اعلام نظر شورای روحانیت پاوه در خصوص برگزاری نماز تراویح، حدنصاب زکات، میزان زکات فطر و فدیه امسال

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298421|10:04 - 1399/02/02
نسخه چاپی
اعلام نظر شورای روحانیت پاوه در خصوص برگزاری نماز تراویح، حدنصاب زکات، میزان زکات فطر و فدیه امسال
شورای روحانیت پاوه نظر خود را در خصوص برگزاری نماز تراویح، حدنصاب زکات، میزان زکات فطر و فدیه را برای سال ٩٩ اعلام کرد

به گزارشهزار ماسوله، به همت دفتر امام جمعه پاوه جلسه هم اندیشی جمعی از روحانیون شهرستان پاوه و نمایندۀ شبکه بهداشت در خصوص نمازجمعه، نماز تراویح، زکات فطر  و فدیه در مسجد قبا برگزار گردید.

 

در این جلسه بعد از بحث و تبادل نظر، حاضرین با صدور اطلاعیه ای نظر خویش را جهت اطلاع عموم منتشر کردند.

متن اطلاعیه به شرح ذیل است :

 بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه

الحمدلله ثم الصلوه والسلام علی رسول‌الله و آله و صحبه و من والا و لا حول و لا قوة الا بالله

 

پیشاپیشحلول ماه مبارک رمضانرا به امت اسلامی و متدینین منطقه تبریک عرض می­نماییم. بدینوسیله به استحضار عموم مردم شریف شهرستان و سایر مناطق می‌رساند؛ به پیروی از تصمیم جلسۀ مورخۀ ۱۵/۱۲/۹۸ «روحانیون شهرستان پاوه» که در راستای حفظ سلامت شهروندان عزیز منتهی بهتعطیلی نماز جمعهگردید، با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا و نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، جلسه‌ «شورای روحانیت پاوه»  به تاریخ ۱/۲/۹۹ با حضور۲۵نفر از اعزۀ علمای شهرستانونمایندۀ شبکۀ بهداشت و درمان پاوهدر محل مسجد قباء تشکیل گردید.

در این جلسه بعد از ۳ ساعت بحث و تبادل‌نظر پیرامون مسائل مختلف جهان و منطقه و وضعیت مساجد و نمازهای جمعه، موارد ذیل به تصویب رسید:

۱-روزه به‌عنوان یک فریضۀ الهیو یکی از ۵ رکن دین مبین اسلام که ۱۴۳۹ سال از عمرش می‌گذرد، در طول این مدت برنامه‌اش برای مؤمنین روشن و بدون تردید بوده و به مصداق آیۀ شریفۀ «فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُۖوَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَۗيُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» (هر کس توان دارد و مسافر و مریض نیست، روزه بگیرد...) در طول ۱۵ قرن هرساله اهل ایمان از این ماه مبارک استقبال و در طول این مدت، رمضان به‌عنوان ماه قرآن موردتوجه بوده است؛ لذابه امید حق، در سال جاری، استقبال از رمضان بیشتر و گرم‌تر خواهد بود.

۲-در خصوصنمازجمعه، به پیروی از اطلاعیۀ قبلی و نظر به تداوم شیوع ویروس کرونا،کماکان نماز جمعه تا ۱۵ رمضان در سطح شهرستان پاوه تعطیل استو سپس تصمیم جدیدی خواهیم گرفت.

۳-نماز تراویحدر فقه ما یک نماز سنت و مستحب است؛ پیامبر بزرگوار اسلام(ص) آن را هم در منزل و هم در مسجــد انجام داده است؛ لذا و باتوجه به شرایــــط خاص حاکم بر جامعـــــه و به ­جهت حفـــظ سلامتی مردم شریف،توصیــــه این است در رمضان امسال، مؤمنیننماز تراویحرا در منازل -ترجیحاً همراه با خانواده بصورت جماعت - به‌جای آورده و این نور و برکت را به منازل خود ببرند.

۴-در خصوصزکات فطر، فدیه و کفارۀ روزه، جمع حاضر باوجود اختلاف‌نظر جزئی، در جهت حفظ وحدت رویه در رمضان امسالزکات فطررا برای هر نفر۱۰ هزار تومانوفدیه یا کفارۀ روزهرا برای افراد مریض و ناتوان، هر روز۵ هزار تومانتعیین کردند. قابل‌ذکر است کسانی که در طول سال بیشتر از برنج استفاده می‌کنند و وضعیت مالی آن‌ها بهتر است، لازم شرعی است زکات فطر خود را بیشتر از ۱۰ هزار تومان پرداخت کنند تا مدیون درگاه خداوند نباشند.

۵-حدنصـــاب زکــــات مالبه‌حساب طلابا توجه به قیمــت و نـــــــرخ طلای ۱۸ عیـــــــار در ایـــن ایاممبلغ ۶۰ میلیــــون تومانوبه‌حساب نقرهبا توجه به قیمت و نرخ آن در این ایاممبلغ ۱۵ میلیون تومانتعیین گردید؛ لازم است کسانی که اهل زکات‌اند به این موضوع توجه داشته باشند.

۶-با توجه به وضعیت زندگی مردم، بیکاری، گرانی و تعطیلی کسب‌وکار، مصلحت دین و دنیای مؤمنین است که در رمضان امسال در ادای زکات، صدقه و احسان بیشتر از گذشته درصدد کسب رضایت خداوند متعال باشند و فقراء را فراموش نکنند.

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 شورای روحانیت شهرستان پاوه

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد