پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله21:14 - 1400/07/05
مدیر شبکه بهداشت و درمان پاوه پاسخ می دهد

چرا شهرستان پاوه در رنگ بندیهای کرونا همچنان در بحرانی ترین حالت ممکن است؟

در مراسمات تعزیه و تدفین فوت شدگان وحتی فوت شدگان کرونایی دیده شده که صدها نفر در کنار هم و شانه به شانه هم شرکت میکنند و متاسفانه اکثر موارد بستری شهرستان از بستگان افراد متوفی و شرکت کنندگان در این مراسمات هستند.

به گزارش هزارماسوله ،مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: رنگ بندی جدید برای این هفته اعلام شد و شهرستان پاوه متاسفانه طبق روال هفته های گذشته همچنان در وضعیت فوق قرمز قرار دارد  و در حالی که بقیه استانها و شهرستانها به سمت وضعیت نارنجی،زرد و حتی آبی گام برداشته اند اما متاسفانه در وضعیت شهرستان هیچ گونه تغییر حاصل نشده است اما دلیل چیست ؟؟

 

دکتر سلیمی افزود: در بازدیدهای میدانی از سطح شهر و روستا  دیده شده که اغلب  مردم پروتکل های بهداشتی نظیر فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند و ماسک هم نمی زنند و این وضعیت بسیار خطرناک است.

 

وی گفت: در مراسمات تعزیه و تدفین فوت شدگان وحتی فوت شدگان کرونایی دیده شده که صدها نفر در کنار هم و شانه به شانه هم شرکت میکنند و متاسفانه اکثر موارد بستری شهرستان از بستگان افراد متوفی و شرکت کنندگان در این مراسمات هستند و متولیان امر در این خصوص با آنکه بارها ازطرف ناظرین بهداشت خطر این گونه مراسم گوشزد شده است همچنان کم توجه هستند، عروسی ها و جشن ها خصوصاً جشن های تولد کماکان برقرار هستند غافل از اینکه مهمترین ناقلین بیماری کرونا کودکان هستند ،و همچنین وضعیت  در مکان های مانند  دفاتر پیشخوان، نانوایی ها و مغازه های میوه و تره بار و وسایل نقلیه عمومی آنچنان تعریفی ندارد و وخیم تر از بقیه جاها است.

 

وی با اشاره به دلایل این وضعیت اضافه کرد: -نیاز به همکاری و همراهی بیشتر مسئولان ذیربط از جمله شهرداری، اتحادیه ها ، تشکل ها و اتاق اصناف و سایر ادارات متولی بیش از پیش احساس می شود.

 

وی ادامه داد: واقعا چند نفر باید بمیرند که مسبب اکثر آنها مراسمات تعزیه هستند تا این مراسمات خصوصا مراسم تدفین با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود.

 

سلیمی گفت: با اینکه به ادارات ذیربط چند بار اعلام شده تا زمانی که متوفی تدفین نشده رسانه ای نشود اما متاسفانه کانالهای خبری نه تنها این نکته را رعایت نمی کنند بلکه با بی تدبیری از لحظه فوت خصوصاً اگر خارج از شهرستان باشد تا رسیدن آن به غسالخانه و آرامگاه اطلاع رسانی لحظه ای از محل رسیدن آمبولانس متوفی میشود و مردم را تشویق به شرکت در مراسمات تدفین می کنند.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان پاوه افزود: مراسمات عروسی و جشن تولدها بطور مرتب در باغ ها و ویلا ها با شرکت صد ها نفر انجام می شود و متاسفانه اگر چه در مراسمات تدفین افرادی از ماسک استفاده می کنند در این مراسمات  از استفاده ازماسک خبری نیست.

 

وی تصریح کرد: کم توجهی به اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مراکز و محافل عمومی به ویژه در پاساژها، رستوران‌ها و همچنین در سیستم حمل‌ونقل عمومی بویژه درتاکسی ها درون شهری و برون شهری و همچنین سوپرمارکت ها،فروشگاهها و میوه فروشی های سطح شهر و عدم استفاده ازماسک یکی دیگر از دلایل وضعیت موجود است.

 

دکتر سلیمی اظهار کرد: وضعیت واکسیناسیون خصوص در قشر جوان مناسب نیست با اینکه شهرستان پاوه اولین شهرستانی در استان بود که محدودیت سنی را حذف نمود اما کمترین بهره را از این امتیاز برده‌ایم در حال حاضر ۴۷  درصد از شهروندان به هر دلیلی از زدن واکسن امتناع می کنند و متاسفانه موقعی پشیمان می‌شوند که روی تخت آی سی یو دراز کشیده اند و شاهد ماجرا همکاران ما در بخش آی سی یو هستند بدون شک نزدن واکسن در این شرایط خیانت به خود و جامعه است زیرا به گفته کارشناسان  تا زمانی که پوشش ۸۰ درصدی انجام  نشود این ویروس کماکان جولان خواهد داد و پیک های بعدی در راه خواهند بود.

 

وی گفت:  به عنوان کلام آخر خدمت همشهریان عزیز عرض میکنم این وضعیت زیبنده شهرستان پاوه  نیست بیایید بی توجه نباشیم هم خودمان واکسن بزنیم و هم سایر افراد را به زدن واکسن ترغیب کنیم .در برگزاری مراسمات تدفین و جشن ها و عروسی ها باید بازنگری اساسی صورت گیرد، بسیاری از خانواده ها متوفی با آنکه اعلام می‌کنند که نیازی به حضور در منزل نیست اما مردم رعایت نمی کنند که این امر در خیلی اوقات باعث شکایت خانواده های متوفی می‌شود.

 

وی در پایان افزود: کرونا به کمین نشسته همچنان قربانیان خود را ازبین افراد بی‌تفاوت انتخاب می‌کند.  به‌عبارتی مسئولیت‌پذیری هر فرد درقبال جان و سلامت تک تک شهروندان باید جدی گرفته شود و در قبال کسانی که پروتکل شکنی می‌کنند باید برخورد شدید قانونی صورت بگیرد.