يادداشت سردبير:

آیین شب قدر در میان نمازگزاران شهرستان پاوه+تصاوير

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 292934|23:25 - 1394/04/23
نسخه چاپی
آیین شب قدر در میان نمازگزاران شهرستان پاوه+تصاوير
مردم موحد و مومن اهل سنت پاوه دوشنبه شب را تا صبحگاه روز سه شنبه در مساجد به نیایش، ذکر و مولودی خوانی پرداختند بدان امید که از توشه ای از شب نزول قرآن را برگیرند.

به گزارشهزار ماسوله، مردم موحد و مومن اهل سنت پاوه دوشنبه شب را تا صبحگاه روز سه شنبه در مساجد به نیایش، ذکر و مولودی خوانی پرداختند بدان امید که از توشه ای از شب نزول قرآن را برگیرند.

حضور مومنان در اكثر مساجد شهرستان در اين روزهاي پاياني ماه مبارك بسیار چشمگیر است به گونه ای که در مواردی ظرفیت این مساجد مملو از مومنان جهت خواندن نماز سنت تراويح و شب زنده داري خواهد بود.

مسجد قباي پاوه همچون ديگر مساجد شهرستان، مملو از نمازگراران و مومنان بود كه شاهد حضور گسترده مردم موحد پاوه ، از اقشار مختلف ، پير و جوان ؛ كه به نيايش با خداي متعال خود مي پردازند.

نمازگزاران بعد از اقامه نماز عشا، نماز پرشور تراویح را به صورت جماعت ادا کردند و سپس ندای الوداع، الوداع یا شهر رمضان را طنین انداز کردند.

نمازهای تراویح در مجموع 8 رکعت و نماز وتر نيز 3 ركعت كه در مجموع هر شب نمازگزاران 11 ركعت را بعد از نماز عشاء اقامه می كنند.

همچنین قصيده سرايي ابراهيم يوسفي و هارون اسلامي نيا، مولودی خوانی و دسته جمعی "مولا یا سلیم و سلم دائما ابدا" نیز قرائت شد و قرائت قرآن ملا محسن رستمي و اذکار و دعاهای ویژه این شب ها نیز گرمای خاصی به محفل نمازگزاران بخشیده بود.

سخنراني جناب حاج ماموستا ملا قادر قادري درباره فضيلت هاي اين شب و نازل شدن قرآن كريم در اين شب بزرگ به نمازگزاران از ديگر برنامه هايي بود كه جلوه خاص معنوي را به محفل مردم موحد القا بخشيد.

پاسخ به سوالات ديني و اعتقادي نمازگزاران و بیان احکام در اين شب مبارك توسط امام جمعه پاوه، از جمله برنامه‌هاي ديگر این مسجد بود که جوانان بيش از پيش به مسائل ديني و شرعي اسلام ، با دريافت معنا و مفهوم آن مسائل، را كسب نمودند.

اداى چهار رکعت نماز صلات التسبیح و تكرار 300 مرتبه کلمه هاى مبارکه ( سبحان الله و الـحمد الله و لااله الا الله و الله اکبر ) در این نـماز كه حدود يك ساعت به طول مي انجاميد، نه تنها احساس خستگي در بين مردم محود به وجود نيامده بود، بلكه پيوند معنوي اين مردم مومن با خالق يكتاي خود، در چهره هاي آنها قابل نمايان بود.

تلاوت قران كريم و دعاهاي ويژه اين شب، از پير و جوان در هر گوشه اي از مسجد، پيوند معنوي مردم در كسب رضايت خداوند و بخشش گناهان در اين شب نوراني ، براي هر انسان مومني بيشتر احساس مي شد.

در پايان اين شب نوراني، مردم به منازل خود جهت آغاز كسب فضيلت روزهاي ماه مبارك رمضان ، را با روزه گرفتن روزي نو براي معبود خويش روانه شدند.

بنا به روایات معتبر كه حضرت محمد(ص) ده روز آخر ماه مبارك رمضان را در مساجد سپري كرده است ، علاوه بر شب های ‎فرد روزهاي پاياني ماه مبارک رمضان كه از 19 تا 29 مي باشد ، نمازگزاران ديگر روزها را نيز مغتنم شمرده و به تلاوت قرآن و شب زنده داري مشغولند.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد