پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله11:21 - 1401/02/27

۴۷۵۰ نفر در شهرستان پاوه مبتلا به بیماری فشار خون هستند

مسئول واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت شهرستان پاوه گفت: ۴۷۵۰ نفر در شهرستان پاوه مبتلا به بیماری فشار خون هستند.

به گزارش هزارماسوله ، مسئول واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت شهرستان پاوه به خبرنگر ما گفت:  فشار خون بالا اصلی‌ترین عامل خطر برای ناتوانی و مرگ و میر در دنیا است.

 

کیوان سامیان افزود: طبق آمار در دنیا از هر ۱۰ نفر ۳ نفر از فشارخون بالا رنج می برند بر اساس آخرین نتایج در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال  کشورمان فشار خون بالا داشتند در شهرستان پاوه ۴۷۵۰ نفر مبتلا به  بیماری فشار خون هستند.

 

وی گفت: فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه و فشار خون بالا، مساوی و بیشتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه می باشد و فاصله بین این دو پیش فشار خون بالاست و هشداری برای ابتلا به این بیماری در آینده است.

 

سامیان ادامه داد : نکته مهم برای پیشگیری و کنترل بیماری فشار خون بالا،بحث بدون علامت بودن این بیماری و عدم اطلاع افراد بیمار مبتلا به فشارخون از بیماری خود و نیز عدم درمان صحیح و کنترل بیماری است به همین دلیل این بیماری به عنوان *قاتل خاموش* شناخته می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد: یکی از موانع مهم در کنترل فشار خون بالا عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشار خون خودشان است در حالی که فشار خون می تواند به سادگی در منزل و مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شود.

 

 در دوران پاندمی کووید ۱۹ بیماری بیماران مبتلا به فشار خون بالا با تهدید بیشتری مواجهه بودند از یک سو در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دچار عوارض شدیدتری می‌شدند و از سوی دیگر ممکن است مراقبت به موقع دریافت نکنند.

 

مسئول واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت شهرستان پاوه گفت: فشار خون بالا عوارض مختلفی در بدن ایجاد می کند و در صورت عدم کنترل مناسب ممکن است خطر بزرگتری مانند سکته قلبی و مغزی، بیماری کلیوی و اختلالات چشمی و حتی منجر به مرگ شود.

 

وی در پایان گفت: اقدامات مناسب برای کنترل فشار خون شامل مصرف منظم دارو، رعایت رژیم غذایی مناسب《کم نمک، کم چرب، مصرف میوه و سبزیجات و حبوبات》فعالیت بدنی مناسب، عدم مصرف سیگار و الکل و کنترل وزن می باشد.