یادداشت/فردین رحیمی

وراء روستای فراموش شده درجوار پرآب ترین رودخانه غرب کشور

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299876|17:44 - 1400/09/14
نسخه چاپی
وراء روستای فراموش شده درجوار پرآب ترین رودخانه غرب کشور
در جوار بزرگترین سد غرب کشور مشکلات آب شرب وباغات یکی از دغدغه های این مردم محسوب می شود وهمواره به عنوان مطالبه گر از مسئولین شهرستان درخواست یاری دارند .

به گزارش هزارماسوله ،سد داریان بر روی رودخانه خروشان سیروان ، یکی ازمهمترین مطالبات مردم ومسئولین در ادوار گذشته بود وچندین دوره تبلیغات انتخابات نمایندگان مجلس را به خود اختصاص داد تا به عنوان بزرگترین وعظیم ترین پروژه شهرستان از منظر اشتغالزایی ، گردشگری، باغداری و.. منشاء اثرگردد وتحولی اساسی درسطح منطقه به وجود آورد.

 

متاسفانه روند موجود برخلاف پیش بینی ها عینیت یافت ونه تنها این ظرفیت تحول آفرین نگردید، بلکه مشکلات عدیده ی زیست محیطی و… را به وجود آورد ، حتی به جای به کارگیری جوانان منطقه، ظرفیت موجود با نیروهای غیربومی تکمیل گردید ..؟!!

 

وراء یکی از روستاهای تاریخی منطقه واز زیباترین نقاط هورامان لهون به شمار می آید که حکایت های متواتری از فرهنگ واصالت … مردمانش بر سر زبان های جاری وساری است، طبیعت فریبنده اش محصور در انارستان جلوه ای ویژه به خود گرفته وبه سبب همجواری با پرآب ترین رودخانه غرب کشور (سیروان) و محل تلاقی راههای مواصلاتی دو استان کردستان و کرمانشاه و نیز مرز عراق به اهمیت آن دوچندان افزوده است .

 

موقعیت استراتژیک وراء به عنوان شاهراه گردشگری منطقه هورامان همواره مورد توجه بوده و به واسطه ی مردمانی سخت کوش، خونگرم ومهمان نواز وسلوک درویشانه ی رهبرانش(مرحوم خلیفه سیدعنایت وراء و …) شرایط منحصربفردی را به وجود آورده واین منطقه را در نزد هورامان نشینان متمایز نشان داده است

 

با احداث یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی غرب کشور در جوار این روستا باوری را در بین کارشناسان امر در حیطه های مختلف شکل داد و روزهای خوشی را برای این روستا متصور نمود وخیلی هائیکه قبلاً کوچ نموده را به مهاجرت معکوس واداشت تا در سایه ی رونق اقتصادی ، شاهد تحولی اساسی در سطح روستا باشند، اما واقعیت برخلاف تصورات در اذهان شکل گرفت وتغییر ملموسی مشاهده نگردید.

 

اگرچه کارفرمای سد قدم های موثری دراین راستا برداشتند وبه نوبه ی خود جای بسی تقدیر دارد ، اما کافی نبود ونتوانست آنگونه انتظارات را برآورد نماید وبا گذر زمان دغدغه های این مردم به دست فراموشی سپرده شد.

 

طرح هادی با تاخیر درحال شکل گیری است، سالن ورزشی آن نیمه کاره است ، علیرغم اینکه یکی از قطب های باغداری شهرستان(انار) بوده کماکان با مشکل آبیاری مواجهه اند و برای خیلی ها جای سوال است که لوله ی گازدر جوار این روستا به شهرهای نوسود ونودشه … می رود اما چرا این مردم نباید ازاین ظرفیت بهرمند شوند؟

 

در جوار بزرگترین سد غرب کشور مشکلات آب شرب وباغات یکی از دغدغه های این مردم محسوب می شود وهمواره به عنوان مطالبه گر از مسئولین شهرستان درخواست یاری دارند .

 

روستای وراء با توجه به موقعیت وظرفیت وجودی خویش در صورت توسعه می تواند به رونق اقتصادی شهرستان یاری رساند .

 

درهمین راستا مردم این سامان چشم به انتظار نگاه مهربانانه فرماندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ودیگر مسئولین محترم شهرستان واستان هستند تا درسایه عنایت ویژه وتخصیص اعتباری درخور توجه این روستای فراموش شده را بازیابند . ان شاءالله  

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد