امام جمعه پاوه:

کرونا قسی و بی‌رحم است/ تمام کارشناسان و پزشکان و دولت‌های قوی در مقابل کرونا تسلیم شده اند/ مسولین با قاطعیت علت فوت را اعلام کنند

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 298391|14:45 - 1399/01/23
نسخه چاپی
کرونا قسی و بی‌رحم است/ تمام کارشناسان و پزشکان و دولت‌های قوی در مقابل کرونا تسلیم شده اند/ مسولین با قاطعیت علت فوت را اعلام کنند
ماموستا قادری بابیان این موضوع که تمام کارشناسان و پزشکان و دولت‌های قوی در مقابل این ویروس تسلیم شده اند، گفتند: کارشناسان و پزشکان و سیاسیون در رسانه ها در خصوص این بیماری تحلیل و توجیه و تفسیر می‌کنند

به گزارشهزار ماسوله،امام چمعه پاوه در ششمین هفته از تعطیلی نماز جمعه پاوه حاج ماموستا ملا قادر قادری از طریق ارتباط زنده ویدیویی با برادران و خواهران دینی خود در بخش اول سخنان خود با اشاره به اینکهخسارت روحی ومالی و جانی بیماری کرونا در طول تاریخ بی‌سابقه است، خاطرنشان کردند: بامطالعۀ تاریخ درمی‌یابیم که بلاها و مصائب بسیاری همانند وبا، طاعون و ... و انواع جنگ‌ها در طول تاریخ انسان‌ها را گرفتار خود کرده است اما هیچ‌کدام همانند ویروس کرونا جهانگیر نبوده و به جامعه ضربه وارد نکرده است.

 ماموستا قادریبا بیان اینکهعمر این ویروس منحوس به نزدیک چهار ماه رسیده اما هنوز اعلام نشده که چه وقت از دست آن نجات پیدا خواهد کرد؛ افزودند:این مصیبت که شرق و غرب و شمال و جنوب نمی شناسد تأثیرات بسیاری بر معیشت، دیانت، اقتصاد و سیاست مردم داشته و سبب شده است مساجد و مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز مذهبی چون حرمین شریفین تعطیل شوند.

ایشانبه اذان یکی از مساجد در کشور مراکش اشاره کردند و گفتند: چند روز پیش در یکی از سایت‌ها اذانی را که مربوط به یکی از مساجد کشور مغرب بود نگاه میکردم، درب مسجد کاملاً بسته بود، اما مؤذن در داخل مسجد مشغول گفتن اذان بود، وقتی به اشهد ان محمداً رسول‌الله رسید اذان قطع شد و مؤذن با حالاتی ناراحت گریست؛ شاید با خود می گفت: ای رسول‌الله قبلاً مردم را در وقت اذان به نماز دعوت می‌کردیم اما افسوس حالا باید به مردم بگوییم نیایید برای نماز و در خانه‌هایتان بمانید «صلوا فی بیوتکم»

ایشانادامه دادند : با دیدن این اذان، یاد داستان بلال حبشی افتادم که بعد از فوت رسول‌الله دیگر نتوانست اذان بگوید و مدینه را ترک کرد و به مکه و سپس به شام رفت و بعد از حدود ۳ سال از خلافت حضرت عمر (رض) در میان استقبال اصحاب به مدینه بازگشت و ازآنجا هم به مسجد مدینه رفت و به اصرار اصحاب برای اذان به بالای منبر رفت، با صدای اذان بلال، اصحاب رسول‌الله (ص) و حاضرین در مسجد تصویری از دوران حیات رسول‌الله (ص) را برای خود مجسم کردند و بلال به‌محض آنکه به "اشهد ان محمداً رسول‌الله" رسید، اذان را قطع و به گریه افتاد و حزن و اندوه تمام مسجد را گرفت.

ماموستا قادریدر ادامه گفتند:امام محمد غزالیکه رئیس نظامیه بغداد بود در عصری که اختلافات در بغداد بود، به زادگاهش طوس بازگشت و دوستانش عرض کردند: وضعیت بغداد که آن زمان مرکز امپراتوری عباسیان بود، چگونه است؟ امام فرمود: «ما رأیت الا شرطیاً غضبانَ، او عالماً حَیرانَ وَ او تاجِراً لهفانَ»وضع بغداد این‌گونه است؛ مأموران از دست مردم عصبانی‌اند، عالمان و دانشمندان از وضع پیش‌آمده حیران‌اند و تاجران هم غمبار و محزون و ناراحت‌اند.

