پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله03:30 - 1400/02/13
یادداشت/

نکاتی در زمینه واکسن کرونا

سن مجاز برای تزریق واکسن کرونا «اسپوتنیک وی» بالای ۱۸ سال بوده و تزریق آن برای مادر باردار، مادر شیرده، افراد زیر ۱۸ سال، افراد دارای بیماری حاد ممنوع است.

به گزارش هزارماسوله ،واکسن، کسی را به کووید-۱۹ مبتلا نمی‌کند، او را ناقل کووید-۱۹ یا بیماری دیگری هم نمی‌کند؛

اما تا ۱۴ روز پس از تزریق دوز دوم واکسن به حداکثر تأثیر خود نمی‌رسد.

 

حداکثر تأثیر واکسن، ٪۱۰۰ نیست لذا حتی ۱۴ روز پس از دوز دوم هم اگر شخص در مقابل یک ناقل قرار گیرد احتمال مبتلا شدنش صفر نیست؛

در صورت ابتلا، در مقایسه با حالتی که واکسن تزریق نکرده باشد بیماری‌اش خفیف‌تر خواهد بود.

انواع واکسن کرونااستفاده شده در ایران:

واکسن «اسپوتنیک وی» ساخت کشور روسیه این واکسن باید در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود و فاصله بین دو نوبت تزریق آن، ۲۸ روز است.

 

سن مجاز برای تزریق واکسن کرونا «اسپوتنیک وی» بالای ۱۸ سال بوده و تزریق آن برای مادر باردار، مادر شیرده، افراد زیر ۱۸ سال، افراد دارای بیماری حاد ممنوع است.

 

 واکسن  چینی(سینوفارم)

یکی دیگر از واکسن‌هایی که به کشور وارد شده، واکسن چینی است. فاصله بین دو نوبت تزریق این واکسن هم ۲۸ روز بوده و تزریق آن برای افراد ۱۸ سال به بالا مجاز است. تزریق این واکسن نیز برای مادر باردار، مادر شیرده، افراد زیر ۱۸ سال، افراد دارای بیماری حاد ممنوع است.

 

 واکسن آسترازنکا کره جنوبی

واکسن آسترازنکا ساخت کشور کره جنوبی  است. فاصله بین دو نوبت تزریق واکسن آسترازنکا، ۴ تا ۱۲ هفته است. این واکسن به افراد بالای ۱۸ سال تزریق می‌شود و تزریق آن برای افراد کمتر از ۱۸ سال و افراد دارای بیماری حاد ممنوع است

در مورد واکسن آسترازنکا برای خانم‌های باردار اعلام شده که این افراد اگر در ریسک بالای ابتلا به ویروس کرونا هستند، مانند کارکنان بهداشتی و درمانی و همچنین خانم‌های بارداری که عوارض ابتلا به بیماری را دارند، مانند افراد دارای بیماری زمینه‌ای، واکسن دریافت کنند.

 

همچنین در مورد این واکسن و تزریق آن به خانم‌های شیرده توصیه شده که آن دسته از زنانی که به فرزند خود شیر می‌دهند، اگر در ریسک بالای ابتلا به ویروس کرونا هستند، مانند کارکنان بهداشتی و درمانی و خانم‌های شیرده که در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند، مانند افراد دارای بیماری زمینه‌ای، واکسینه شده و نیازی به قطع شیردهی پس از واکسیناسیون نیست.

واکسن بهارات ساخت کشور هند در مقطعی در کشور مورد استفاده قرار گرفت .

 

واکسنی که هم اکنون در سطح مراکز بهداشتی درمانی برای سالمندان  وسایر افرادتزریق میشود از نوع سینوفارم وآسترازنکا می باشدکه در آینده واکسن اسپوتنیک اضافه خواهد شد.

کیوان سامیان اپیدمیولوژیست وکارشناس بیماریها