پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله22:26 - 1399/12/08
ماموستا قادری:

کشتن فرزندان مردم و پایین کشیدن پرچم استقلال و آزادی محکوم است /دشمنان به این فتنه خوشحال‌اند

امام جمعه پاوه گفت: در نزد بنده کشتن فرزندان مردم و پایین کشیدن پرچم استقلال و آزادی این مملکت اعمالی ناپسند هستند و هر دو ردّ و محکوم‌اند.

به گزارشهزار ماسوله، امام جمعه پاوه با اشاره بهحادثۀ اخیر سیستان و بلوچستان در خطبه های نماز جمعه این هفته اظهار داشت:در روز سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته در مرز بلوچستان قضایایی روی داد؛ در این خصوص سه جمله عرض می کنم؛ جمله اول تأسف، جملۀ دوم درخواست و جملۀ سوم یک سؤال است.

 

ماموستا ملا قادر قادری افزود: در هرکجا خونی به ناحق ریخته شود، ما متأسف هستیم؛ ریختن خون بلوچ، کرد، فارس و شیعه و سنی، هیچکدام جایز نیست مگر آنکه مستحق باشد و آن هم زمانی محکمه حکم به این امر دهد.

 

وی گفت: جماعتی که حامل سوخت بوده‌اند در منطقۀ سراوان در مرز پاکستان جمعی از سوخت بران کشته شده‌اند و متعاقب آن جمعی نیز پرچم جمهوری اسلامی را که نماد عزت و سربلندی و باور ملت ماست به پایین کشیده‌اند. بنده برای این کارها متأسف هستم و آن جوانان هم که درواقع به دنبال زندگی و تهیۀ لقمه نانی رفته‌اند، از اینکه خونشان ریخته شده است ناراحتم.

 

ماموستا قادری افزود: در نزد بنده کشتن فرزندان مردم و پایین کشیدن پرچم استقلال و آزادی این مملکت اعمالی ناپسند هستند و هر دو ردّ و محکوم‌اند.

 

 پیامی برای روحانیون محترم بلوچ

 

امام جمعه پاوه ادامه داد: روحانیت بلوچ مانند روحانیت ما نیستند؛ مردم بلوچ از روحانیون خود حرف‌شنوی دارند؛ ما در اوایل انقلاب مردم را به سیاست وارد کردیم اما آن‌ها مردم خود را وارد سیاست و بگیروببندهای حاکم نکردند بلکه به مسائل مذهبی سوق دادند. لذا مردم بلوچ از روحانیون خود حرف‌شنوی دارند؛ به همین دلیل از مردان بزرگ بلوچ امثال جناب مولوی عبدالحمید امام‌جمعۀ محترم زاهدان، جناب مولوی سلامی نمایندۀ محترم خبرگان، جناب مولوی سربازی امام‌جمعه و عالِم مشهور چابهار و جناب مولوی بزرگی عالم برجسته در ایران‌شهر و دوست خودم در شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت درخواست می‌کنم اجازه ندهند این فتنه بیش از این ادامه یابد.

 

ماموستا قادری اضافه کرد: دشمنان به این فتنه خوشحال‌اند و از دور کف می‌زنند. با این حرکات چیزی حل نخواهد شد. امروز مملکت ما مشکلات عدیده دارد با چنین حرکاتی باعث نشویم که اقوام دیگر نیز دست به چنین اعمالی بزنند. بنده از این عزیزان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در سیستان و بلوچستان خواهش می‌کنم در حد توان خود مردم را آرام کنند تا دشمنان به ما نخندند.

 

یک سؤال

 

امام جمعه پاوه تصریح کرد: در حد اطلاعات بنده زاهدان نه چاه نفت دارد و نه پالایشگاه؛ سئوال اینجاست پس این‌همه نفت از کجا به زاهدان می‌رود!!؟دیروز تلویزیون ماشین‌های مرز سراوان را نشان داد که بیش از ۱۵۰ تویوتا در آنجا بودند.

 

وی افزود: بنده چند سال پیش به زابل و از آنجا به هِلمند و مرز افغانستان که نیم ساعت از زابل فاصله دارد، رفتم. در آن فاصلۀ ۳۰ دقیقه‌ای تا مرز افغانستان بیش از ۱۵۰ تویوتا هرکدام ۲۰ و ۳۰ گالن بنزین و نفت را همراه خود داشتند و به مرز افغانستان می‌بردند؛ گفتم این‌همه نفت و بنزین چگونه به اینجا می‌آید، ما در پاوه تا یک بشکه نفت پیدا می‌کنیم ریشمان سفید می‌شود این‌همه نفت در این منطقه چه می‌کند؟

 

ماموستا ملا قادر قادری گفت: سؤال من این است این نفت و بنزین که مال مردم سیستان و بلوچستان و مردم شیعه و سنی آن مناطق نیست بلکه از اصفهان و شیراز و جنوب به این منطقه می‌آید. پس چرا سؤال نمی‌شود چه کسی و یا کسانی هستند که روزانه این‌همه سوخت را به این سوخت بران می دهند تا از مرز سراوان به پاکستان و از طریق زابل به افغانستان ببرند؟ مگر نفت و پمپ‌های بنزین در دست دولت نیست؟ چرا اصل را پیدا نمی‌کنید؟!

 

وی ادامه داد: از جوان بلوچی و سوخت بری که احتمال دارد از روزی که چشم‌هایش را بازکرده تا الآن نتوانسته غذای مناسبی بخورد سؤال شود، کسی مانع نیست؛ اما در مقابل از تاجری هم که این‌همه نفت را به زاهدان می‌برد سؤال شود؛ اگر نفت نباشد آن قاچاقچیان چگونه آن را می‌فروشند؟ پس نفت هست اما چگونه به سیستان و بلوچستان می‌رود نمی‌دانم!؟

 

وی افزود:در کل ما متأسف هستیمان شاء الله این قضایا هم تمام می‌شود و دشمنان هرگز به آرزوی خود نمی‌رسند.

 

ماموستا قادری در پایان گفت: ما هم به‌عنوان روحانی کُرد اهل سنت از مردم خودمان درخواست می‌کنیم هشیار باشند و تحت تأثیر تبلیغات سوء قرار نگیرند. امیدواریم مسئولان، هم به فکر زندگی مردم بلوچ و هم به فکر زندگی مردم ما باشند؛ مرزنشینان مشکل دارند. در مرزها مراکز اقتصادی و شرکت و کارخانه وجود ندارد و مردان برای تأمین زندگی خانواده خود مجبور به انجام بعضی کارها هستند اگرچه آن کارها هم واقعاً جواب نمی‌دهد و برای مملکت مشکل درست می‌کند. ان شاء الله در آینده شاهد چنین قضایایی نباشیم.