پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله23:58 - 1400/01/27
فرماندار پاوه در گفتگو با کردپرس:

فیلمبرداری سریال نون خ باید در جغرافیای فرهنگی و طبیعی منطقه انجام شود

فرماندار پاوه در گفتگو با کردپرس گفت: زیبایی‌های مناطق کردنشین در زمینه طبیعت، پوشش مردم و جاذبه‌های گردشگری بسیار زیباتر و جذاب تر از آن چیزی است که در سریال "نون خ" نمایش داده می شود و این سریال برای جبران این ضعف‌ها باید در دل زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی این مناطق فیلمبرداری شود.

به گزارشهزار ماسوله، 

پرویز ایده پور در گفتگو با خبرنگار کردپرس گفت: نظریه‌ای در حوزه توسعه تحت عنوان مرکز _ پیرامون داریم که بر این اساس، همه توجهات به مرکز معطوف است و پیرامون در حاشیه و معمولا محروم است. در حالی که متفکران معتقدند باید به مناطق پیرامونی هم توجه شود.

وی افزود: مجموعه‌ای مانند صدا و سیما در راستای رسالتی که در قبال همه ایرانیان دارد با تهیه سریال‌هایی مانند "نون خ" و "پایتخت"، فرهنگ محلی مناطق مختلف ایران را به ساکنان تهران و دیگر مناطق کشور معرفی می‌کند.

فرماندار پاوه عنوان کرد: همچنین با توجه به امکان پخش ماهواره‌ای، فرهنگ و جاذبه های طبیعی و تاریخی این مناطق به مخاطب خارجی هم معرفی می‌شود.

وی گفت: همچنین در این سریال به در کنار معرفی فرهنگ محلی به دغدغه های زیست محیطی و لزوم حفظ منابع طبیعی هم توجه می شود که جای تقدیر دارد.

پوشش کُردها بسیار زیباتر از پوشش بازیگران سریال است

ایده پور در ادامه سخنانش به طرح به نقدهایی پیرامون ساخت سریال "نون خ" پرداخت و گفت: یکی از ویژگی های سریال‌هایی که به فرهنگ مناطق می‌پردازند؛ این است که باید نظم در پوشش و گویش بازیگران را مورد توجه جدی قرار گیرد که متاسفانه متاسفانه کیفیت پوششی که بازیگران سریال به تن دارند با پوشش واقعی مردم غرب کشور فاصله دارد.
 
وی افزود: متاسفانه لباس‌‌های بازیگران این سریال اغلب تا حدودی کهنه و یا مستعمل به نظر می‌ رسند در حالیکه در واقعیت پوشش و محلی مردم در شهرهایی مانند سنندج، پاوه، جوانرود و روانسر و حتی روستاهای منطقه بسیار زیباتر و دارای مدل‌های متنوع‌تر هستند‌. و متاسفانه این نکته بسیار مهم مورد بی‌توجهی دست‌اندرکاران سریال قرار گرفته‌است.
 
 "نون خ" در لوکیشن‌های واقعی منطقه فیلمبرداری شود

فرماندار پاوه در ادامه به ضعف سریال در به تصویر کشیدن زیبایی های طبیعی و تاریخی و رویدادهای آیینی منطقه اشاره کرد و گفت: متاسفانه این فیلم در بیرون از مناطق کردنشین فیلمبرداری شده و برای همین اغلب صحنه ها در نماهای بسته و محدود فیلمبرداری شده و در پس زمینه فیلم هیچ نمودی از طبیعت بسیار زیبا و معماری دیدنی منطقه دیده نمی شود.

وی گفت: مناطق کردنشین و به طور کلی زاگرس دارای یک توپوگرافی ویژه هستند که در نماهای باز و به ویژه از بالا، بسیار زیبا هستند که جای خالی این زیبایی ها در سریال کاملا حس می شود‌.

ایده‌پور ادامه داد: همچنین آیین‌های بسیار زیبایی در منطقه و در بین مردم وجود دارد که جای خالی بسیاری از آن ها در فیلم کاملا احساس می‌شود.

وی گفت: دور بودن لوکیشن‌ها از مناطق کردنشین باعث عدم دسترسی مجموعه به صنایع دستی و خوراکی ها و غذاهای بومی منطقه و آلات و ابزار و شخصیت های بومی شده است.

فرماندار پاوه گفت: روستاهای بسیار زیبایی در منطقه اورامانات هستند که می‌توانند لوکیشن بسیار زیبایی برای اینگونه سریال‌ها باشند ولی در این سریال متاسفانه برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل و جابجایی سعی شده در جای دیگری غیر از مناطق کردنشین فیلمبرداری شود و اینکار به کیفیت فیلم ضربه زده است.

وی گفت: در واقع زیبایی‌های مناطق کردنشین در زمینه طبیعت، پوشش مردم و جاذبه‌های گردشگری بسیار جذاب تر از آن چیزی است که در سریال "نون خ" نمایش داده می شود.

اختصاص بودجه ویژه‌ای برای ساخت "نون خ"

ایده پور در دنباله سخنانش تاکید کرد: با توجه اقبال ویژه مردم به سریال‌هایی که به فرهنگ اقوام ایرانی می‌پردازد، باید صدا و سیما بودجه خاصی را برای تهیه اینگونه سریال‌ها اختصاص دهد و منتظر کمک مدیران محلی نماند.  

وی همچنین عنوان کرد: هنرمندانی که در این سریال نقش‌آفرینی می‌کنند، بسیار زیبا بازی می‌کنند ولی استعدادهای فراوان دیگری هم در منطقه وجود دارند و مردم انتظار دارند از توانمندی این بازیگران هم در این سریال استفاده شود‌.

فرماندار پاوه همچنین به نحوه نمایش استقبال و مواجهه مردم از یک مسئول در این سریال انتقاد کرد و گفت: واقعا در عالم واقعیت چنین استقبال هایی به این شکل هیجانی و یا پر بسیار ازدهام‌ از یک مسئول محلی اتفاق نمی‌افتد و این بخش‌ها غیر واقعی است.