یادداشت؛

پتروشیمی بە نفع یا ضرر روانسر؟/فردین رحیمی

سرویس: سیاسیکد خبر: 299903|21:37 - 1400/09/28
نسخه چاپی
پتروشیمی بە نفع یا ضرر روانسر؟/فردین رحیمی
روانسر توانهای زیادی برای ایجاد اشتغال وتوسعه پایدار و کشاورزی وگردشگری دارد وتاکنون هیچ برنامه ریزی و توجه به این استعدادها نشده! احداث پتروشیمی دراین منطقه به احتمال زیاد شرایط خوبی برای آینده نداشته باشد.

به گزارش هزارماسوله ،این روزها خبر خوشحال کننده ایی از احداث پتروشیمی در منطقه اورامانات (روانسر) که توسط نماینده اورامانات به تصویب رسیده است به گوش میرسد.

خبرها و اطلاع رسانی نوید بخشِ روزهای خوب برای اشتغال در منطقه اورامانات دارد.

به احتمال، نگارنده مورد سرزنش حامیان این خبر قرار بگیرد که این تحلیل چوب لای چرخ است یا کمکی به اذهان عمومی!

اما نوشتن، گفتن و تحلیل بهتر از سکوت است که فردا روزی پشیمانی بدنبالش نباشد!

 

به تاریخی نچندان دور رجوع میکنیم به دردِ حال حاضر اورامانات به تشنگیِ در جوار سد داریان . . . با تبلیغاتی وسیع بزرگترین پروژه ی غرب کشور بود، اما دیدیم، از اشتغال چند هزار نفری ان بگویم یا برخورداری مردم و زمین های تشنه، یا اثرات زیست محیطی؟

 

پتروشیمی در روانسر چه اثراتی دارد؟

 

به گفته کارشناسان  ساخت پتروشیمی برای خود مزایا ومعایبی دارد که باید به آن توجه ویژه ایی داشت، ماهیت مثبتی دارد،

اما پتروشیمی در جایی استارت میخورد که شرایط بخصوص و مطالعات امکان سنجی دقیقی داشته باشد.

حال هر  نوع مواد پتروشیمی قرار است که تولید گردد، چه اثرات و چشم اندازی بر روی حاصلخیزترن نقطه اورامانات، منطقه و حتی کشور، دارد؟

آیا پتروشیمی به ان حاصلخیزی و پیشینه کشاورزی میچربد؟

آیا گوشه چشمی به ثبت جهانی و اثرات اینچنین صنعتی شدن هایی بر دروازه اورامانات را در نظر گرفتیم؟

جدای از این موارد احداث پتروشیمی در یک شهر پاک و سبز و زیبا آیا بجز آسیب چیزهای دیگری دارد؟

 

حتما به اشتغال چند هزار نفری که امروز می گویند دل خوشیم؟ و سد و چالش استخدام های بومی را فراموش کردیم؟ براستی نه ساده باشیم و نه فراموشکار!

 

عزیزان پروژه کمربندی پاوه روزِ کلنگ زنی تازه امکانسنجی میشد و جز خبری هیجانی و صرف وقت و انرژی و مراسم و تصویر برداری الان در چه مرحله ایست؟

 

عزیزانم عده ای بدنبال پر کردن رزومه و شانتاژهای خبری جز به سطح مسائل عمق آن را نمیبینند بدور از هر گونه نیت این دست نوشته را صرفا به جهت چالش فکری و بررسی دقیقتر جاری نمودم،

روانسر توانهای زیادی برای ایجاد اشتغال وتوسعه پایدار و کشاورزی وگردشگری دارد وتاکنون هیچ برنامه ریزی و توجه به این استعدادها نشده به نیت دلسوزی یا هر چیزی استعدادهای اصالت دار را از بین نبریم!

 

احداث پتروشیمی دراین منطقه به احتمال زیاد شرایط خوبی برای آینده نداشته باشد.

هرچند این زحمت و تلاش در دیگر نقاط اورامانات میتواند مبارک باشد،

 

اگر دقت شود در اورامانات شهرستان ثلاث باباجانی محروم ترین شهر استان و ایران بحساب می آید و تا کنون نیز هیچ برنامه ریزی برای توسعه این شهرستان مظلوم انجام نگرفته است،امار بیشتر بیکاری در منطقه اورامانات به این شهرستان تعلق دارد و بیشتر جوانان این شهرستان مجبور به مهاجرت از شهر وروستای خود شده اند، به کولبری در مرزهای منطقه اورامانات مشغولند در زلزله هم که اسیب جدی دیدند،

اینچنین پروژه ها و چشم انداز صنعتی شدن برای ثلاثِ محروم را ارزیابی کرده اید؟

باتوجه به اینکه این شهرستان به نسبت شهرهای دیگر استان و منطقه کم برخورد است و ترسیم چشم انداز صنعتی برای این شهرستان پهناور و پروژه‌های صنعتی، ازجمله پتروشیمی و ... می تواند بسیار تاثیر گذار در رونق این شهرستان و روستاهای محروم و توازن در منطقه داشته باشد چرا که بنظر دیگر امکان سجی های یاد شده در ثلاث باباجانی راندمان بیشتری خواهد داشت!

 

فردین رحیمی

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد