پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله17:18 - 1400/01/24
در آستانه ماه مبارک رمضان |

ائمه جمعه و جماعات و شورای روحانیت شهرستان پاوه گردهم آمدند

بمناسبت نزدیکی ماه مبارک رمضان و به دعوت حاج ماموستا ملا قادر قادری و در راستای هماهنگی و همفکری و هم اندیشی هر چه بیشتر، همایشی با حضور جمعی از ائمه جمعه و جماعت و اعضای شورای روحانیت شهرستان پاوه در محل سالن جلسات موسسه خیریه قباء پاوه برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، امام جمعه پاوه در این مراسم در سخنانی اظهار داشت: خدای بزرگ در آیۀ ۱۰۴ سوره آل عمران به اهل دین یک امر همیشگی کرده و می فرماید: «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌيَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولٰئِكَ هُمُ المُفلِحونَ» همیشه باید درمیان شما اهل اسلام جمعی باشند که کارشان دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر باشد. خطاب این آیه به علمای تمامی عصرها خصوصا علمای عصر ماست و آنچه که سبب ناراحتی ماست وبای کروناست که بیش از یک سال است مانع بسیاری از کارهای ما شده است و محبت و  جمعه و جماعت و  دیدار از یکدیگر را از ما گرفته است و ضربه سنگین به روحیۀ مردم در باب عبادت وارد کرده است.

ماموستا ملا قادر قادری افزود: از طرف دیگر شاهدیم هر روز هجمه هایی بر دنیای اسلام و منطقه و دیار ما که همیشه محل مردان مخلص و علما و عرفا بوده است، صورت می گیرد کما اینکه دیدیم در ۱۳ فروردین  و چهارشنبه سوری و در ایام عید نوروز امسال چه کارهایی صورت گرفت.

وی گفت: مسئولان ما قول میدهند ولی کمتر عمل می کنند، در سخن گفتن هیچ مسئولی در دنیا به اندازۀ مسؤلان جمهوری اسلامی خوب صحبت نمی کند، اما در عمل این گونه نیستند.

ماموستا قادری ادامه داد: مسئولان گفتند: قول می دهیم در روز ۱۳ بدر عبور و مرور نباشد، اما در روز سیزده بدر که جمعه  هم بود هزاران اتومبیل وارد منطقه شدند و امروزنتیجۀ آن را می بینیم که مملکت ما و دیار ما با مشکل بی سابقۀ کرونا درگیر و  جمعه و جماعت و کار و بازار ما تعطیل است.

وی افزود: ما مسئولیت داریم؛ بعید نیست در آینده ای نه چندان دور افراد لائیک و بی دین به مراکزدینی حمله کنند و بگویند نمازها و دعاها و توسل های شما کجاست چرا مؤثر نیستند و نبودند و چرا اینها مانع کرونا نشدند؟ ما باید از همین الان خود را آماده کنیم برای جواب به این اعتراض ها و نقدها.

وی اضافه کرد: ما روحانیون هم به نسبت جمعیت کم هستیم؛ ۸۰ نفر روحانی در شهرستان ۶۲ هزار نفری پاوه مسئولیت دارند. یعنی به ازای حدود هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت یک نفر روحانی داریم. امروزه به حدی هجمه علیه دین زیاد شده که هر نفر یک روحانی نیاز دارد. پس در واقع جمعیت روحانیون شهرستان پاوه به نسبت جمعیت خیلی کم است.

امام جمعه پاوه اضافه کرد: در مقابل بسیاری از روحانیون ما هم وضع زندگی خوبی ندارند و برای تامین زندگی مجبورند کارهای دیگری انجام دهند و همین مسئله باعث شده متاسفانه در جامعۀ ما پیشرفت فکری بسیار کم و ضعیف است.

ماموستا ملا قادر قادری گفت: در آثار آمده است؛«الخواص فی کل وقتٍ یقِلُّ عددُهم ولٰکن یجُلُّ قدرُهُم»انسانهای خاص و نخبه در هر عصری کم ولی جایگاه خاصی دارند. علی رغم مشکلات عدیده ای که شاهد آن هستیم ، بر ما تکلیف است از عقیده و باور مردم دفاع کنیم و ذره ای از مسئولیت خویش کوتاه نیاییم.

وی افزود: شیخ عبدالقادر گیلانی (رحمة الله علیه) جمله ای دارد:«سبحان من القی فی قلبی نصح الخلق و جعله اکبر هَمِّ». خدای بزرگ خیلی ما را دوست داشته که محراب مسجد را به ما عطا فرموده است. بر ما تکلیف است از جایگاه دینی خود و پاسداری از دین سعی و دفاع کنیم.

وی تصریح کرد: تعطیلی جمعه بزرگترین ضربه روحی را بر مردم وارد کرده است و اگر تدوام داشته باشد، مردم ما سست و نماز جمعه و جماعت به یک امر عادی تبدیل میشوند؛ عده ای هم میگویند اگر جمعه واجب است پس چرا آن را تعطیل کردید؟

ماموستا قادری خاطر نشان کرد: دو روز پیش سیمایی از روستای هجیج را دیدم که جای سوزن انداختن نبود اما اگر چند نفر در یک مسجد جمع شوند و نماز بخوانند، سر و صدا و هیاهو برپا می شود و خیلی ساده روحانیون ما در مظان اتهام قرار می گیرند. بنده یک بار گفتم نماز جمعه بخوانیم در سایتها حملات زیادی علیه ما صورت گرفت که چرا جان مردم را در معرض خطر قرار می دهید ؟ در حالی که ما تمامی پروتکلها و دستورات بهداشتی را رعایت می کردیم.

وی گفت: عرض میکنم در رمضانامسال ظاهراً با مشکل کم بارانی و کرونا و گردو خاک روبرو هستیم و گرفتن روزه رمضان سخت است؛ آیا نباید با تفکر به این موضوع نگاه کنیم که تمام مشکلات امروزی ما ناشی از این است که خدای بزرگ از ما ناراحت است؟!

وی در پایان گفت: ان شاء الله امسال نیت کنیم و روزه بگیریم و از خدای خود بخواهیم مشکلات را بر ما سهل ‌و آسان فرماید و مصیبت کرونا را از سر جامعه بشری بخصوص مسلمانان دفع و رفع نماید.

قابل ذکر است موضوع رؤیت هلال ماه رمضان، جمعه و جماعت و تراویح و زکات فطر و حد زکات مال به عنوان دستور جلسه مطرح و چند نفر از علمای حاضر در این خصوص صحبت کردند و حضار قول مساعد دادند بدون افراط و تفریط به وظیفۀ خود عمل کنند.