ماموستا قادری: علما در کنار حفظ دین، حافظ جان مردم نیز هستند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298278|20:38 - 1398/12/16
نسخه چاپی
ماموستا قادری: علما در کنار حفظ دین، حافظ جان مردم نیز هستند
حاج ماموستا ملا قادر قادری همزمان با وقت نماز جمعه، در سخنانی که بصورت زنده از طریق اینستاگرام پخش می شد؛ با اشاره به تعطیلی نماز جمعه پاوه با توجه به احتمال شیوع ویروس کرونا، وظیفۀ پیامبران الهی را حفاظت از ۵ اصل دین، جان مردم، عقل، مال و نسل دانستند و گفتند: همچنان که ما مسئول دین مردم هستیم، باید از جان آن‌ها هم حفاظت نماییم

به گزارشهزار ماسوله،حاج ماموستا قادریدر ابتدای سخنان خود بابیان اینکه انسان‌ها در طول اعصار مختلف همواره مخالف جنگ بوده‌اند، گفتند: با این اوصاف امروزه دشمنان جنگ، فتنه، کشتار و مصیبت را به خانه‌های ما آورده و تفرقه وبی رحمی بر دنیای ما حاکم شده بطوریکه شاهد فتنه‌هایی هستیم که یا تاکنون دیده نشده و یا کمتر در تاریخ مشاهده شده اند.

 

ایشاندر ادامه با اشاره بهشیوع ویروس کروناومصائب مسلمانان؛ضمن اظهار ناراحتی برای اوضاع کنونی دنیای اسلام گفتند:در اثر این مصائب و بخاطر خطر یک ویروس شاهدیم دور کعبه خلوت و طواف مطاف ممنوع است؛ کسی در صفا و مروه حق آمدورفت ندارد؛ آب زمزم بر تمام مسلمانان قطع شده و حجر اسماعیل تنهاست و کسی در کنار مقام ابراهیم، حجر اسماعیل و حجرالاسود  امدو  رفت ندارد؛ امروز روضۀ مبارکه و قبر رسول‌الله را کسی زیارت نمی‌کند؛ مسجدالنبی و صفه و بقیع نیز تعطیل اند.

 

خطیب جمعه پاوهافزوند:بسیاری از مساجد دنیای اسلام بسته‌شده و صدای جمعه و جماعت و صلوات بر رسول‌الله شنیده نمی شود؛ تعزیه و عروسی تعطیل‌شده و فوت شده های خود را با حسرت و آه به خاک می‌سپاریم؛ نمی‌توانیم به ملاقات مریضان در بیمارستان برویم و زیارت مردان صالح بر ما منع شده است؛ مصافحه و محبت ممنوع، بازار ما مات و غمبار، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل و فرزندانمان در خانه زندانی هستند.

 

ایشانتعطیلی نماز جمعه را تصمیمی دشوار برای علماء دین دانستندو افزودند:وضعیت علمای مادر نقطه‌ای خاص در تاریخ قرار دارد، اگر در تعطیلی نماز جمعه به خاطر حفظ جان مردم همراهی می‌کنند به آن‌ها هجوم می‌آورند و اگر نماز جمعه را تعطیل نمی‌کنند گروه دیگری از آنان گله و بعضاً به آنها اهانت می نمایند«و لاحول ولا قوة الا بالله»

 

 ماموستا ملاقادر قادریدر بخش دوم سخنان خود بهتاریخچه کرونا ویروس جدیداشاره کردند و گفتند: در ۱۰ آذرماه امسال حدود سه ماه و چند روز پیش، در یکی از شهرهای چین به نام ووهان با جمعیتی ۱۱ میلیونی، این ویروس ظاهر و مردمانش دچار بلا، مصیبت و گرفتاری شده اند و این ویروس کافر و مسلمان و فقیر و غنی و شهری و روستایی نمی‌شناسد و تا به امروز بیش از ۹۰ کشور جهان را گرفتار و بیش از ۳ هزار نفر براثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

 

ایشانبا اشاره به اینکهدولت‌های ممالک اسلامی و پزشکان آن‌ها در خصوص جلوگیری ازشیوع این ویروس کوتاهی کرده‌اند، گفتند: پیامبر عزیز ما (ص) می‌فرمایند: «العلاج قبل الوقوع»می‌بایست دوستان ما وقتی می‌دانستند این بیماری واگیر است و درمانی قطعی برایش وجود ندارد، مردم خود را آگاه می کردند و در صورت ابتلا، شهرهای آلوده را قرنطینه می‌کردند.

 

خطیب جمعه پاوهبابیان اینکه این بیماری در ایران نیز  ۳۱ استان کشور را درگیر کرده است، گفتند:این مهمان ناخوانده در زندگی روزانه ما تأثیر منفی داشته است؛ مراکز دینی ما تعطیل، وضع اقتصاد درهم‌وبرهم، ادارات با جدیت کار نمی‌کنند، وضع بازار آشفته و آمدورفت ها ضعیف است. لذا باید با صبر و هوشیاری و رعایت نکات بهداشتی و دستورات پزشکان و توکل بر خدا و ذکر و تلاوت قرآن روحیۀ خویش را تقویت و با نشستن در خانه و با صبر و دعا با این دشمن پنهان مبارزه کنیم.

 

ماموستا قادریدر بخش دیگری از سخنان خودنمازجمعه را یکی از فرایض مهم دینی مسلمانان دانستندو گفتند:فرضیت این رکن بزرگ با قرآن و حدیث و اجماع امت ثابت‌ و تحقق یافته و به‌سادگی نباید تعطیل شود مگر عذری قوی و سندی شرعی پیدا شود.

 

ایشانگفتند:در جمعۀ گذشته استان کرمانشاه همچون امروز درگیر بیماری کرونا نبود و ما نماز جمعه را برگزار کردیم اما در طول هفتۀ گذشته منهای چهار شهرستان اورامانات، سایر شهرهای استان کرمانشاه درگیر این بیماری شده‌اند؛ لذا ما ضمن اینکه شکر خداوند را به‌جای می‌آوریم که تاکنون درگیر این بیماری نشده‌ایم؛ باید آمادگی خویش را حفظ و مسائل بهداشتی را رعایت کنیم چرا که قطعاً ما هم درگیر می‌شویم.

 

خطیب جمعه پاوهوظیفۀ پیامبران الهی و علمای دین را حفاظت از ۵ اصل دین، جان مردم، عقل، مال و نسل دانستند و گفتند:همچنان که ما مسئول دین مردم هستیم، باید از جان آن‌ها هم حفاظت نماییم

 

ایشانبهتعطیلی نماز جمعه امروز در پاوهاشاره کردند و افزودند:دیروز در جلسه‌ای که با حضور ۲۰ نفر از علما و پزشکان و نمایندگان شبکه بهداشت و درمان پاوه برگزار کردیم، تصمیم گرفتیم با توجه به گزارش و خبر دوستان پزشک کرمانشاه و پاوه و نظر به حفظ سلامتی مردم و با توجه به دلایل فقهی موجود در کتاب و سنت و شریعت نماز جمعه امروز را برگزار نکرده تا باعث گرفتاری مسلمانی نشویم؛ البته امیدواریم این مدت کوتاه و در آینده‌ای نزدیک در مسجد جامع برادران و خواهران ایمانی خود را زیارت کنیم.

 

ماموستا قادریدر بخش چهارم سخنان خود این مصیبت را از نظر باور دینی، یک نوع تذکر الهی دانستند و گفتند:بنده از روی عقیده دینی خود صحبت می‌کنم و معتقدم سنت الهی بر این است که خداوند متعال هرچند مدت یک‌بار قضایایی را برای مخلوق خود به وجود می‌آورد به‌قصد تنبه و بیداری آنان و نسل‌های دیگر که از آن درس و عبرت بگیرند.

 

ایشانگفتند: خداوند در آیۀ ۱۱۷ سورۀ هود می‌فرماید: من به خاطر آنکه جمعی و یا حکومتی کافر باشند از آنان به خاطر عقیدۀ کفرشان انتقام نمی‌گیرم ولی اگر به افراد جامعه ظلم کنند نمی‌توانم تحمل کنم. همچنان که اگر مسلمانان نماز نخوانند خدای بزرگ انتقامی از آنان نخواهد گرفت ولی اگر روزی به برنامه خداوند پشت و به هم ظلم کنند و نوکر ظالمان شوند لاجرم خداوند تبارک‌وتعالی از آنان ناراحت و با آنان برخورد خواهد کرد؛ (گذشتگان گفته اند: «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم»).

 

خطیب جمعۀ پاوهبه واژۀ رجز در قرآن کریم اشاره کردند و گفتند: خداوند متعال در ۱۰ آیۀ قرآن کریم به رجز اشاره فرموده  و راغب در مفردات خود می‌فرماید: رجز به معنی اضطراب و ناراحتی و بی‌نظمی و دلهره است.خداوند در  آیۀ ۵۹ سورۀ بقره می‌فرماید: «فَأَنْزَلْنَا عَلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا رِجْزًا مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ» (خداوند در مقابل ظلم افراد جامعه رجز را بر جامعه حاکم خواهد کرد) و امروز می بینیم که جامعۀ ما گرفتار رجز و اضطراب و دلهره است

 

ایشانبا اشاره به اینکه کافران عصر ما دو دهه است به بشریت و بخصوص مسلمانان ظلم می‌کنند، خاطرنشان کردند: کافران عصر ما چه کمونیست ها و چه سرمایه‌داران و چه اروپایی‌های معتدل، دو دهه است به مردم خود و مسلمانان ظلم می‌کنند و مردم را به‌ناحق می‌کشند و مسلمانان هم بعضاً با کافران همکاری کرده‌اند که هردو حرکت سبب ناراحتی خداوند شده است؛ خداوند علیم  وتوانا در آیۀ ۵۵ سورۀ زخرف می فرماید: زمانی ساکنان زمین بی رحمانه و ظالمانه با هم برخورد کنند و ما را متاسف و عصبانی نمایند، با آنان برخورد خواهیم کرد. «فَلَمَّا آسَفُونا انْتَقَمْنا مِنْهُمْ»

 

ماموستا قادریبا اشاره به اینکه ریشۀ این بیماری از چین بوده است، گفتند:این مصیبت یا در اثر عدم رعایت قوانین بهداشتی و خوردن گوشت مار و خفاش پدید آمده و یا دست‌کاری و تغییرات ژنتیکی؛ چرا که کرونا هم شبیه آنفلوآنزا است.

 

ایشاناحتمال جنگ بیولوژیکی را نیز رد ندانستدو افزودند:احتمال دارد یکی از قدرت‌های جهانی همچون آمریکا این ویروس را دست‌کاری و رشد داده و زمینۀ یک جنگ بیولوژیکی خطرناک را به وجود آورده باشد تا به اقتصاد چین لطمه وارد شود، اما امروز از مرز چین هم خارج و خودشان هم گرفتار شده‌اند.

 

امام جمعه پاوهدر بخش پایانی ضمن توصیه همگان به حفظ هوشیاری گفتند: همه ما باید بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت و از مسافرت به شهرهای آلوده تا زمان دفع این بلا پرهیز نماییم و از ذکر خداوند چون یک دارو استفاده، دعای خیر را فراموش نکرده، قرآن و قنوت نازله بخوانیم و همواره این دعاها را تکرار کنیم.

 

بسم الله الذی لایضر مع اسمه شیئ فی الأرض و لا فی السماء و هو السمیع العلیم

اللهم انی اسئلک العفو و العافیه فی دینی و دنیای و فی اهلی و مالی

اللهم انی اعوذ بک من البرص و الجنون و الجذام و سیئ الاسقام

و هر صبح و شام سه بار سوره‌های قل هوالله احد، قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناسرا بخوانیم.

 

ایشاندر پایان ضمن آرزوی شفا برای بیماران، رحمت برای متوفیان صبر برای بستگان آنان؛ گفتند:شرایط کنونی کعبه و صفا و مروه و مسجدالنبی و روضۀ مبارک و بستن مساجد از جمعه و جماعت بسیار متأثرم کرد؛ خداوند این بلا را از سر مسلمین و همۀ انسانها دفع و رفع کند. تنها می توانم بگویم انا لله و انا الیه راجعون

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد