گزارش/

ساخت و سازهای غیرمجاز در "بیدمیری" پاوه/ تغییرکاربری به قیمت تهدید سلامت مردم

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 299218|08:50 - 1399/11/09
نسخه چاپی
ساخت و سازهای غیرمجاز در "بیدمیری" پاوه/ تغییرکاربری به قیمت تهدید سلامت مردم
ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از معضلات کشور است که این بار در منطقه بیدمیری پاوه خودنمایی می کند.

به گزارشهزار ماسوله، تخریب طبیعت به بهانه ساخت خانه یکی از معضلاتی است که جامعه بشری با آن روبرو است. اما موضوع فاجعه بار تر ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه های منابع طبیعی با تغییر کاربری ها است.

 

اخیراً شنیده ها حاکی از آن است که ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه “بیدمیری” شهرستان پاوه صورت گرفته است.

 

بر همین اساس صحت موضوع را از مسئولان جويا شديم.

 

 ساخت و سازهای غیر مجاز در “بیدمیری” رشد چشمگیری داشته است

 

دادستان شهرستان پاوه در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار هزارماسوله اظهار داشت: بر اساس اعلام گزارش هایی مبنی بر ساخت و سازهای غیر مجاز در "بیدمیری" مربوط به سنوات گذشته که متاسفانه رشد چشمگیری داشته است، همراه با دستگاه های متولی امر از این منطقه بازدید به عمل آمد.

 

نوید صحرایی افزود: متاسفانه ساخت و سازها در این منطقه با سرعت زیادی انجام گرفته است و اقداماتی که از سال های گذشته مبنی بر جلوگیری از ساخت و سازها در اراضی منابع طبیعی و تغییر کاربری باغ ها داشته اند، مطلوب نبوده است.

 

وی خطاب به متصرفان به منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی در این شهرستان گفت: یکی از چشمه های تامین آب شرب شهر پاوه موسوم به "سراب هولی" در این منطقه “بیدمیری” واقع است که بر اساس قانون هرگونه ساخت و ساز و تصرف حریم این چشمه های آب شرب شهرستان ممنوع است.

 

صحرایی ادامه داد: اگر این ساخت و سازها ادامه پیدا کند و ممانعتی به عمل نیاید قطعا در سال های آتی باعث نشت آلودگی به چشمه های تامین آب شرب این منطقه خواهد شد و علاوه بر آنکه سلامت شهرستان را با تهدید جدی مواجه می کند، تامین آب شرب شهرستان را با مشکلات بیشتری روبرو می کند.

 

وی ادامه داد: ما قاطعانه برخورد با سازندگان غیر مجاز و تصرف کنندگان منابع طبیعی که با تغییر کاربری این اقدام را انجام می دهند را در دستور کار خود قرار داده و شعبه ویژه ای را تشکیل داده ایم و پرونده هایی هم که در حال رسیدگی هستند با سرعت بیشتری پیگیری و خارج از نوبت رسیدگی خواهیم کرد.

حكم قلع و قمع بخشی از خانه های احداثی صادر شده است

 

رئيس اداره جهاد كشاورزی شهرستان پاوه نيز در گفتگو با خبرنگار هزارماسوله اظهار داشت: از سال 1346 در قسمت ارتفاعات تفرجگاه بيدميری حدود 12 هكتار باغ سند دار وجود داشته است که در قالب مستثنيات ثبت شده اند.

 

 اردشير صفيعی افزود: مابقی اين اراضی جزو منابع طبيعی بوده اند كه برای برخی از آنها در دادگستری حكم برائت صادر شده است.

 

وی گفت: در سال 1394، 61 مورد پرونده تغيير كاربری در اداره جهاد كشاورزی تشكيل شده است كه 18 پرونده آن هم اكنون در دادگستری مفتوح و در حال رسيدگی می باشد، اما برای 12 مورد پرونده رأی قطعی بر قلع و قمع صادر شده كه تاكنون يک پرونده از آن اجرایی شده است.

 

وی گفت: برای برخی از اين مكان ها حكم قلع و قمع بخشی از خانه های احداثی صادر شده است كه عملاً تخريب نصفی از اين خانه ها امكان پذير نیست.

 

حدود 8 هكتار در دست متصرفان است

 

همچنين رئيس اداره منابع طبيعی شهرستان پاوه نيز گفت: 70 هكتار از اراضی تفرجگاه بيدميری شهرستان پاوه در قالب مستثنيات می باشد.

 

سامان وسيمی افزود: اراضی مستثنيات، زمين هايی هستند كه حوزه كاری آنها با جهاد كشاورزی است اما اراضی تصرفات با منابع طبيعی است كه حدود 8 هكتار در اين منطقه در طول اين چند سال در دست متصرفان است كه برای اين مقدار اراضی، پرونده های قضايی هم تشكيل شده است.

 

وی گفت: برای برخی از اين اراضی حكم بر قلع و قمع صادر شده است و برخی نيز برائت خورده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد