پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله10:00 - 1401/03/30
یادداشت/ارکان امینی

تابستان؛ شمشیری دو لبه برای آموزش

تابستان فقط فرصت جدید خلق نمی کند بلکه تهدید های بسیار جدی را نیز به دنبال دارد. گروهی مانند کارن کیو (2021) هشدار داده اند که عدم آموزش روزانه در کلاس درس و تمرین منظم مهارت‌ها در ماه‌های تابستان، منجر می شود بسیاری از کودکان قادر به حفظ دانش و مهارت‌های توسعه‌یافته در سال تحصیلی قبل را نداشته باشند و دچار پسرفت شوند.

به گزارش هزارماسوله ،بر خلاف باور عمومی مبنی بر اینکه تابستان فصل استراحت و تجدید قوا برای سال تحصیلی جدید است، تعطیلات تابستان در مباحث تخصصی حیطه آموزش، یک مساله بسیار مهم و چالش بر انگیز است.

 

 گروهی مانند کاترین لیتل و همکارانش (2018) معتقدند که فرصت های آموزشی تابستانی، برای پرورش استعدادهای دانش آموزان و آماده سازی آنها برای فرصت های یادگیری پیشرفته در سال های بعد مدرسه مهم و ضروری هستند.

 

 گروهی مانند اِلسِف (2018) نیز بر این باور هستند که تعطیلات تابستانی بهترین زمان ممکن برای ادامه آموزش در طول سال تحصیلی برای دانش آموزانی است که نیاز به یادگیری بیشتر از حد معمول سال تحصیلی دارند.

 

 اما تابستان فقط فرصت جدید خلق نمی کند بلکه تهدید های بسیار جدی را نیز به دنبال دارد. گروهی مانند کارن کیو (2021) هشدار داده اند که عدم آموزش روزانه در کلاس درس و تمرین منظم مهارت‌ها در ماه‌های تابستان، منجر می شود بسیاری از کودکان قادر به حفظ دانش و مهارت‌های توسعه‌یافته در سال تحصیلی قبل را نداشته باشند و دچار پسرفت شوند.

 

 بر اساس آنچه ذکر شد، ضروری است والدین با کمک سازمان های آموزشی، برنامه ای ویژه و منعطف برای تابستان در نظر بگیرند تا نه تنها از کاهش میزان یادگیری های دانش آموزان جلوگیری شود بلکه این تهدید، تبدیل به فرصتی برای تعمیق یادگیری های گذشته و حتی فرصتی برای افزایش یادگیری دانش آموزان شود.