بلکه طبق  آمار شبکه بهداشت رو به افزایش گذاشته است.

 

چندین سوال و نقد ذهنمان را درگیر کرده است؛
اگر بازاریان، اصناف و ادارات تعطیل است،  چه دلیلی دارد که این آمار کاهش نیافته است؟
اگر تعطیلی تاثیری بر روی کاهش آمار مبتلایان به کرونا ندارد چرا ستاد استانی تحت تاثیر رسانه‌ها و افکار عمومی بازار را تعطیل یا باز می‌کند؟ و با قاطعیت دستور نمی‌دهد؟
چرا در ابتدا با وجود آمار رو به افزایش شهرستان پاوه ، بسیار دیر این شهرستان را تعطیل اعلام کردند؟
چرا جهت تعطیل نکردن اصناف باز هم تحت تاثیر رسانه‌ها و افکار عمومی دستور تعطیلی لغو می‌شود؟؟
چرا مانند روزهای ابتدایی شیوع همه گیری در اسفند ماه نسبت به ضد عفونی معابر با کمک انجمن‌ها اقدام نمی شود؟
ده‌ها چرا و چگونه و اما و اگر دیگر ذهن‌مان را درگیر این موضوع کرده است که برای بحرانی به این مقیاس چرا تدبیری بر اساس واقعیت و با تحکم اتخاذ نمی‌گردد؟؟

 

نیاز روزهای بحرانی اینچنین ، اتخاذ سیاستی قوی و مدبرانه است که مردم تکلیف خود را در مواجه با تصمیمات درست بدانند. بایستی در این روزها راه و چاه را نشان داد و گاهی مثل شب‌های حکومت نظامی با تحکم و قاطعیت  برخورد کرد.

 

شاید اگر یک هفته نیروهای نظامی و انتظامی به کمک عوامل اجرایی می‌آمدند مردم نیز با جدیت پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند.

 

آن بحرانی که ما در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستیم، بحران تردید مدیران است، بحران عدم قاطعیت و عدم تحکم در پذیرش نیاز جامعه.

 

اگر بازاریان ضرر خواهند کرد، باید راهی برای جبران ضررشان در نظر گرفت. اگر قرار است بازار باز باشد، نباید برای اجرای پروتکل‌ها از هیچ تلاشی فروگذاری کرد.اگر افکار عمومی مطالبه‌ای دارد، بایستی بدون ترس از هجمه و انتقاد، بصورت شفاف پاسخگو بود. اینها نیاز اکنون پاوه است، نه وزیدن در جهت بادی که ممکن است به گردبادی مهلک تبدیل شود...

 

کوثر فخری.خبرنگار هزارماسوله