پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله17:43 - 1400/02/09

اجاره مراتع و نابودی محیط زیست/ اجاره مراتع برای چرای دام ممنوع است

ا متاسفانه در چندین سال گذشته ساکنین این روستاها به اجاره دادن مراتع خود ؛ به افراد غیربومی می کنند که ضرر و زیان آن به مراتب بیشتر و این خود ؛ نارضایتی مردم منطقه را فراهم آورده است.

به گزارش هزارماسوله ، اصولا در زمان های گذشته دامداری شغل و حرفه اکثریت مردم در روستاها و شهرها بوده است که به تدریج و با گذشت زمان و روی آوردن بشریت به حرفه های جدید؛ شغل دامداری نیز به تدریج کمرنگ شد و اکنون حتی برخی از روستاها نیز شغل های دیگری را جایگزین آن کرده اند.

اما همچنان امروز برخی از روستاها نیز با همان روشهای سنتی بر دامداری مشغول بوده و به ییلاق و قشلاق دام های خود اقدام می کنند.

در طول چند دهه گذشته همواره عشایر در فرایند توسعه و عرضه مواد غذایی و لبنی در هر مکانی نقش ارزنده‌ای داشته است؛ به طوری که دامپروری و به دنبال آن صنایع تبدیلی فرآورده های دامی، نقش مهمی را در تولید اشتغال ایفا کرده است.

کوههای زاگرس با پوشش گیاهی مناسب در این منطقه همواره محلی برای چرای دام روستانشینان و حتی درصد کمتری برای شهرنشینان باشد که هر ساله با گرم شدن هوا ساکنین این منطقه دام های خود را به ارتفاعات شاهو با پوشش گیاهی خوب انتقال می دهند.

اما متاسفانه در چندین سال گذشته ساکنین این روستاها به اجاره دادن مراتع خود ؛ به افراد غیربومی می کنند که  ضرر و زیان آن به مراتب بیشتر و این خود ؛ نارضایتی مردم منطقه را فراهم آورده است.

نابودی پوشش گیاهی منطقه ؛ عدم استفاده درست از مراتع؛ نابودی و شکار گونه های زیست محیطی توسط عشایر غیر بومی؛ قطع درختان و پوشش جنگلی و چندین مورد دیگر از مواردی است که با اجاره دادن مراتع به عشایر غیر بومی نارضایتی مردمی را به دنبال داشته است.

در سال جاری نیز که پوشش گیاهی خاصی در منطقه با کمبود بارش ها مشاهده نمی شود؛ عشایر بومی منطقه خواستار استفاده مراتع برای دام های خود می باشند که گویا عده ای اقدام به اجاره مراتع به عشایر غیر بومی کرده اند.

در این باره دادستان شهرستان پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی و خشک شدن زود هنگام مراتع و کاهش رشد، مراتع شهرستان پاوه شرایط پذیرش این تعداد دام عشایر غیر بومی را در سال جاری ندارد.

 

نوید صحرایی افزود: به ناچار این مراتع برای دام های بومی حفظ و از ورود دامهای عشایر غیر بومی جلوگیری به عمل می آید.

 

وی گفت: به منابع طبیعی شهرستان پاوه هم دستور داده ایم از مبادی ورودی شهرستان و ورود دام، جلوگیری به عمل آید و آن دام هایی که وارد شهرستان نیز شده اند، با هزینه خود مالکین احشام، برگشت داده شوند.

وی ادامه داد:  با توجه به اولویت تعلیف احشام دامداران بومی در مراتع و چراگاههای شهرستان، طی صدور دستور قضایی؛ اداره منابع طبیعی و نیروی انتظامی مکلف گردیدند که از ورود دامداران غیر بومی و احشام آنها به سطح منطقه جلوگیری و در اسرع وقت نیز تمامی احشام وارد شده به حوزه ی شهرستان پاوه را با همکاری دامداران به نحو مقتضی به خارج از شهرستان دلالت نمایند.

صحرایی در پایان گفت: هیچکس مجاز به اجاره دادن مراتع واقع در منابع طبیعی و اراضی ملی به دامداران نمی باشد و اداره منابع طبیعی مکلف است در صورت اطلاع، بلافاصله مرتکبین را جهت تعقیب و مجازات قانونی به مرجع قضایی معرفی نماید.

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه نیز به خبرنگار ما گفت: متاسفانه در سال جاری به دلیل کاهش نزولات آسمانی و عدم رشد کافی گیاهان مرتعی مراتع وضعیت مطلوبی نداشته و عده ای فرصت طلب اقدام به فروش مراتع و دعوت عشایر غیر بومی بصورت غیر قانونی می نمایند.

سامان وسیمی افزود: ضمن اطلاع اداره منابع طبیعی شهرستان از این موضوع و طی هماهنگی های بعمل آمده با دادستان محترم جناب آقای صحرایی و پاسگاههای انتظامی ؛هشدار ها و اخطاریه های لازم مبنی بر کوچ اجباری را در چندین نوبت به دامداران غیر بومی کتبا ابلاغ گردید .

وی گفت:  با اقدام به موقع دام های غیر بومی در اطراف شهرستان برگشت داده شده و اکنون در خارج از حوزه استحفاضی شهرستان در اطراف روستای تازه آباد اتراق نموده اند و افرادی که خودسرانه و غیرقانونی اقدام به فروش مراتع نموده مراتب جهت پیگیری های قضایی به دادسرای محترم عمومی و انقلاب شهرستان اعلام گزارش گردیده است، 

وسیمی در پایان گفت: بر اساس مواد قانونی هر گونه اجاره مراتع و چرا به غیر صاحبان پروانه چرا تخلف بوده و برابر قوانین و مقررات برخود مقتضی بعمل خواهد آمد.

یکی از عشایر شهرستان پاوه نیز به خبرنگار ما گفت: امسال با توجه به کمبود بارش ها و نبود پوشش گیاهی ؛ خواهان استفاده مراتع برای دام های خود می باشیم و از مسئولین درخواست داریم که دام های عشایر غیربومی را به بیرون شهرستان هدایت کنند.