پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله21:15 - 1400/08/29
یادداشت/فردین رحیمی

آینده نوریاب سوای روستاهای الحاقی اخیر به شهرپاوه

روستای نوریاب به دلیل بعد مسافت و فواصل جغرافیایی حداقل به شهر طولی پاوه والگو برداری های ناشی از جهت این بعد،از ساخت و سازهای غیرمتعارف برخوردار بوده و اراضی روستا که مکان ومأمن مناسبی برای کشاورزی باغداری و گردشگری است.

به گزارش هزارماسوله ،خزش و گسترش اراضی شهری بر عرصه‌های روستایی، از پیامدهای افزایش جمعیت شهرها به‌شمار می‌آید. الحاق روستا به شهر یکی از نتایج خزش شهری است که آثار اجتماعی، اقتصادی و کالبدی گوناگون مطلوب یا نامطلوب را

بر عرصه‌های روستایی ادغام‌شده در شهر برجای می‌گذاردواز آنجا که رشد سریع جمعیت شهری باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل حاشیه نشینی، افزایش قیمت مسکن، کمبود خدمات و امکانات، آلودگی های زیست محیطی، توسعه ناموزون شهر، اختلال در آمد و .. می شود، مسئله توجه به ساختار فضایی شهر و یافتن راه حل هایی برای کنترل و هدایت تحول شکل شهر دارای اهمیت فراوانی است.

 

روستای  تاریخی نوریاب در یک کیلومتری شمال غربی شهر پاوه واقع شده  و از لحاظ توپوگرافی منطقه یکی از ییلاقهای بی نظیر به تپه های شیبدار و ملایم مشرف بوده که یکی از روستاهای نادر اورامانات از بُعد بافت زیبایی طبیعت وتفرجگاه سکونتگاههای ساکنان بشمار می آید

 

روستای نوریاب موطن و زادگاه امام جمعه محترم ، نامی وبارع  شهر پاوه جناب حاج ماموستا ملاقادر قادری بوده که از بدو انقلاب این بزرگوار با صلابت اندیشه در عمل و صداقت در رفتار و کردار حامی دلسوز وتاثیرگذار برای انقلاب و جامعه اهل سنت ایران و منطقه  بوده و همچنین علما و اشخاص  آزادی خواه دیگر که در زندانهای رژیم طاغوت سابقه مقاومت ونوشیدن شربت شهادت را در کارنامه خود دارند،نوریاب زادگاه ذخایرانسان های فرهیخته، تحصیلکرده،روشنفکر و عالم های بی بدیلی ست که همواره منشاء کرامت انسانیت و سجایای نیک اخلاق اسلامی بوده و خواهد بود .

 

این روستا به دلیل بعد مسافت و فواصل جغرافیایی حداقل به شهر طولی پاوه والگو برداری های ناشی از جهت این بعد،از ساخت و سازهای غیرمتعارف برخوردار بوده  و اراضی روستا که مکان ومأمن مناسبی برای کشاورزی باغداری و گردشگری است  متاسفانه به  قیمت های گزافی مابین سودجویان ودلالان، خرید وفروش می شود.

 

دلالان املاک با اطماع  ودیده سیری ناپذیربه این روستای زیبا وتاریخی نگریسته  که این مهم موجب گردیده ساخت و ساز های بی رویه تا حدود دوکیلومتری بسمت  جاده  پاوه _بخش نوسود تداوم پیدا کند، مع الاسف در سالهای اخیر همزمان با تصاعدموج گرانی املاک در پاوه ومنطقه بنای مسکن بدون پروانه و جوازساخت در این روستا به امری معمول مبدل گردیده است، چه بسا حکایت و سریال ساخت و ساز روستاهای الحاقی اخیر به پاوه در این روستا در حال تکرار است و مسئولین مربوطه در راستای رشد قارچ گونه ی روستا سکوت معنا داری اختیار کرده اند گویا کنترل و نظارت در روستای نوریاب سالهاست رخت بر بسته است؟؟!!

پتانسیل و استعداد  بالقوه نوریاب  در کنار شهر پاوه می تواند  در رشد کالبدی شهر پاوه نقش بسزایی ایفا نماید، این روستا  یگانه مجرای تنفسی  شهر پاوه است که می توان با توجه نوع توپوگرافی بی نظیر جغرافیایی و همچنین دارابودن طبیعت بکر در کنار چشمه سارها وباغهای بالا دست میرآباد و پایین دست آن(منتهی به ارتفاعات آتشکده) با اجرای صحیح طرح هادی بعنوان  قطب گردشگری شهرستان معرفی یابه روستایی  زیبا مطابق بااصول شهرسازی مبدل گردد. لیکن چنانچه رویه  ناهنجار عدم کنترل بر ساختار غیر اصولی ابنیه در روستا از جانب ادارات مربوطه کماکان ساری گردد، چه بسا در آتیه به روستای قمری و حاشیه شهر پاوه مبدل و در قالب رشد بی قواره پاوه هضم ودچار بحران ها‌ و آلاینده های شهری اعم از ترافیک ،اختلال در خدمات توسعه و تاسیسات وتسهیلات  شهری و....گردد.

 

 

روستای نوریاب  برگ زرینی  برای توسعه  شهر پاوه است ومی تواند درآینده  مشروط بر حفظ ساختار معماری سنتی روستایی حرفهای زیادی از جنبه گردشگری شهری ، کارکردهای تلاقی شهرو روستا،برخورداری از فضاها و محیط بکرطبیعی ، مزایای شهرک حاشیه شهر ،دارابودن گسترده ورزشگاه زیبای فوتبال منطقه و استعداد های خلاق عامل انسانی برای گفتن داشته باشد.

 

خاتمه اینکه شایسته است اعضای محترم شورای روستا نوریاب باتعامل ومساعدت ارگانهای  اجرایی جهت پیشبرد واهداف آینده این روستا  پیگیریهای مجدانه در زمینه های فرهنگی،اجتماعی ،گردشگری و هنری بعمل آورند.واز جناب آقایان محترم :آقای بالایی فرماندارو دادستان  گرامی انتظار می رود که در خصوص یکی از چالشهای پیش رو برای شهر پاوه وروستای نوریاب تدابیری اتخاذ فرمایند که مبادا این روستا آتیه به حاشیه شهر تبدیل شود

فردین رحیمی