ایشانادامه دادند:اگر امروز امام محمد غزالی زنده بود این‌گونه از عصر ما هم تعریف می‌کرد؛ که مأموران در حکومت‌ها برای کنترل مردم خسته و ناراحت‌اند، عالمان و دانشمندان متحیرند و تاجران که اوضاع اقتصادی آن‌ها لحظه‌به‌لحظه بدتر می‌شود ناراحت‌اند.

امام جمعه پاوهدر ادامۀ سخنان خود بهآمار کرونا در جهان و کشورماناشاره کردند و گفتند: در دنیا تا این لحظه یک‌میلیون و ۶۰۵ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که ۳۶۵ هزار نفر بهبود یافته و نزدیک به ۹۶ هزار نفر هم فوت کرده‌اند؛ در ایران هم تا دیروز تعداد مبتلایان به بیش از ۶۶ هزار نفر رسیده و بیش از ۳۲ هزار نفر هم بهبود یافته‌اند و متأسفانه بیش از ۴ هزار نفر هم فوت کرده‌اند.در شهرستان پاوه هم ظاهراً تعداد مبتلایان و مشکوکان به ابتلا حدوداً ۱۵ نفر هستند و البته در هفتۀ گذشته هم ۲ نفر در شهرستان فوت کرده‌اند.

ایشانافزودند:وضعیت ما به‌گونه‌ای است که مسئولان محترم ما یک گام به جلو و یک گام به عقب برمی‌دارند و این امر سبب شده است عده‌ای فرصت‌طلب سوءاستفاده کنند؛ توقع از دولت محترم این بود قاطعانه‌تر برخورد کند؛ اما می بینیم مقداری در برخورد و تذکر کوتاه می آیند و این باعث شده لحظه‌به‌لحظه گرفتاری در جامعۀ ما بیشتر شود.

ایشانتصریح کردند:مظلومانه، خاشعانه و خاضعانه از حضور پروردگار می‌خواهیم این وضع را بهتر بگرداند؛ حسبنا الله ونعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر.

خطیب جمعۀ پاوهدر بخش دوم سخنان خود بهوظیفۀ همه ما در این ایام همه‌گیری ویروس کرونااشاره نمودند و گفتند: وظیفۀ ما این است هوشیاری خود را حفظ، همتمان بلند و صبر داشته باشیم؛ از اسباب روز استفاده کنیم و ضمن همکاری با یکدیگر توصیه‌های بهداشتی را نیز رعایت نموده و عبادت مخلصانه انجام داده و دعا کنیم و صدقه و احسان را نیز به کسانی که این روزها گرفتارند فراموش نکنیم.

ایشانگفتند:امروز صبح رسانه ها، شهری را در ایتالیا که بزرگ‌ترین مصیبت بعد از امریکا دامن‌گیر این کشور است، نشان دادند که تا به امروز به خاطر آنکه مردمش دستورات را رعایت کرده‌اند و از خانه بیرون نیامده‌اند و امدورفت در خیابانها را تعطیل کرده اند، هیچ موردی از ویروس کرونا در آن شهر مشاهده نشده است.

ماموستا قادریبابیان اینکهویروس کرونا قسی و بی‌رحم است، خاطرنشان کردند:درست است که ویروس کرونا بی‌رحم است اما از طرفی دیگر بخشی از عدالت را در آن می‌بینیم که فقیر و ثروتمند و رئیس و وکیل و وزیر و شهری و روستایی را مثل هم گرفتار کرده است.

ایشانسرعت شیوع این ویروس را در برخی کشورها مورد تأکید قرار دادند و افزودند: تا به امروز پیشرفت این بیماری در حکومت‌هایی است که در دنیا مزاحم مردم و کشورهای دیگر هستند، مثل چین و امریکا و کشورهای اروپایی که بعضاً حق وتو دارند و جنگ درست می‌کنند و مردم را می‌کشند و منازل مردم را ویران می‌کنند.

ایشانبابیان این موضوع کهتمام کارشناسان و پزشکان و دولت‌های قوی در مقابل این ویروس تسلیم شده اند،گفتند:کارشناسان و پزشکان و سیاسیون در رسانه ها در خصوص این بیماری تحلیل و توجیه و تفسیر می‌کنند ما هم گوش می‌دهیم و غصه می‌خوریم و برای خودمان هم از کلمات آن‌ها و هم از کلمات دینی که مطالعه کرده‌ایم عرض می‌کنیم باید بپذیریم «خلق الانسان هلوعا» که انسان کم‌صبر، ضعیف و توان و عملش محدود است؛ در این عصر انسان مغرور چنان می‌پنداشت که در علم و قدرت و ثروت به اوج رسیده اما این مهمان ناخوانده که دیده نمی‌شود نشان داد ما واقعاً ضعیف هستیم.

امام‌جمعۀ پاوهدر ادامه بهمنافع در خانه ماندن در این ایام کروناییاشاره و خاطرنشان کردند:مرحوم احمد شوقی شاعر می‌گوید: یتیم کسی نیست که پدر و مادر نداشته باشد امروز بسیاری از نسل جدید یتیم هستند زیرا پدرشان فرصت کافی و مادرشان هم توان لازم را برای تربیت آن‌ها ندارند.

ایشانافزوند:به گفتۀ احمد شوقی اکثر فرزندان ما ازنظر فکر و تربیت و اخلاق و علم بی‌کس و یتیم هستند اما الآن فرصتی پیش‌آمده که پدران و مادران و فرزندان باهم باشند؛ انتظار هست والدین محترم از این فرصت استفاده نموده و فرزندانشان را تعلیم دهند و اخلاق نیکو به آنان بیاموزند.

ماموستا قادریبابیان اینکه دولت چین با قرنطینۀ ۱۱ هفته‌ای شهر ۱۱ میلیون نفری ووهان نتیجه گرفت، گفتند: دیروز بعد از حدود 80 روز قرنطینۀ صددرصدی شهر ۱۱ میلیون نفری ووهان برداشته شد و مردم جشن گرفتند؛ و حتی مسئولان شهر ووهان خاکستر فوت شدگان کرونا را در داخل جعبۀ مخصوصی تحویل خانواده‌هایشان دادند.

ایشانافزودند:چین با قرنطینه نتیجه گرفت؛ اما متأسفانه ما تمکین نداریم و قرنطینۀ دولت ما هم آن قاطعیت را ندارد، طبیعی است برای جشن نجات زمان لازم است اما با این حال امیدوارم هر چه زودتر ما هم جشن آزادی و جشن دایرشدن مدارس و دانشگاه‌ها و مساجد و بازار و کسب‌وکارها را بگیریم.

امام‌جمعۀ پاوهدر بخش سوم سخنان خود۵۲ روز گرفتاری مردم ایران با ویروس کرونارا مورد بحث قراردادند و گفتند:در طول این مدت هر کس در این مملکت با عقلانیت کارکرده و به توصیه‌های پزشکان و مسئولان گوش داده است در منزل او آرامش برقرار است و هرکسی که گوشش بدهکار نبوده گرفتار شده است.

ایشانبا بیان اینکهدر بدو کار، هم ملت و هم دولت، زمان را با نصیحت و توصیه سپری کردند، ضمن اظهار ناراحتی برای مردم عزیز سقز، بانه و سنقر که در دو استان کردستان و کرمانشاه بیشتر گرفتار شده اند، ادامه دادند: اگر امروز شهرهایی چون سقز و بانه در استان کردستان و سنقر در استان کرمانشاه بیشتر از سایر شهرها گرفتارند قطعاً دراثر بی احتیاطی بوده است .

ماموستا قادریضمن تشکر از زحمات پزشکان و پرستاران سفید پوش و تمامی استانداران و فرمانداران زحمت‌کش در قضیۀ کروناگفتند:ضمن تقدیر از زحمات تمامی این عزیزان، عرض می‌کنم در ابتدا قاطعیت نبوده و جمعی از مردم از نرمش مسئولان سوء استفاده کرده اند؛ آمار دقیق دارم در روز سیزده‌بدر بیش از 1200 خودرو در جادۀ پاوه به نوسود و بیش از 250 خودرو در مسیر پاوه و روانسر تردد داشته‌اند و بعد از روز ۱۳ هم هجمه زیاد و مرز شکنی بیشتر بوده و وضع بدتر شده است به‌طوری‌که در شهر ما پاوه تعداد مبتلایان ۲ برابر و حتی نزدیک به ۳ برابر شده است و دو نفر هم فوت کرده‌اند که از خداوند متعال می‌خواهم آن‌ها را مورد رحمت و غفران خود قرار دهد.

امام‌جمعۀ پاوهضمنانتقاد به اطلاعیه شبکه بهداشت پاوه در خصوص تکذیب ابتلا به کرونای یکی از فوت شدگان در پاوهگفتند:از دیدن این اطلاعیه ناراحت شدم چراکه قبل از صدور اطلاعیه با اقوام و آشنایان متوفی تماس گرفتم و گفتم جنازه را چگونه دفن کردید؟ گفتند: ما از دور فقط نظاره‌گر بودیم و آمبولانس آمد و جنازه را گذاشت و روحانی روستا نمازش را خواند و چند نفر با لباس مخصوص جنازه را دفن کردند و گفتند : مراسم نداریم و هر کس به منزل خود مراجعت کرد.

