رفع تشنگی شهر هزارماسوله با بهره برداری آب هانی کوان

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299560|12:30 - 1400/03/13
نسخه چاپی
رفع تشنگی شهر هزارماسوله با بهره برداری آب هانی کوان
این طرح خط انتقال آب به طول ۱۴ کیلومتر است که گرچه در یک ماه اخیر پایان عملیات این پروژه در رسانه ها اعلام شد اما در واقع  پس از گذشت بیش از یک دهه و وعده های بسیار در بهره برداری آن ؛ اکنون قرار است در این ماه به سرانجام برسد!

به گزارش هزارماسوله ،مطالعات پروژه انتقال آب هانی کوان به شهر پاوه از سال ۸۸ آغاز و در سال ۸۹ کلنگ زنی شد تا روستاها و محلات این شهرستان از نعمت آب سالم بهره مند شوند.

 

 این طرح خط انتقال آب به طول ۱۴ کیلومتر است که گرچه در یک ماه اخیر پایان عملیات این پروژه در رسانه ها اعلام شد اما در واقع  پس از گذشت بیش از یک دهه و وعده های بسیار در بهره برداری آن ؛ اکنون قرار است در این ماه  به سرانجام برسد!

 

برای این پروژه ۴ ایستگاه پمپاژ آب و یک تصفیه خانه جهت رفع آلودگی در نظر گرفته اند اما اکنون در این شرایط بحرانی که مردم پاوه قطعی های مکرر آب را در نتیجه کمبود آب های زیر زمینی دارند در تلاش هستند در زمانی قبل از اتمام عملیات پروژه آب را به مدار شبکه آبرسانی پاوه وارد کنند.

 پیش از این و در بهمن ماه سال گذشته فرماندار پاوه نیز از خلف وعده مسئولین آب منطقه ایی استان انتقاد کرد

فرماندار شهرستان پاوه در بازدید از پروژه در حال احداث مخزن سه هزار متر مکعبی آب شرب پاوه در محل "هولی" از عدم اتمام این پروژه از آب منطقه ای استان انتقاد کرد.

 ایده پور همچنین از خلف وعده مسئولین آب منطقه ایی استان کرمانشاه در خصوص انتقال آب "هانی کوان" به پاوه نیز انتقاد نمود.

وی افزود: قرار بر این بود که آب هانی کوان در اوایل زمستان سال گذشته وارد مدار مصرف شهر پاوه شود که تاکنون این وعده عملی نشده، انتظار این است که عملیات مربوط به شستشو و تعمیرات مربوطه هرچه زودتر مرتفع و آب وارد مدار شود.

پروژه آب هانی کوان از سال ۸۸ تاکنون به سرانجام نرسیده است

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس نیز در نشست شورای اداری شهرستان پاوه که در سال گذشته برگزار شد با انتقاد از عدم بهره برداری پروژه آب هانی کوان به پاوه گفت: آب منطقه ای در پروژه آبرسانی هانی کوان به پاوه خیلی کوتاهی کرده است چرا که از سال ۸۸ تاکنون به سرانجام نرسیده است و باید آب با کیفیت را وارد مخازن کنند.

علاوه بر آن مدیرعامل آب منطقه ای استان نیز از مردم پاوه عذر خواهی کرد

در پی آن مدیرعامل آب منطقه ای کرمانشاه نیز در بازدید از پروژه انتقال آب هانی کوان به پاوه در سخنانی اظهار داشت: از امام جمعه محترم، فرماندار محترم، دادستان، خانواده های معظم شهداء و همه مردم عزیز شهر پاوه به دلیل خلف وعده آب منطقه ایی و عدم انتقال آب در زمان وعده داده شده عذرخواهی می کنم.

در این میان دادستان شهرستان پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: با توجه به وضعیت بحرانی آب شهرستان پاوه در سال جاری و کاهش محسوس ذخایر منابع آب منطقه، با پیگیری های به عمل آمده در راستای احقاق حقوق عامه و برگزاری مستمر سه جلسه ی فشرده و چندین نوبت بازدید میدانی از تصفیه خانه انتقال آب هانی کوان و هشدارهای قانونی لازم به مسئولین ذیربط جهت تسریع در اجرای پروژه و رفع موانع اجرایی موجود و پیشگیری از تضییع بیت المال،چندین جلسه با موضوع بررسی اقدامات به عمل آمده و تعیین تکلیف نهایی پروژه مذکور برگزار شده است.

نوید صحرایی گفت :ان شالله حداکثر تا تاریخ ۱۷ خرداد ماه سال جاری  آب شرب سالم و بهداشتی وارد شبکه توزیع آب شهرستان می گردد. و بلافاصله پس از آن رفع سایر موانع جزئی در اجرای طرح در دست پیگیری دادستانی قرار خواهد گرفت.

 

وی افزود: بر این اساس مقرر گردید که تمامی مشکلات و موانع اجرایی و فنی موجود حداکثر تا پایان تیرماه با همکاری کارفرما و پیمانکاران مرتفع گردد.

دادستان پاوه گفت :حفر یک حلقه چاه عمیق ذخیره نیز جهت اطمینان خاطر در مواقع کاهش یا کمبود آب در دست اقدام اداره آبفا شهرستان قرار گرفت تا در مواقع لزوم مورد بهره برداری قرار گیرد.

صحرایی ادامه داد و گفت : کمیته ای نیز با حضور کارشناسان آبفای شهرستان و مشاورین طرح و کارشناسان شبکه بهداشت شهرستان پاوه تشکیل که وظیفه ی پایش و بررسی وضعیت سلامت و بهداشت آب هانی کوان را به صورت مستمر و روزانه بر عهده دارند.

این مسئول قضایی گفت : قطعا دادستانی روند اجرای امور را با دقت پیگیری و اقدامات قانونی لازم را در این خصوص اتخاذ خواهد کرد.

طراح پروژه انتقال آب هانی کوان به پاوه نیز به خبرنگار ما گفت: آلودگی آب هانی کوان ناشی از فاضلاب پاوه و روستاهای نسمه و خانقاه بود که هم اکنون آلودگی آب هانی کوان از سرچشمه اصلی کم شده است.

دکتر پیر صاحب افزود: کیفیت  آب این چشمه هم اکنون خوب شده است و حتی می توان گفت که بدون تصفیه؛ کلرزنی گردد و تصفیه خانه هم به خوبی کار می کند که این دو عامل باعث شده است که اکنون آب هانی کوان هیچ مشکلی نداشته باشد.

وی گفت: اما کلرزنی این آب انجام میشود و می توان گفت که در حد آب سراب هولی می باشد و هیچ فرقی با آب سراب هولی ندارد .

وی ادامه داد: هم اکنون شیر فلکه ورودی آب هانی کوان به منبع سراب هولی که خراب شده بود در حال تعمیر است که در کنار آن با کلرزنی آب تصفیه خانه؛ آبفا نیز می تواند جهت آزمایش آب؛ نمونه گیری انجام دهد.

پیر صاحب در پایان گفت: به طور کلی از لحاظ کیفیت؛ آب هانی کوان خوب شده است و همچنین تصفیه خانه که به خوبی کار می کند با کلرزنی آب هانی کوان می تواند پس از تعمیر شیر فلکه سراب هولی؛ وارد مدار قرار بگیرد.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد