۲۶ اسفندماه سالگرد بمباران شیمیایی شهرمقاوم ومظلوم نودشه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300148|09:19 - 1400/12/25
نسخه چاپی
۲۶ اسفندماه سالگرد بمباران شیمیایی شهرمقاوم ومظلوم نودشه
نقطه عطف بمباران شیمیایی نودشه اصابت مستقیم بمب شیمیایی به خانه آقای فلاحی بود که باعث شهید شدن هفت تن از اعضای این خانواده شد.

به گزارش هزارماسوله ،شهرنودشه مقاوم در ۲۶ اسفندسال ۱۳۶۶ راس ساعت ۱۰:۱۱ دقیقه صبح «یک روز بعداز بمباران شیمیایی حلبچه» توسط چند فروند هواپیمای سوخو ۲۴ رژیم بعث عراق برفراز شهر نودشه ظاهر می شوند و برگ دیگری بر تاریخ جنایات سفاکان رژیم بعث عراق را اضافه می نمایند و در دو نوبت شهر نودشه و مردم مظلوم را ددمنشانه آماج بمب های شیمیایی قرار میدهند ودرهمان روز ۸ نفر وروز بعد ۶ نفر به شهادت رسیدند و امروز تعداد شهدای شیمیایی شهرنودشه به ۱۷ نفر رسیده است.

 

نقطه عطف بمباران شیمیایی نودشه اصابت مستقیم بمب شیمیایی به خانه آقای فلاحی بود که باعث شهید شدن هفت تن از اعضای این خانواده شد. و اما بعثی ها به همین یکبار بمباران شیمیایی شهر نودشه بسنده نکردند و در دو نوبت دیگر یعنی در اول فروردین سال ۱۳۶۷ همان سال باز هم بمب های شیمیایی و خردل را بر سر مردم مظلوم نودشه خالی کردند تا این شهر مقاوم سه بار شیمیایی شدن را تجربه کرده باشد و این فاجعه به هیروشیمای غرب تبدیل شود. براساس کتاب «جنگ شیمیایی عراق و تجارب پزشکی آن» نوشته دکتر عباس فروتن دراین حمله هشت بمب حاوی گازخردل به نودشه اصابت شده است که حداقل ۱۳ نفر در همان لحظه شهید و بیش ازصد نفر دیگر مجروح شدند و حتی پیکر مطهر شهدای مظلوم بمباران شیمیایی شهر نودشه بدون تشییع به خاک سپرده شد.

 

این اقدام وحشیانه صدام درپاسخ به موفقیت های رزمندگان اسلام در عمليات موفقیت آمیز  والفجر ۱۰ بود که برخی از مناطق کردستان عراق از جمله شهر حلبچه روستاهای اطراف را در ۲۳ اسفند سال ۱۳۶۶ به تصرف خود درآورده بودند. پس ازآن دانش آموزان وقتی به کلاس درس رفتند هیچگاه معلمشان «ابوبکر یعقوبی» را به چشم خود ندیدند و بیماران باز دیگر چشمشان به دکتر «محمود کریمی» نیفتاد صدای موذن خوش نوای مسجد جامع شهر شهید «جمال یعقوبی» دیگر به گوش نرسید و از خانواده جانباز سرافراز فایق فلاحی و خانواده جانباز سرافراز علی منور سه نفر شهید شده بودند و طاهر فلاحی و پدر شهیدشان نیز همراه جعفر شوکتی به دیارحق شتافته بودند.

 

هرچند مقاومت جانانه مردم شهر نودشه به گوش جهانیان رسید و گروه هایی از سازمانهای بین المللی وحقوق بشر از این شهر بازدید کردند اما همزمانی این فاجعه با ژینوساید شهرحلبچه، زخم شیمیایی مردم نودشه را پنهان کرد. و مورد توجه رسانه ها واقع نشد و در سکوت رسانه های خبری «به هر دلیل» قرار گرفت. در پايان امیدوارم که این واقعه تلخ در داخل و مجامع بین المللی ثبت شود و رژيم سفاک بعث بخاطر ارتکاب این جنایت هولناک توسط مجامع بین المللی محاکمه شود. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد