پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله12:47 - 1399/08/15

جای خالی صنایع تبدیلی برای یاقوت سرخ پاوه/ وقتی سود انار کاملا به جیب کشاورزان نمی رود

در شهرستان پاوه هیچ گونه صنایع تبدیلی برای این محصول از قبیل تولید رب انار تولید لواشک انار و یا تهیه آب انار موجود نیست و با ارسال به دیگر شهرستان های استان و مراکز استان کشاورزان تنها زحمت به بار رساندن محصولات را در پاوه بر دوش می‌کشند .

به گزارشهزار ماسوله،  انار ميوه اختصاصي مناطق نيمه گرمسيري است زيرا گرماي زياد باعث سوختگي و سرماي زياد سبب تركيدگي آن گشته و از لطافت پوست و مرغوبيت ميوه مي‌كاهد.

 

انار یکی از محصولات با کیفیت شهرستان پاوه می باشد و اکثریت مردم این شهرستان از این محصول امرار معاش می کنند.

 

انار پاوه از مرغوب ترین و شناخته شده ترین انارهای ایران و از مهمترین محصولات باغی استان کرمانشاه است که در فصل پاییز برداشت و سطح باغات این محصول در شهرستان حدود ۶۰۰ هکتار است که از این میزان بیش از ۵۱۰ هکتار آن بارور است و بقیه آن نهال است و به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید انار در استان محسوب می شود.

 

اما متأسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی و واحد‌های بسته‌بندی، این محصول توسط باغداران در زمان برداشت به واسطه واگذار و یا حتی درحاشیه جاده به فروش می‌رسد و در این میان هیچ گونه صنایع تبدیلی برای این محصول از قبیل تولید رب انار تولید لواشک انار و یا تهیه آب انار موجود نیست و با ارسال به دیگر شهرستان های استان و مراکز استان کشاورزان تنها زحمت به بار رساندن محصولات را در پاوه بر دوش می‌کشند .

 

در این باره رییس جهاد کشاورزی شهرستان پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: موضوع صنایع تبدیلی انار در شهرستان پیش از این در سازمان جهاد کشاورزی پاوه مورد بررسی قرار گرفته است و از این صنایع تبدیلی استقبال خواهد کرد.

 

مهندس اردشیر صفیعی افزود: شرایط برای صنایع تبدیلی این محصول در بخش خصوصی مهیا است و باید بخش خصوصی با سرمایه گذاری به این موضوع ورود پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه این موضوع از طریق بخش دولتی انجام نمی شود گفت: با ورود به این عرصه مجوزهای لازم از طرف جهاد کشاورزی به بخش خصوصی نیز داده خواهد شد .

 

صفیعی در پایان با اشاره به اینکه شهرستان پاوه ظرفیت راه اندازی صنایع تبدیلی محصولات باغی را دارد گفت: علاوه بر این با توسعه صنایع تبدیلی می‌توانیم محصولات متنوعی از کشمش نیز در شهرستان تولید کرد که سود بیشتری را عاید باغداران شهرستان خواهد کرد .

 

وی افزود: بخش خصوصی می تواند در این دو محصول ورود پیدا کند و هیچ گونه محدودیتی نیز ندارند.

یکی از باغداران شهرستان پاوه نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: محصول انار پاوه در زمان برداشت به واسطه ها واگذار و وارد بازار خواهد شد و هیچ گونه صنایع تبدیلی در پاوه وجود ندارد.

 

حسنی افزود: برخی از انارهای ترش و ترک خورده نیز به روشهای سنتی توسط باغداران به رب انار تبدیل می شود که نیاز است صنایع تبدیلی در شهرستان راه اندازی شود.