پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله10:23 - 1392/04/24
مصاحبه با كارگردان فيلم آشنايي:

گفتگو با چنور ميراني بازيگر و كارگردان موفق و جوان پاوه اي

 
 

هزار ماسوله: چنور ميراني نويسنده و كارگردان فيلم پر بيننده اشنايي است كه چندي پيش روانه بازار گرديد گفتني است ايشان در عرصه هاي ديگر از جمله بازيگري و تأتر هم فعاليت دارند

 

الف: لطف شرح مختصري در مورد خودتان را براي ما بيان بفرماييد:

چنور ميراني هستم متولد 1358 از منطقه امامي ساكن شهر پاوه ميباشم و تحصيلاتم را در رشته حسابداري ميباشد. اما از آنجاييكه علاقه و سمت خاصي به كارهاي فرهنگي به ويژه فيلم دارم و نگاهم و فعاليتم را در اين رشته ادامه مي دهم.

ب: شما در عرصه فيلم و يا اختصارا فيلم كوردي چه فعاليتهايي داشته ايد؟

 

علاقه ام به فيلم و كار نوشتن  به دوران تحصيلات ابتدايي و راهنمايي بر مي گردد منتهي  فعاليت با لفعل در زمينه نوشتن و بازيگري را در سال 74 شروع كردم و تنها جايي كه احساس كردم  مي توانم فعاليت هنري انجام دهم اداره ارشاد و فرهنگ اسلامي  پاوه بود و در انجا با انسان صادقي برخورد كردم در عرصه هنر و بنده را هدايت نمود از جمله اقاي صفيعي كه حالا هم با راهنمايي و پشتوانه ايشان فعاليتم را ادامه مي دهم.

اولين بازي ام در 1385 در فيلم كوتاه ( به وسعت تاريخ) به نويسندگي و كارگرداني  اقاي صالحي كه رتبه كشوري هم كسب كرد و سپس در فيلم (چيروكي ئاگر) آقاي بهزاد بهمني  و در سال 91 فيلم آشنايي را با كارگرداني خودم ساختم.

و اين اولين تجربه كاري ام در كارگرداني است و اگر عمري باقي و امكانات اجازه بدهد باز هم دوست دارم كار را ادامه بدهم  ضمنا كارهاي تأتري را نيز در زمينه بازيگري و كارگرداني تجربه نموده ام و دليل اينكه فيلم كوردي را برگزيدم اين بود كه به لايه هاي فرهنگ بومي  خود دست يابم و در جهت ارتقاي فرهنگي مردمم بكوشم.

 

2- چطور شد كه فيلم  آشنايي را با اين موضوع ساختيد؟

 

وقتي در بعضي از جاها حقوق برخي افراد ناديده گرفته شود هر انساني دلش به درد خواهد امد و با خود فكر ميكند كه چگونه در التيام ان شريك باشد موضوع فيلم اشنايي اجتماعي است و همانطور كه ميدانيد معضل اكثر جوامع پديده خانمان سوز طلاق ميباشد.

و همچنين به چالش كشيدن برخي از جوانب ديگر در اين فيلم برجسته بود از جمله عدم احترام به زن و حقوق فرزندان و همچنين بافت سنتي جامعه.

 

ج: چه كساني از شما در توليد و تهيه فيلم حمايت كردند:

ساخت فيلم همت جمعي مي طلبد همه عوامل فيلم هر كدام به نوبه خود همكاري كردند در اينجا از همه انها كمال تشكر را دارم اما شخص يا نماد بخصوصي مرا همراهي نكرد ه است جز اقاي صفيعي كه تهيه را بر عهده داشته وو از ماشين شخصي ايشان جهت حمل و نقل و كارهاي فيلم برداري استفاده كردم و در نهايت هيچ وجهي بابت اين همه هزينه و زحمت از من دريافت ننمودند.

د: دغدغه هاي شما در اين زمينه چه چيزهايي بودند:

مطالب و نوشته هاي زيادر دارم  كه به دليل نداشتن پشتوانه محكم و امكانات  بايد از ساختن انها خودداري كنم همانطور كه در مطلب قبل  اشاري كردم نداشتن حق انتخاب مطالب خاص و حضور كمرنگ زنان در حرفه بازيگري مرا ازار مي دهد  و همچنين ننگ و عار دانستن خانواده ها در جوامع سنتي منطقه ما كه اگر خانمي بازيگر شود چه خواهد شد  و كم لطفي كساني كه مي توانند  اما هيچ قدمي در راه موفقيت  يك خانم بر ندارند و همچنين ترويج افكار سنتي در ميان جامعه كه اگر شيب  اين رفتار كمي ارام شود مي توان كارهاي بهتري ارائه كرد

 

                                                                 مصاحبه از: خبرنگار هزار ماسوله حق پناه

 پايگاه خبري تحليلي هزار ماسوله براي اين هنرمند تواناي شهرستان پاوه ارزوي موفقيت ميكند.