به مناسبت هفته جهانی تیروئید ۴ لغایت ۱۰ خرداد

سال گذشته ۷۵۴ آزمایش هیپوتیروئیدی نوزاد انجام شده است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300238|19:30 - 1401/03/05
نسخه چاپی
سال گذشته ۷۵۴ آزمایش هیپوتیروئیدی نوزاد انجام شده است
مسئول واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت شهرستان پاوه گفت: طرح غربالگری شناسایی نوزادان از سال ۱۳۸۵ در کشورانجام شده است در سال ۱۴۰۰ تعداد۷۵۴ نوزاد در سطح شهرستان آزمایش مورد نظر انجام داده و ۹ نوزاد شناسایی ودرمان شده اند.

به گزارش هزارماسوله ،مسئول  واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت شهرستان پاوه به خبرنگار ما گفت: غده تیروئید که در ناحیه جلو گردن واقع شده یکی از مهم ترین غدد درون ریز بدن بوده که با تولید هورمون های تیروئید سوخت و ساز بدن را کنترل می کند، شیوع بیماریهای غده تیروئید در دنیا قابل توجه بوده، این بیماریها افراد را در تمام سنین گرفتار نموده حدود یک میلیارد و ششصد میلیون نفر در دنیا در معرض خطر ابتلا به بیماریهای غــده تیروئید بوده و حدود دویست میلیون نفر نیز مبتلا به انواع بیماریهای تیروئید هستند.

 

سامیان افزود: هورمون تیروئید هورمونی است که علاوه بر رشد بدنی نقش به سزایی در رشد مغزی نوزاد دارد، کم کاری مادرزادی تیروئید زمانی رخ می دهد که نوزاد توانایی تولید میزان طبیعی هورمون تیروئید را ندارد.

 

وی گفت:  عدم درمان بیماری کم کاری تیروئید نوزادان باعث معلولیت ذهنی و کاهش بهره هوشی و عدم رشد نوزاد می شودو  بیماری کم کاری تیروئید نوزاد در بدو تولد هیچ علامت بالینی ندارد.

 

کیوان سامیان اضافه کرد: با انجام آزمایش کم کاری تیروئید نوزادان در روزهای ۳ تا۵ بعد از تولد وبا تهیه چند قطره خون از پاشنه نوزاد وشناسایی زود هنگام بیماری و درمان به موقع آن می توان از عقب ماندگی ذهنی وآسیب مغزی جلوگیری کرد.

 

وی گفت: طرح غربالگری شناسایی نوزادان از سال ۱۳۸۵ در کشورانجام شده است در سال ۱۴۰۰ تعداد۷۵۴ نوزاد در سطح شهرستان آزمایش مورد نظر انجام داده و ۹ نوزاد شناسایی ودرمان شده اند.

 

وی اظهار کرد: اجرای غربالگری نوزادان وتشخیص زود هنگام ودرمان بیماران نه تنها موجب پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی و تکامل در بیماران شده است، بلکه مانع مشکلات روانی واجتماعی واقتصادی در خانواده ها شده است.

 

سامیان در پایان گفت: آزمایش غربالگری نوزادان در کل ایام هفته(به استثنای روزهای تعطیل)در مرکز بهداشت شهرستان واحد بیماریها برای نوزادان ۳ تا ۵ روز قابل انجام است.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد