پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله17:19 - 1400/08/23
مدیر کل گمرک استان کرمانشاه خبر داد:

رتبه آخر حجم مبادلات تجاری شهرستان پاوه در بین ۵ مرز استان / ترانزیت باید به صورت تجاری در پاوه انجام شود

مدیر کل گمرک استان کرمانشاه گفت: حجم مبادلات تجاری شهرستان یا صادرات از مرز شوشمی ۲۷ میلیون دلار بوده است این درحالی است که کل صادرات استان بالغ بر ۱ میلیارد ۴۰۰ میلیون دلار است و اکنون حجم مبادلات تجاری این شهرستان در بین ۵ مرز استان در آخر باشد.

به گزارش هزارماسوله ، مدیر کل گمرک استان کرمانشاه در نشست هماهنگی پایانه مرزی شوشمی در سخنانی با اشاره به نبود زیر ساختهای مرزی شهرستان پاوه اظهار داشت: نبود زیر ساخت های مرزی پاوه زیبنده شهرستانی نیست که از سال ۷۴ بازارچه داشته است و اکنون حجم مبادلات تجاری این شهرستان در بین ۵ مرز استان در آخر باشد.

 

بختیار رحمانی‌پور افزود: حجم مبادلات تجاری شهرستان یا صادرات از مرز شوشمی ۲۷ میلیون دلار بوده است این درحالی است که کل صادرات استان بالغ بر ۱ میلیارد ۴۰۰ میلیون دلار است.

 

وی گفت: صادرات امسال نسبت به سنوات گذشته در استان؛ افزایش داشته است اما نسبت به مرزهای استان و ۱۲ مرز کشور با کشور عراق ؛ متاسفانه پایین ترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده است و دلیل آن هم به ما مدیران بر می گردد که به خوبی نتوانستیم از آن بهره ببریم.

وی ادامه داد: با رسمی شدن مرزهای استان؛ قاعدتا باید زیرساختهای آن نیز فراهم گردد اما واقعیت ان است که هنوز اطمینان لازم را نداریم که سایت قطعی مرز پاوه را بپذیریم که این هم نیاز به پیگیری از وزارت کشور و امور خارجه را دارد که آن زیر ساخت های مرز را فراهم  کنند.

 

رحمانی پور گفت: اگر سایت موقت را در تردد مسافر دیده اید با استقرار چند کانکس مسافر نمی تواند در این مکان منتظر بماند چون تمام سازمانهایی که درگیر با امورات مسافر هستند و عملیات ورود و خروج را انجام دهند با استقرار چند کانکس در موازی هم امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه ما امید داریم که هرچه زودتر تردد مسافر در این مرز انجام شود گفت: تردد مسافر باید در یک سالن انجام شود .

 

وی ادامه داد: راه اندازی سایت موقت هم باید با هماهنگی طرف مقابل کشور همسایه باشد تا در آینده در بحث تردد مسافر و صادرات کالاها مشکلی ایجاد نشود و هر کدام در محل مشخص خود استقرار یابند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سایر رویه های گمرکی در شهرستان، انتظار به حقی است که مردم منطقه دارند  از جمله ترانزیت که باید به صورت تجاری در پاوه انجام شود که آن هم نیاز به زیرساخت های لازم درب های ورودی و خروجی می باشد.