پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله21:51 - 1392/07/26

پیش بینی تولید بیش از 2500 تن انار ارگانیک در پاوه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاوه پیش بینی کرد، امسال دو هزار و 640 تن انار در این شهرستان تولید شود

هزار ماسوله به نقل از ايسنا منطقه کرمانشاه، سطح باغات انار شهرستان پاوه را 570 هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان 480 هکتار بارور می باشد و 90 هکتار باقیمانده هنوز به مرحله باروری نرسیده‌اند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاوه متوسط عملکرد انار در این شهرستان را 5.5 تن در هکتار دانست و پیش بینی کرد: امسال دو هزار و 640 تن انار به ارزش 79 میلیارد و 200 میلیون ریال در این شهرستان تولید شود.

 

تنهایی تصریح کرد: متوسط عملکرد انار در شهرستان پاوه در شرایط نرمال 7.5 تن در هکتار است که در سال جاری بدلیل عوامل خسارت‌زای سرمای بهاره، تگرگ و ریزگردها درمجموع باغات شهرستان 25 تا 30 درصد افت محصول داشته‌اند.

 

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاوه سال گذشته سه هزار و 600 تن انار در این شهرستان تولید شده است.

 

وی ارقام انار تولیدی در سطح شهرستان را ارقام ملس، دانه سیاه، ساوه ترش و شیرین، کارالی، مزله، خطیبی، نرم دانه و مراد معرفی کرد.

 

‌وی افزود: در باغات انار شهرستان پاوه مصرف سموم شیمیایی و کودهای شیمیایی وجود نداشته و محصول باغات این شهرستان ارگانیک و طبیعی است که به صورت تازه، رب انار با کیفیت بسیار عالی و همچنین دانه خشک به منظور چاشنی غذا استفاده می‌شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاوه خاطر نشان کرد: برای تولید هر کیلوگرم رب انار طبیعی به طور متوسط 7 تا 10 کیلوگرم انار تازه نیاز می باشد که برابر گزارشات واصله متأسفانه بعضی افراد سودجو به اسم رب انار پاوه با استفاده از مواد غیر طبیعی و همچنین سرکه، شیره خرما و به تازگی ملاس چغندر قند و با افزودن درصد کمی رب انار اقدام به تولید رب انار بی‌کیفیت با قیمت نازل می‌کند.

 

وی از مصرف کنندگان درخواست کرد: به منظور حفظ سلامتی خود از خرید رب انار بی کیفیت و مشکوک که با قیمت بسیار پایین عرضه می‌شود، خودداری کنند.

 

تنهایی در ادامه از پیگیری برای کد دار کردن رب انار تولیدی در این شهرستان خبر داد و گفت: متقاضیانی را برای دریافت استاندارد های بهداشتی به اداره استاندارد معرفی کرده ایم که در صورت دریافت مجوز‌ها انار تولیدی در این شهرستان با برند خاص در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاوه در ادامه رسیدن به این مهم را نیازمند سرمایه‌گذاری دانست.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاوه در ادامه با بیان اینکه توسعه باغات انار در شهرستان در دستورکار نیست، گفت: در حال حاضر به علت خشکسالی و مواجه بودن با بحران کم آبی تنها برنامه حفظ، اصلاح و احیاء باغات را در برنامه داریم.