پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله12:34 - 1400/04/03
ایده پور:

برخی نقاط شهرستان پاوه وارد وضعیت بحران شده اند

فرماندار پاوه گفت: شهرستان پاوه هم در شهر پاوه هم در بخش های مرکزی نوسود و باینگان دچار تنش آبی است برخی نقاط شهرستان وارد وضعیت بحران شده اند.

به گزارش هزارماسوله ،فرماندار پاوه در بازدید از اداره ی آبفای شهرستان در سخنانی اظهار داشت: کل شهرستان پاوه در تنش آبی است برخی نقاط وارد بحران شده اند و ما باید همه با هم این وضعیت را مدیریت عاجل نماییم .

ایده پور افزود: در تنش و بحران آبی مردم باید پای کار بیایند .مردم نباید انتظار داشته باشند که وضعیت مانند برهه های ترسالی آب مصرف کنند ما در حال ورود به بحران هستیم یعنی برخی منابع در دسترس ما که می توان از آنها آب برایسایر نقاط استحصال و حمل نمود در حال کم شدن دبی آب هستند .

وی گفت: اداره ی آب و فاضلاب پاوه دارای بهترین کارشناسان هستند لازم است مسئولین استان هم منابع مالی و هم تجهیزات در اختیار آنها قرار دهند . در این خصوص اینجانب شخصاً پیگیر خواهم بود .

وی ادامه داد: فرمانداری بعنوان ناظر بر عملکردها نیازمند اطلاعات دقیق و به روز است هم از منابع آبی و مقدار دبی آنها و هم از تجهیزات و اعتبارات مورد نیاز برای تامین آب نقاط در تنش و در بحران که در این خصوص دو اداره ی کشاورزی و آبفا باید اطلاعت بروز را روزانه به فرمانداری اعلام نمایند

وی گفت: تاکید می کنیم باغداران باید از کاشت هر گونه محصولات جالیزی و صیفی جات و از این قبیل جداً خودداری نمایند و امروز لازم است هم اداره ی کشاورزی و هم آبفا و هم آب نیرو تشریک مساعی دوران بحران را داشته باشند و ضریب وحدت رویه را در امور مرتبط افزایش دهند

وی افزود: شهرستان پاوه هم در شهر پاوه هم در بخش های مرکزی نوسود و باینگان دچار تنش آبی است برخی نقاط شهرستان وارد وضعیت بحران شده اند

فرماندار پاوه خاطر نشان کرد: پاوه نسبت به 15 سال پیش جمعیتش چند برابر شده است اما آب سراب هولی در خوشبینانه ترین وضعیت باز هم کفاف نمی کند شهروندان حتماً باید صرفه جویی کنند .

وی   تصریح کرد: سمن ها ما را در آموزش مردم برای صرفه جویی آب و برق یاری دهند بخشداران اطلاعات مختلف باغداری و منابع آبی را خذ و کسب کنند و به فرمانداری اعلام نمایند .

وی ادامه داد: شهر نوسود ريا، بازارچه مرزی شوشمی و چند روستای بخش نوسود یا در تنش آبی هستند و یا در وضعیت بحران راه برون رفت کوتاه مدت در این خصوص انتقال آب از مبادی مربوطه به ویژه از آب انتقال داده شده به روستای نیسانه است اما برای مرتفع نمودن کم آبی به ویژه در بخش شرب و مصرف انسانی ما نیاز داریم هر چه سریعتر مطالعات انتقال آب چشمه ی بل از نودشه به نوسود آغاز شود ادارات آبفا و آب نیرو در این خصوص اقدامات عملی را انجام داده و نتایج را به فرماندار اطلاع دهند .

ایده پور گفت: به منظور آب رسانی به محله ی چورژی و سایر محلات جدید پاوه لازم است انتقال آب از چاه سرکران در سه راه بن دره به مخزن چورژی به طول یک کیلومتر هر چه زودتر انجام پذیرد .

وی گفت: تاکید می نماییم آب و منابع آبی متنوع نداریم منابع آبی هم کم کم دچار کم شدن دبی آب به ویژه در ماههای آینده می شوند باغداران نودشه باید فقط به فکر سبز نگه داشتن درختان پر ثمر باشند تا از این وضعیت خطرناک عبور نماییم .

وی اظهار کرد: ادارت آبفا ، آب نیرو و کشاورزی در حال بررسی راهکارهای ویژه ای برای انتقال آب به باغات نودشه هستند که امیدواریم بزودی عملیاتی شوند .

وی در پایان گفت: هم اکنون شاهد تشریک مساعی خوب مردم فهیم و زحمتکش لاران علیا با شهروندان شهر بانه وره هستیم که از حمیت مردم لاران علیا قدردانی می نماییم امیواریم ضمن حفظ تمام حقوقات مردم لاران علیا هم از حیث آب شرب روستائیان و هم آب برای آبیاری باغات و شرب دام هر چه سریعتر انتقال آب از چاه لاران علیا به شهر بانه وره عملیاتی شود شهروندان بانه وره حتماً باید برای انتقال آب تشریک مساعی لازم را داشته باشند

در ادامه جمعی از باغداران میرآباد ( میر ئاوا) باغات قسمت غرب و شمال غربی پاوه با همراهی لطف الهی عضو شورای شهر پاوه در اداره ی آبفا حضور یافته و خواهان رفع قطعی آب شرب شهری که قبلاً به این محل انتقال یافته اند شدند

جهانبخش لطف الهی  عضو شورای شهر پاوه در این خصوص اظهار داشتند : مردم میرئاوا خواهان عدالت در توزیع آب منابع آبی هستند و در این خصوص همکاری لازم را  با دستگاههای اجرایی داشته و دارند اما در وضعیت کنونی انتظار مساعدت از دستگاههای دولتی و خدمات رسان بیشتر است وی اظهار امیدواری نمود به منظور  رفع عطش این محل از شهر پاوه آبفا برنامه ریزی مناسب و لازم را تدارک دیده عملیاتی نماید