پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله12:42 - 1400/05/26
کیوان سامیان:

واکسن کرونا، کسی را به کووید-۱۹ مبتلا و یا او را ناقل بیماری نمی‌کند

کیوان سامیان گفت: واکسن، کسی را به کووید-۱۹ مبتلا نمی‌کند، او را ناقل کووید-۱۹ یا بیماری دیگری هم نمی‌کند.

به گزارش هزارماسوله ،کیوان سامیان کارشناس بیماریها شبکه بهداشت و درمان شهرستان پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما با اشاره به نکاتی در زمینه بیماری کرونا و واکسن کرونا اظهار داشت: با توجه به روند صعودی بستری وابتلا در شهرستان تنها راه پیگشیری  از بیماری علاوه بر رعایت پروتکل ها ؛ تزریق واکسن می باشد  که به عنوان ابزار مهم در مبارزه با بیماری کووید۱۹یاد می شود.

 

وی افزود: واکسیناسیون یکی از بهترین راههای محافظت از خود ودیگران در برابر بیماری کروناست.واکسنها به سیستم ایمنی آموزش می دهد تا ویروس راشناسایی کرده وبدون ابتلا به بیماری در برابر آن آنتی بادی بسازد.

 

وی گفت: خوشبختانه آمار تزریق واکسن در شهرستان مناسب می باشد وهر روز استقبال بیشتری از واکسن می شود.با توجه به فراهم شدن واکسن لازم است تمامی افراد واجد شرایط در اولین فرصت جهت تزریق به مراکز بهداشتی وسالن تجمیعی مراجعه کنند.

 

وی ادامه داد: با بررسی های انجام شده اکثر افرادی که مبتلا شدند ونیاز به بستری داشتند یا واکسن تزریق نکردند ویا فقط یک دوز واکسن تزریق کردند.

وی افزود: ضمنا"ایمنی واکسن  ۲ هفته بعد از تزریق دوز دوم  ایجاد می شود لذا لازم است همچنان پروتکل های بهداشتی رعایت گردد.

 

سامیان اضافه کرد: بعد از واکسیناسیون بدن آماده مبارزه با ویروس است واگر بعدا"با ویروس مواجهه یابد باعث پیشگیری از ایجاد بیماری می گردد. حتی اگر در گذشته مبتلا به این عفونت باشید واکسن می تواند به عنوان یک تقویت کننده پاسخ ایمنی عمل کند.

 

وی گفت: واکسن، کسی را به کووید-۱۹ مبتلا نمی‌کند، او را ناقل کووید-۱۹ یا بیماری دیگری هم نمی‌کند.

وی در پایان گفت: در افرادیکه تست کرونا مثبت دارند ویا مبتلا به بیماری کرونا می شوند یکماه بعداز ابتلا می توانند واکسن تزریق نمایند.