پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله09:09 - 1400/11/20
یادداشت/فردین رحیمی

نگاهی به موسیقی خیابانی

از زاویه‌ای دیگر در بحث معماری منظر و برنامه‌ریزی شهری و به تبع گردشگری شهری، موسیقی به عنوان پدیده‌ای پر اهمیت محسوب می‌شود. این موضوع تا جایی است که فضای ایجاد شده...

به گزارش هزارماسوله ،خیابان‌ها و معابر پر تردد شهر در سال‌های اخیر میزبان جوانانی شده است که به تنهایی یا در قالب گروه‌های کوچک عابران را برای دقایقی هم که شده مهمان صدای موسیقی خود می کنند؛ اقدامی که تنها مختص به کشور ایران هم نیست و در بسیاری از کشورها امری پذیرفته شده و رایج است اما در ایران هنوز آنطور که باید حمایتی از این گروه‌ها صورت نگرفته و بعضا به چشم مجرم و مزاحم نیز با آنان برخورد شده است. این برخوردها ناشی از نوع نگاه برخی از مسئولان نسبت به موسیقی خیابانی است.

 

 از زاویه‌ای دیگر در بحث معماری منظر و برنامه‌ریزی شهری و به تبع گردشگری شهری، موسیقی به عنوان پدیده‌ای پر اهمیت محسوب می‌شود. این موضوع تا جایی است که فضای ایجاد شده در شهر در ازای اجراهای پرشور خیابانی عامل اصلی جذب گردشگران است.

 

نمونه آن اجرای خیابانی موسیقی فلامنکو و شب نشینی‌های طولانی و همچنین برگزاری جشنواره‌های خاص این نوع موسیقی در اسپانیاست که سالانه گردشگران قابل توجهی را به خود جذب کرده است‌ وهمچنین نمونه ی بارز در کشورمان وشهر اصفهان است.تقریبا همه ایران با آن آشناهستند  که زیر پل خواجو به موسیقی وآواز خوانی می پردازند.

 

امروزه دیگر قدرت موسیقی در برانگیختن و کنترل احساسات انسان بر هیچ‌کس پوشیده نیست و موسیقی جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان امروزی به‌شمار می‌آید.

 

قدرت و میزان تأثیرگذاری موسیقی به حدی است که تقریباً تمامی دولت‌های جهان، با به‌کارگیری هدفمند آن و از طریق رسانه‌های گوناگون جمعی همچون رادیو و تلویزیون، به کنترل احساسات و عواطف و در بسیاری موارد، به جهت‌دهی افکار شهروندان جامعه خود می‌پردازند.

 

یکی از مسائل فضاهای شهری امروزی، کاهش سرزندگی ناشی از عدم توجه به هنر شهری و خلق فضای شهری سرزنده است. یکی از راه های به کارگیری هنر شهری، اجرای موسیقی خیابانی است.