پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله17:05 - 1401/09/14

برگزاری تجلیل از کارگردان جوان پاوه ای در شیراز

تجلیل از سینا ولدبیگی کارکردان جوان پاوه در شیراز برگزار شد.

به گزارش هزارماسوله ، این مراسم روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه با حضور جواد زیتونی بازیگر پیشکسوت تئاتر،سیننا وتلویزیون ایران،امین رضایی مجری مطرح کشور ، معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در موسسه عالی آموزشی زند شیراز برگزار گردید. 

جواد زیتونی در این مراسم گفت از اینکه امروز در چنین مراسمی حضور دارم برای بنده افتخار بوده و دوست دارم که در یکی از فیلم های سینا ولدبیگی حضور داشته و ان‌شاالله ایشان تلاشش برای ساخت فیلم های بهتر بوده و بیشتر از ایشان ببینیم.

 امین رضایی مجری مطرح کشور نیز گفت، خیلی خوشحال میشیم که همچین شرایط وجمعی را میبینیم وبیشتر از اینکه کار فرهنگی که عیان فرهنگی از آیین زیبای بووکه بارانه یکی از آیین های زیبای کردستان را میبینیم.

 وی از ولدبیگی بخاطر ایده ای که جدا از فیلم پاسداشت و تلاش در زنده نگهداشتن این فرهنگ را ، تقدیر و گفت باید وجود داشته باشند سیناهایی که باید حافظ فرهنگ و ادبیات باشند و از زیبایی و هنری وزیبایی که با تصاویر زیبا به مارسانده تشکر وآرزوی موفقیت کردند. 

سینا ولدبیگی در این مراسم نیز ضمن تشکر از موسسه عالی آموزشی زند شیراز برای این مراسم گفت: فیلم بووکه بارانه فیلمی مابین سینمای مستند و داستانی بوده و حاصل رنج عوامل این فیلم می باشد و بووکه بارانه داستان یک باور از اعماق تاریخ مردمان کُرد،باور به پاکی آسمان ذات پاک کودکان است.

 در مراسم بووکه بارانه یا عروس باران است که برای آمدن باران در خشکسالی برگزار می‌شد. به این صورت که یک عروسک به‌وسیله چوب با لباس محلی توسط یکی از مادران یا مادربزرگ‌های آن منطقه ساخته و دختران با خواندن ترانه‌های محلی ، آن را خانه به خانه می‌گردانند، صاحب خانه به دختران و همچنین به عروسک‌گردان‌ها پیشکش‌هایی از قبیل تخم‌مرغ، نقل، کشمش، گردو یا سکه می‌دادند. بووکه بارانه فقط به ما این را نمی رساند که برای طلب بارش باران باشد بلکه ما را به هم وصل نموده و وحدت ما را برقرار می کند . بووکه بارانه یکی از فرهنگ های ما بوده که سعی در این داشتیم با زبان هنر سینما این را به مخاطب منتقل نماییم.