پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله10:09 - 1401/04/15
یادداشت/

به مناسبت روز مبارزه با بیماری های مشترک انسان ودام

یکی از بیماریهای خطرناک که ازطریق حیوانات وکنه انتقال می یابد بیماری تب خونریزی دهنده *کریمه وکنگو* می باشد که طی سالیان گذشته موادی در منطقه اورامانات گزارش شده است

به گزارش هزارماسوله ،۱۵ تیرماه به نام روز جهانی  بیماریهای مشترک انسان وحیوان نامگذاری شده است. علت انتخاب این روز بزرگداشت خدمات ارزشمند لویی پاستور در خصوص یافتن واکسن بر علیه ویروس هاری بوده است.براساس اطلاعات بدست آمده از سازمان جهانی بهداشت 47 درصد عامل بیماری شناخته شده بطور مستقیم وغیر مستقیم از طریق حیوانات انتقال می یابد (هاری؛تب مالت؛تب کریمه وکنگو؛ آبله میمون؛کیست هیداتیک وسالک و...)

 

یکی از بیماریهای خطرناک که ازطریق حیوانات وکنه انتقال می یابد بیماری تب خونریزی دهنده  *کریمه وکنگو*  می باشد که طی سالیان گذشته موادی در منطقه اورامانات گزارش شده است با توجه به این که بیماری در حیوانات هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان طی ذبح حیوان آلوده ویا دوره کوتاهی پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد این بیماری می تواند به عنوان یکی از مهمترین بیماریها در دامداران وافرادی که با دام ارتباط دارند مطرح شود با توجه به نزدیکی به عید قربان لازم است دامداران و همشهریان نکات بهداشتی رعایت نمایند.

 

بیماری آبله میمون هم یک بیماری ویروسی است که از طریق تماس با حیوان؛انسان ویا مواد آلوده به ویروس انتقال می یابد، انتقال از حیوان به انسان ممکن است از طریق گاز گرفتن ویا خراش ویا تماس مستقیم با مایعات بدن ویا فضولات حیوان باشد وانتقال انسان به انسان عمدتا از طریق قطرات تنفسی ویا تماس پوستی اتفاق می افتد.

 

بیماری تب مالت بیماری باکتریایی است که در افرادی که با حیوانات وبافت های آلوده کار می کنند مشاهده می شود. همچنین در مصرف کنندگان شیر وفراورده های لبنی غیرپاستوریزه شایع است. بیماری بوسیله تماس با بافت ؛خون؛ادرار و ترشحات بدن حیوان آلوده منتقل می شود.

 

هاری بیماری است که درصورت عدم تزریق واکسن بسیار کشنده است و لذا تمامی افراد که مورد گزش حیوانات قرار می گیرند باید در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن و سرم هاری اقدام نمایند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سالیانه 55000نفر بر اثر ابتلا به این بیماری از بین می روند وتعداد 10میلیون نفر بدنبال آلودگی با ویروس هاری زیر پوشش درمان هاری قرار می گیرند. با توجه به اینکه واکسن هاری یکی از گرانترین واکسنها می باشد بار اقتصادی فراوانی برای سیستم بهداشتی درمانی کشور دارد.

 

 به اطلاع همشهریان محترم می رساند در هر ساعتی از شبانه روز که دچار حیوان گزیدگی شدند جهت تزریق واکسن وسرم ضد هاری به اورژانس بیمارستان مراجعه نمایند.

 

کیوان سامیان کارشناس مسول بیماریهای مرکز بهداشت پاوه