۱۶۰۲ نفر در پاوه مبتلا به دیابت هستند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299875|17:34 - 1400/09/14
نسخه چاپی
۱۶۰۲ نفر در پاوه مبتلا به دیابت هستند
رئیس مرکز بهداشت پاوه گفت: در شهرستان پاوه تاکنون ۱۶۰۲ نفر مبتلا به بیماری دیابت؛ شناسایی شده اند که سالانه دوبار توسط پزشک ویزیت و به صورت ماهانه توسط بهورزان و کادر سلامت مراقبت می شوند .

به گزارش هزارماسوله ،در سال ۲۰۲۱ دیابت به اندازه کرونا باعث مرگ و میر افراد شده است. در حال حاضر ۴۶۰ میلیون دیابتی در جهان داریم و آمارها حاکی از آن است که در پنج سال آینده پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۰۰ میلیون دیابتی در دنیا داشته باشیم.

بیشتر از ۵۰ درصد افرادی که مبتلا به دیابت هستند، خودشان اطلاع ندارند و مفهوم آن این است که برای علایم آن باید دقت بیشتری کنیم.

برخی از شهروندان پاوه ای هم مبتلا به این بیماری بوده که نیاز است آموزش های لازم جهت کنترل و جلوگیری از ابتلای افراد جدید ارائه شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان پاوه در این باره به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر از هر ده نفر یک نفر در جهان مبتلا به دیابت است و طبق براورد سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۴۵ امار بیماران دیابتی به بیش از ۷۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

حشمت کریمی افزود: سالانه ۴ میلیون نفر بر اثر این بیماری فوت می کنند و یک میلیون هم قطع عضو می شوند.

وی با بیان اینکه روند ابتلای این بیماری به صورت خاموش است گفت: نیمی از این بیماران از بیماری خود خبر ندارند و همین عامل هم باعث می شود که اگر در زمان خود تشخیص داده نشود و کنترلی بر ان نداشته باشد باعث عوارض خطرناکی مثل مشکل بینایی و یا قطع عضو پا ؛ مشکلات کلیوی و عصبی خواهد شد.

وی ادامه داد: ابتلا به دیابت؛ به طور کلی اکثر اعضای بدن را درگیر خود خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ۹۰ درصد بیماران دیابتی از نوع دو هستند که این نوع با تغذیه نامناسب و تحرک ناکافی ارتباط مستقیمی دارد اما با تغییر شیوه زندگی تا حد زیادی قابل کنترل است.

کریمی اظهار کرد: در شهرستان پاوه تاکنون ۱۶۰۲ نفر مبتلا به بیماری دیابت؛ شناسایی شده اند که سالانه دوبار توسط پزشک ویزیت و به صورت ماهانه توسط بهورزان و کادر سلامت مراقبت می شوند .

وی در پایان گفت: تمام تلاش ما این است که با آموزش های لازم در بستر فضای مجازی و یا ارائه مراقبت و مشاوره به بیماران و آموزش رعایت پروتکل های بهداشتی در خصوص جلوگیری از شیوع بیماری کرونا بتوانیم این نوع بیماری را قبل از ابتلا کنترل کنیم.

 

دکتر جواد محمد پزشک عمومی مرکز بهداشت پاوه نیز به خبرنگار ما گفت: بیماری دیابت دو نوع دارد که علائم نوع اول آن به صورت ناگهانی نشان داده می شود و در سنین پایینتر بخاطر انسولین ایجاد می شود و نوع دوم هم در سنین بالاتر به لحاظ رژیم غذایی و عدم فعالیت می باشد و علائم آن به صورت آهسته و آرام آرام بروز داده می شود .

وی افزود: بیماران مبتلا احتمالا با یک پرخوری و یا پرنوشی ساده به پزشک مراجعه کند .

وی گفت: بیماری دیابت یکی از بیماریهای غیر واگیر می باشد که در سالیان اخیر به خاطر تغییر سبک زندگی انها ایجاد شده و بشدت شیوع پیدا کرده است و امروز در مراکز شهرستان متاسفانه چندین مورد بیماران دیابتی شناسایی می شوند .

وی گفت: پرخوری پر نوشی پر ادراری تغییرات وزن از علائم بیماری دیابت هستند که در وهله اول برای این بیماران یک سری آزمایشات درخواست می شود درصورتی که در آزمایشات مقدار قند خون ناشتا در حد بالایی باشد آزمایشات مجدد اخذ خواهد شد .

دکتر محمدی در پایان گفت: متاسفانه این بیماری یک سری عوارض با خود به همراه دارد که ممکن است باعث بروز صدمات جبران ناپذیری همچون عوارض قلبی کلیوی عصبی زخم پا شود که به مرور زمان امکان پیشرفت هم دارد.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد