پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله18:32 - 1400/01/16
حشمت کریمی:

میزان مرگ و میر کرونای انگلیسی در مقایسه با کرونای معمولی 35 درصد بیشتر است/ اطفال ؛ بیشترین بستری ها با علائم اسهال و استفراغ در پاوه

درکنار قدرت سرایت بالا و شدت علائم، میزان مرگ و میر این نوع ویروس هم در مقایسه با کرونای معمولی حداقل 35 درصد بیشتر است.

به گزارشهزار ماسوله،  رئیس مرکز بهداشت شهرستان پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما در سخنانی با اشاره به شیوع کرونا در شهرستان اظهار داشت: متاسفانه از صبح امروز وضعیت شهرستان پاوه از لحاظ شیوع کرونا به رنگ قرمز درآمده است .

 

حشمت کریمی افزود: علی رغم هشدارهایی که در دو ماه قبل از تعطیلات نوروزی توسط کارشناسان به مردم و مسیولین در خصوص ماندن در خانه و مسافرت نرفتن در این ایام داده شد؛ اما به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و هجوم مسافرین نوروزی به شهرستان ها و استان های مختلف امروز شاهد شیوع این بیماری در کل کشور هستیم.

 

وی گفت: امروز متاسفانه کل کشور و خصوصا غرب کشور به کرونای انگلیسی آلوده شده است و این نوع کرونا به سرعت در حال رسیدن به مرکز کشور و قطعا به شرق کشور هم خواهد رسید.

 

وی با بیان اینکه کرونای نوع انگلیسی خانوادگی است ادامه داد: ویروسِ جهش یافته کرونا موسوم به "کرونای انگلیسی" که چند وقتی است در کشور ما هم شناسایی شده و متاسفانه موارد ابتلا به آن روز به روز در حال افزایش است. آنچه این ویروس را مهم کرده قدرت سرایت بالای آن و در عین حال شدت علائمی است که این ویروس ایجاد می کند.همچنین درکنار قدرت سرایت بالا و شدت علائم، میزان مرگ و میر این نوع ویروس هم در مقایسه با کرونای معمولی حداقل 35 درصد بیشتر است.

 

وی افزود: با توجه به این مسئله ضرورت تشخیص به موقع این نوع بیماری و انجام قرنطینه خانگی برای پیشگیری از سرایت آن اهمیت دوچندان می یابد.

 

کریمی با اشاره به علائم این بیماری گفت: علائم این بیماری "کرونای انگلیسی" تقریبا مشابه کرونای معمولی است، یعنی علائمی مثل تنگی نفس، تب، دردهای مفصلی، اختلالات گوارشی، سرفه، درگیری ریه و ... در افراد بروز می کند، اما نکته مهم این است که در کرونای انگلیسی شدت ظهور و بروز این علائم بالاتر است. در شهرستان ما اکثر موارد با علایم اسهال و استفراغ و بدن درد و. ‌‌‌‌.... مراجعه کرده اند.

 

وی افزود:  این علائم بیشتر در افراد با سنین پایین رخ می دهد، از طرفی گرفتاری خوشه ای و ابتلای سریع افراد یک خانواده به ویروس هم علامت دیگری است که می تواند نشانه ای از ابتلا به کرونای انگلیسی باشد.

 

وی تصریح کرد: قدرت انتقال بسیار بالای این بیماری در شهرستان ما به وضوح مشاهده شده و اکثر افراد مبتلا شهرستان متاسفانه به دلیل تماس با مهمانان و افرادی که از سایر شهرستان ها آمده اند بیمار شده اند و با ابتلای یک نفر از اعضای خانواده سایر اعضاء هم به صورت خانوادگی گرفتار شدند و متاسفانه باعث افزایش موارد بستری و سرپایی در سطح شهرستان شده اند بطوری که از ابتدای سال جدید تاکنون آمار بیماران جدید به نسبت اسفند ماه شش برابر شده است.

 

کریمی ادامه داد: با توجه به اینکه دوره کمون بیماری به نسبت کرونای قبلی کوتاه است مدت دوره از دو هفته به ۷۲ ساعت تقلیل یافته است و در این صورت فرد در تماس با بیمار مبتلا ممکن است در کمتر از ۷۲ ساعت مبتلا شود.

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان پاوه گفت: همچنین متاسفانه در کرونای انگلیسی در صورت بروز علائم تنفسی ظرف دو تا سه روز ریه بیماردرگیر شده و منجر به بستری شدن وی در بیمارستان می شود  این درحالی است که در کرونای معمولی این مدت 10 تا 12 روز به طول می انجامد. .

 

وی اضافه کرد: اکنون بیشترین بستری های ما  را اطفال با علائم اسهال و استفراغ تشکیل می دهند.

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان پاوه تصریح کرد: با توجه به زرد بودن وضعیت شهرستان قبلا محدودیت ها فقط شامل گروه چهارم می شد اما متاسفانه با توجه به قرمز شدن وضعیت شهرستان  از امروز این محدودیت ها برای  مشاغل گروه دوم ،سوم و چهارم ایجاد می‌شود.

 

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر موارد بستری هم به نسبت اسفند ماه به شدت افزایش،یافته اند و باغث شده است شهرستان پاوه در وضعیت قرمز قرار گیرد  از همه اصناف و بازاریان و همشهریان عزیزخواست ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی به هیج عنوان بدون ماسک به عنوان از منزل خارج نشوند   و با تیم های نظارتی ستاد کرونا همکاری لازم را به عمل آورند