پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله18:43 - 1399/08/30
کل مستی!!

شکار عاشقان مدهوش بدست انسان متمدن امروزی در کوهستانهای اورامانات

مهندس اخگرزاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست خطاب به تخریب گران محیط زیست و طبیعت منطقه گفت : این افراد باید بدانند که تجاوز آنها به طبیعت و منابع ملی در واقع خیانت در انفال و اموال عمومی مردم بوده و در حقیقت جرمی سنگین و جبران آن نیز در بسیاری از موارد غیر ممکن می باشد .

به گزارشهزار ماسوله، رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاوه در این باره در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: رازهای عجیب کل مستی و جفت گیری این گونه زیبا که با پیروزی و غلبه کل های با تجربه و نیرومند و تصاحب و انتخاب گله ای مشخص و غافل از همه خطرات و کمین ها در مستی عمیقی همراه است.

 

محمد اخگر زاده افزود: گونه های کل و بز وحشی در این فصل خاص حسب غریزه ذاتی و طبیعی خود به محیط اطراف و پیرامون خود بی توجه شده و سرعت عکس العمل آنها نسبت به سایر فصول سال بسیار کندتر می شود و از این رو این گونه ها  مورد تهدید شکارچیان غیر مجاز و افراد فرصت طلب و سود جو  قرار گرفته و بطور جدی در این فصل آسیب پذیر و در معرض خطر قرار می گیرند.

 

وی گفت: هر ساله در کوهستان های مناطق مختلف استان بخصوص پاوه و اورامانات شاهد زجه های مرگبار و شکار این گونه های جانوری در اوج سرمستی و شادی به دست انسان ها می باشیم و علی رغم توصیه ها و درخواست علاقمندان و فعالان و دوستداران محیط زیست در فصل کل مستی متاسفانه شاهد حضور شکارچیان غیر مجاز در منطقه و تعرض و دست درازی به حیات وحش منطقه هستیم .

 

اخگر زاده افزود: این شکارچیان غیرمجاز و افراد منفعت طلب که با ترفند ها و شیوه های مختلف به حریم خصوصی، زیستگاهها و محدوده های جفت گیری موجودات زنده ای که آنها هم حق حیات را از خداوند متعال گرفته اند تجاوز کرده و در اوج بی انصافی باعث خسارات سنگین و جبران ناپذیر و انقراض گونه های ژنتیکی و طبیعی منطقه می شوند .

 

رئیس اداره محیط زیست پاوه اضافه کرد: هر چند علاوه بر تهدیدات انسانی ، عواملی دیگر از جمله آتش سوزی، خشکسالی و انواع بیماریهای مزمن و قابل انتقال در حیات وحش نیز منجر به خسارت جدی به طبیعت و حیات وحش میگردند. اما عامل اصلی که باعث ورود لطمات جدی و در سطح وسیع تر می شود همان عامل انسانی و دخالت های انسان در طبیعت، تخریبها و استفاده از امکانات و تجهیزات به روز که تنها به دلیل تکرار عادات و رفتارهای اشتباه و یا منفعت های شخصی بوده اما در نهایت منابع تجدید ناپذیر و ذخایر ژنتیکی و طبیعی ملت را هدف قرار داده اند ‌.

 

مهندس اخگرزاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست خطاب به تخریب گران محیط زیست و طبیعت منطقه گفت : این افراد باید بدانند که تجاوز آنها به طبیعت و منابع ملی در واقع خیانت در انفال و اموال عمومی مردم بوده و در حقیقت جرمی سنگین و جبران آن نیز در بسیاری از موارد غیر ممکن می باشد .

 

وی گفت: پس ضروریست حسب وظیفه شرعی ،قانونی و اخلاقی و بنابه اعتقادات دینی و مذهبی در راستای کمک به حفظ و بقاء این میراث طبیعی و ملی منطقه و به جهت حفظ این امانت الهی بیش از پیش به تفکر فرو رفته و شکارچیانی که در فکر چنین اقدامی در این فصل ممنوعه شکار هستند در افکار خود در این زمینه ها  تجدید نظر جدی بنمایند .