ماموستا قادریافزودند:سئوال این است اگر این شخص مبتلا به کرونا نبوده چرا اینگونه دفن شده است؟! این بندۀ خدا به اتهام کرونایی بودن، نه غسل و نه تیمم و نه کفن شده و معلوم نیست چگونه دفن شده است!شبکۀ بهداشت نباید این شک را درست می‌کرد، بلکه باید با قاطعیت علت فوت را اعلام می نمود.

ایشانبهتناقض آمار حاصل از سی تی اسکن و آزمایشات اختصاصی کرونااشاره کردند و گفتند:خواهش می‌کنم تناقض آمار کیت‌ها و سی‌تی‌اسکن ها را اصلاح کنید؛ از ۱۰۰ نفری که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، جواب ۸۰ درصد کیت‌ها منفی اما جواب ۸۰ درصد سی‌تی‌اسکن‌ها مثبت است!!؟ این امر باید اصلاح شود تا زحمات دوستان در شبکه بهداشت هدر نرود و انسان‌ها غیر محترمانه دفن نشوند؛ خداوند می‌فرماید: «ولقد کرمنا بنی‌آدم» خداوند بنی‌آدم را محترمانه خلق کرده است؛ این بندگان خداوند که با درد کرونا فوت می کنند، گناهی مرتکب نشده اند، نباید با آنها غیرمحترمانه برخورد شود؛ چه اشکالی دارد اگر کسی فوت می‌کند و مشکوک به بیماری کرونا است ۲ تا ۳ روز جنازه‌اش در بیمارستان بماند تا قضیه مشخص شود و باعث ناراحتی خانواده‌ها نشود.

امام جمعه پاوهبا بیان اینکهغربی‌ها با آیات قرآن دارند به خود آرامش می‌دهند، اضافه کردند: دیروز در فضای مجازی دیدم که در یکی از خیابان‌های هلند به زبان لاتین قسمتی از آیۀ ۳۲ سورۀ مائده «ومن احیاها فکانما احیاالناس جمیعا» (هرکس انسانی را زنده کند مثل آن است که کل بشریت را زنده کرده باشد) چرا باید آن‌ها از این آیه استفاده کنند و ما به‌عنوان مسلمان از آن استفاده نکنیم؟

امام‌جمعه پاوهگفتند: دیشب اینستاگرام را به من نشان دادند مردم به خیابانی در برزیل در امریکای جنوبی آمده بودند و به دیواری تکیه داده و گریه می‌کردند و می‌گفتند:خداوندا امیدمان به انسان‌ها نیست، بلکه به محبت سیمای توست. ای خدای بزرگ ما را از دردهایمان نجات بده، این ویروس شرور به ما حمله کرده و این درس را به ما داد تا بار دیگر تجدیدنظر کنیم، خدایا؛ اعتراف می‌کنیم که گناه کرده‌ایم، خطا و بدرفتاری ما را ببخش، تنها امیدمان به توست. این دعای مسیحیان برزیل بود.

ایشانافزودند: ما ملت کرد ۱۴۰۰ سال است اهل مناجات هستیم و دوست دارم چند بیتی از مناجات ماموستا پیره میرد را برایتان بخوانم :

ئه ی به خشاینده ی خاوه نی عه تا ... ئه ی خوداوه ندی پوشنده ی خه تا

خوایه نازانم چیم له تو بویت ... هر چیم ئه ده ی تی من ئه وه و ئه ویت

ده رگای بزرگان شه وان دا ئه خریت... قاپی تو شه وان هانای پی ئه بریت

تو خوداوه ندی که خه لقت کردوین ... شه یتان گه وره یی تو له یاد بردوین

له گه ل ئه وه شدا هه رتو به خشنده ی ... نانمان نابری که ره م کونه نده ی

خوایه وام لی بکه ئاگام له خوم بیت ... که وتم الله هه ر له گه ل توم بیت

ماموستا قادریدر پایان با اشاره بهدرگذشت جناب ماموستا هرتلیگفتند:بنده برای فوت ایشان پیام تسلیت نفرستادم چون قصد داشتم امروز در این پیام جمعه از ایشان یاد کنم؛ یکی از دوستان نوشته بود ماموستا هرتلی نووی زمان بود. بنده هم معتقدم امام نووی چه اندازه به فقه و مذهب امام شافعی خدمت کرد، ماموستا هرتلی هم در زمان ما به اندازه ایشان خدمت کرده است. خدای بزرگ به ماموستا جزای خیر عطا و به رحمت خود ایشان راشاد کند، وی انسان بزرگواری بود. ان شاء الله آثار غنی ایشان هرگز نمی گذارد فوت کند. به خانواده محترم ایشان و ماموستایان عزیز در هولیر و سلمانیه و حلبچه تسلیت عرض می‌کنم خداوند علمای ما را برقرار و امنیت را در جامعه حاکم گرداند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد