پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله09:01 - 1392/05/13
حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني در مراسم تنفيذ:

حداقل انتظار مردم در اين دولت جديد، ايجاد ثبات و آرامش در همه زمينه هاست

هزار ماسوله:رئيس دولت یازدهم گفت: حداقل انتظار مردم در اين دولت جديد، ايجاد ثبات و آرامش در همه زمينه‌ها، رفع دغدغه ها و تنگناهاي مختلفي است که امروز کشور با آن مواجه است.

هزار ماسوله به نقل از باشگاه خبرنگاران "حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني" رئيس‌جمهور کشورمان در مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوري‌اش در حسينيه امام خميني(ره)  با اداي احترام به حضرت وليعصر (عج)، شهيدان، امام خميني(ره) و خلف صالحش مقام معظم رهبري، گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که بر اين بنده کوچک خويش منت نهاد و او را مفتخر به راي اعتماد ملت بزرگوار و امضاي حکم رياست جمهوري توسط رهبري قرار داد.
 
وي افزود: تقارن اين مراسم قانوني را با روزهاي پاياني ماه رمضان، به فال نيک مي‌گيريم و از کلام شهيد رمضان اميرالمومنين (ع) تبرک مي‌جويم که پايه‌هاي حکومت را بر حکمت استوار داشتند.
 
رئيس‌جمهور کشورمان اظهار داشت: انتخابات خرداد 92 گرچه با ترديد و سوء ظن بخشي از جامعه آغاز شد، ولي با تائيد و استقبال عموم مردم به پايان رسيد.
 
وي تصريح کرد: انتخابات با شفافيت، رقابت و رفاقت برگزار شد.
 
حجت الاسلام و المسلمين روحاني ادامه داد: انتخابات 92 با شفافيت و آرامش کامل برگزار شد که نتيجه آن براي بسياري غافلگيرکننده بود.
 
رئيس‌جمهور افزود: ايران که از منظر بدخواهان قرار بود بر اثر تحريم ها در ستيزه داخلي فرو غلتد و شکاف بزرگي در آن ايجاد شود، با انتخابات پرشور و مشارکت گسترده مردم خالق حماسه کم‌نظيري شد.
 
رئيس دولت يازدهم خاطرنشان کرد: این انتخابات فرایندی بود که با اتکا به خرد جمعی و با مشارکت همه فعالات پایبند به نظام به گونه ای شکل گرفت که نشانگر بلوغ نظام و بازساری هرچه بیشتر اعتماد بین حاکمیت و مردم گردید. 
 
حجت الاسلام و المسلمين روحاني با بيان اينکه همه مردم منافع ملي و شرايط کشور را به خوبي درک کردند، گفت: تمام مردم در راه سربلندي ميهن قدم نهادند، لذا اين انتخابات نتيجه شکاف بين مردم و حاکميت نبود، چون مردم ايران شخصي را برگزيدند که سالها در مسئوليت‌هاي خطير نظام انجام وظيفه کرده بود.
 
رئيس‌جمهور افزود: اين انتخابات نشان عزت‌خواهي مردم ايران بود و مورد تائيد قرار گرفت و مورد تاکيد قرار داد که مردم‌سالاري در ايران نهادينه شده است و انقلاب اسلامي ايران از بلوغ و ثبات لازم برخوردار است.
 
دکتر روحاني تاکيد کرد: فرآيند مردم‌سالاري در ايران پيش از انقلاب تثبيت شده است و مشارکت بالا، برگزاري سالم و بدون حاشيه انتخابات، ابراز شعارها و برنامه‌هاي نامزدها و حجم گسترده بحث و نقد در جريان انتخابات به همگان، نشان‌دهنده رو به کمال در جمهوريت و اسلاميت نظام بود.
 
وي تصريح کرد: مردم در انتخابات 24 خرداد حماسه بزرگ آفريدند و با حضور کم نظير خود شکاف‌هاي سياسي و فرهنگي را فرو کاستند و بر همگرايي ملت و مشارکت جهاني ايران تاکيد کردند.
 
رئيس دولت يازدهم افزود: نشاط و اميد که از دل اين انتخابات برآمد، سرمايه جديدي را براي ايران مهيا کرد، سرمايه‌اي که نه تنها دفع و مخاطرات و تهديدهاي مختلف را از دامان کشور بيرون ساخت، بلکه فرصت‌هاي جديدي را در روند پيشرفت و هدفمند کردن کشور در کارها به وجود آورد.
 
رئيس جمهور کشورمان افزود: بايد قدردان رهبري معظم نظام و حضور فعال و موثر همه گروه‌ها و اقشار و طبقات اجتماعي ونقش‌آفريني شخصيت‌هاي برجسته، علما، نخبگان و جريانات سياسي کشور بود.
 
وي تصريح کرد: همه شهروندان ايراني با آرا و افکار مختلف و با گرايش‌هاي متنوع سياسي دست به کار شدند و اميد و اعتمادي بزرگ در متن نظام ظهور يافت. 
 
حجت الاسلام و المسلمين روحاني خاطرنشان کرد: به يقين مسئوليت محوري من از اين پس نيز حفظ همين عشق، اميد و اعتماد مردم خواهد بود.
 
وي افزود: مردم در اين انتخابات شگفتي آفريدند، بعد از اين نوبت تکليف ما مسئولان است که پيام اين تحول و تغيير را بپذيريم و در همه سطوح متعهد به احترام به آن باشيم.
 
رئيس جمهور کشورمان تاکيد کرد: حقوق و تکليف ميان مردم و حکومت در همين جا معنا پيدا مي‌کند.
 
وي اظهار داشت: تفسير چيستي و چرايي مشارکت مردم ضرورتي است که پيش روي سياست‌گذاران، برنامه‌ريزان و مسئولان نظام ما قرار دارد و اميدوارم انديشمندان، محققان و نهادهاي علمي و مدني دولت را در انجام اين مهم ياري دهند تا مبناي جهت گيري‌ها، سياست‌ها و برنامه‌هاي عادي کشور باشد.
 
حجت الاسلام و المسلمين روحاني خاطرنشان کرد: حداقل انتظار مردم در اين دولت جديد، ايجاد ثبات و آرامش در همه زمينه‌ها، رفع دغدغه ها و تنگناهاي مختلفي است که امروز کشور با آن مواجه است.
 
وي افزود: من توانمندي دولت را در تقويت پايگاه اجتماعي آن و پايبندي به عهد و پيماني که با مردم بسته است، مي‌دانم و لازمه اين پايبندي، وفاداري و راستگويي در برابر مردم است.
 
رئيس جمهور کشورمان تصريح کرد: در آئين ما اساس دينداري، اداي امانت و پايبندي به عهد و پيمان است. راستگويي سبب اصلاح امور و دروغگويي سبب تباهي کارهاست که مولايمان علي (ع) فرمود: "اصل الدين اداءالامانة و الوفاء بالعهود" و فرمود که "الصدق صلاح کل شيء و الکذب فساد في الشر".
 
وي تصريح کرد: اين دولت بر عهد خود در شکوفا کردن اخلاق اسلامي و تلاش براي تبيين و تحقق احکام نوراني اسلام وفادار خواهد بود.
 
رئيس جمهور کشورمان اظهار داشت: من با حمايت و پشتوانه مردمي پا به ميدان مسئوليت گذاشته‌ام که خواستار تغيير و بهبود معيشت و منزلت خويش هستند. مردمي که مي‌خواهند بهتر زندگي کنند، مردمي که مي‌خواهند از فقر و فساد و تبعيض به دور باشند، مردمي که مي‌خواهند حرمت و کرامت بيشتري داشته باشند، مردمي که مي‌خواهند در فضاي آزاد معنوي و عقلاني رشد کنند و مردمي که مي‌خواهند به آينده اي مطمئن اميدوار باشند.
 
حجت الاسلام و المسلمين روحاني تصريح کرد: خواسته‌هاي اين مردم به حق است، اگرچه برآوردن همه آنها به يکباره امکانپذير نخواهد بود. 
 
وي افزود: دولت خواهد کوشيد داشته‌ها و نداشته‌ها و عوامل مساعد و نامساعد پيش رو را با صراحت و صداقت با مردم در ميان بگذارد و براي گذر از تنگناها از قواي ديگر و مردم استمداد جويد.
 
رئيس جمهور کشورمان اظهار داشت: جامعه ما به ويژه نسل جوان بايد مدام ساز و کارهاي گفتگو، حق دانستن و در جريان امور بودن را به کار بندد تا در نخواستن‌هاي عقلاني قانع و بر خواستن‌هاي لازم ترغيب شود.
 
وي تصريح کرد: استمرار اميد و اعتماد مردم کليد حل مشکلات موجود کشور است، اين فضا و فرصت را مي‌توان با رويکردهاي تعاملي و اعتدالي نگه داشت.
 
حجت الاسلام و المسلمين روحاني خاطرنشان کرد: کشور به عزم ملي براي دورشدن از افراط و افراط گرايي در سياست گذاري و مديريت و تمرکز بر حاکميت قانون و قانون گرايي نياز دارد.
 
وي افزود: گفتمان و برنامه‌اي که در انتخابات از راي اکثريت جامعه برخوردار شد نيز همين بود، اعتدال، تعامل که سخن مشترک همه جريانات سياسي و نيروهاي اجتماعي است که هم دستاوردهاي انقلاب اسلامي را پاس مي‌دارند و به تلاش‌هاي دولت‌هاي پس از انقلاب حرمت مي‌نهند و هم دغدغه وضع خطير کشور و کاستي ها و تنگناهاي موجود در شرايط کنوني را دارند.
 
رئيس جمهور کشورمان اظهار داشت: اعتدال مشخصه بارز فرهنگ ايراني و اسلامي است، اعتدال به معناي عدول از اصول و محافظه کاري در برابر تغيير و تحول نيست، اعتدال رويکردي خردمندانه، فعالانه و صبورانه در جامعه براي دورشدن از ورطه افراط و تفريط است.
 
وي تصريح کرد: مسير استقرار و استمرار مردم سالاري ديني از اعتدال مي گذرد و تحول خواهي نيز بر مدار اعتدال مي‌چرخد.
 
حجت الاسلام و المسلمين روحاني اظهار داشت: اعتدال همان تحقق مشيت الهي است که براي اين امت وسط بودن را برگزيده است، چنانکه مولايمان علي (ع) فرموده است؛ مشي‌تان ميانه‌روي و اعتدال و قصدتان رشد و پيشرفت باشد.
 
رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: علی (ع) فرموده است؛ "مشی‌تان رشد و پیشرفت باشد". بر اساس رویکردی که در انتخابات اتخاذ شد و بر اساس تجربه اندکی که در انقلاب به دست آورده‌ام خود را مسئول می‌دانم که در این دولت، برنامه‌ها را پیگیری کنم و به رفتار اعتدال، سخت پای‌بندم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: اصلی‌ترین جنبه کاربردی اعتدال آن است که در ساختارها تعادل باشد، باید عدم تعادل ساختاری کشور را با آسیب‌شناسی‌های علمی به درستی شناخت و ظرفیت فعلی دولت را ارتقا داد.
 
وی با بیان اینکه جامعه در مرحله حساسی قرار دارد و باید اقتصاد رونق بگیرد، افزود:‌جهت‌گیری دولت ایجاد اقتصاد ایران، احیا اخلاق و تعامل سازنده با جهان خواهد بود.
 
رئیس جمهور گفت:‌ دولت بیش و پیش از هر چیز در پی مسائل معیشتی مردم و حل آسیب‌های اجتماعی خواهد بود که به موازات آن در عرصه روابط بین‌المللی گام‌های جدیدی برای ارتقای منزلت ایران بر اساس تأمین منافع ملی و رفع تحریم‌های ظالمانه کنونی بر خواهد داشت.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی اظهار داشت: اگرچه تنگناها، موانع و مشکلات فراوان است، اما افق‌های آینده روشن و امیدبخش است؛ اگر خلق حماسه سیاسی با تدبیر رهبر معظم انقلاب و ملت ما میسر شد، خلق حماسه اقتصادی نیز ممکن خواهد بود.
 
رئیس قوه مجریه افزود: جامعه ما قابلیت‌های شناخته و ناشناخته بسیاری دارد و به سرمایه‌های معنوی و مادی این کشور می‌توان تکیه کرد؛ بگذاریم فضا برای فرصت و خدمت برای همه ایرانیان که دل در گروِ این مرز و بوم دارند باز شود.
 
وی ادامه داد: بگذاریم شایستگان به ملت خدمت کنند، بگذاریم که سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود، بگذاریم تا آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی بنشیند، بگذاریم که اسلام با چهره رحمانی‌اش، ایران با چهره عقلانی‌اش، انقلاب با چهره انسانی‌اش و نظام با چهره عاطفی‌اش همچنان حماسه بیافرینند.
 
رئیس دولت یازدهم گفت: در اینجا لازم می‌دانم از خدمات دولت‌های گذشته به ویژه دولت دهم و رئیس جمهور محترم سابق تقدیر و تشکر کنم و برای همه آن‌ها آرزوی توفیق روزافزون نمایم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی خاطرنشان کرد: در پایان بار دیگر سپاسم را تقدیم مردم بزرگی می‌کنم که در این انتخابات فراتر از قله‌های تحلیل پژوهش‌گران و نظریه‌پردازان ظاهر شدند و نشان دادند که وقتی کشور در شرایط حساس قرار گیرد لحظه‌ای از حمایت بی‌دریغ خود از میهن و نظام دریغ نخواهد کرد.
 
رئیس قوه مجریه اظهار داشت: من دست‌های میلیون‌ها انسان‌های شریف را به گرمی می‌فشارم و از همه کسانی که در انتخابات به صندوق رأی "آری" گفتند صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم استحقاق اعتماد آنان را داشته باشم.
 
وی افزود: من سنگینی بار این رأی و این تنفیذ را احساس می‌کنم و تنهای تنها به خدا پناه می‌برم؛ از آن دستگیر بنده‌نواز خاضعانه و خالصانه درخواست می‌کنم این بنده ضعیف خود را از شر کبر و غرور، حرص و بخل و حسد وا رهاند.
 
رئیس جمهور بیان داشت:‌ خداوندا به تو پناه می‌برم از استبداد رأی، عجله در تصمیم، تقدم نفع شخصی و گروهی بر مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان. بار الهی یاریم کن تا بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای مردم باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در پایان گفت: سخن بسیار است و مجال اندک، چه بهتر که سخن را کوتاه کنیم، پای در ره نهیم که دراز است ره مقصد و من نوسفرم.
 
گفتنی است، مراسم تنفیذ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر امروز (دوشنبه فروردین‌ماه) با حضور مقامات لشکری، کشوری و میهمانان خارجی در حسینیه حضرت امام خمینی (ره) توسط مقام معظم رهبری برگزار شد.
 
لازم به ذکر است؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پس از مراسم تنفیذ به همراه محمود احمدی‌نژاد به پاستور رفته و مسئولیت را عملا تحویل خواهد گرفت. همچنین مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان نیز فردا (یکشنبه 13 مردادماه) رأس ساعت 16 با حضور میهمانان داخلی و خارجی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.