پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله09:58 - 1399/08/11

برداشت انار از انارستان های پاوه

رییس جهاد کشاورزشی شهرستان پاوه گفت: برداشت انار از سطح باغات شهرستان آغاز شده و تا پایان آبان ماه سال‌جاری ادامه می‌یابد.

به گزارشهزار ماسوله،  انار ميوه اختصاصي مناطق نيمه گرمسيري است زيرا گرماي زياد باعث سوختگي و سرماي زياد سبب تركيدگي آن گشته و از لطافت پوست و مرغوبيت ميوه مي‌كاهد.

 

انار یکی از محصولات با کیفیت شهرستان پاوه می باشد و اکثریت مردم این شهرستان از این محصول امرار معاش می کنند.

 

انار پاوه از مرغوب ترین و شناخته شده ترین انارهای ایران و از مهمترین محصولات باغی استان کرمانشاه است که در فصل پاییز برداشت می شود.

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پاوه در این باره در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: برداشت انار از باغات این شهرستان آغاز شده و پیش بینی می شود بیش از ۳۰۰۰ تن انار برداشت شود.

 

اردشیر صفیعی افزود: سطح باغات انار شهرستان پاوه حدود ۶۰۰ هکتار است که از این میزان بیش از ۵۱۰ هکتار آن بارور است و بقیه آن نهال است.

 

وی گفت: با توجه به عدم استفاده از سموم شیمیایی و کودهای شیمیایی در باغات پاوه، محصول باغات این شهرستان ارگانیک و طبیعی و حتی می توان گفت که پاک است.

 

وی ادامه داد: به جهت مرغوبیت این محصول ، علاوه بر آنکه به مصرف داخلی در شهرستان خواهد رسید به شهرستان ها و استان های همجوار نیز صادر خواهد شد.

 

صفیعی با بیان اینکه عمده مصرف این محصول به صورت تازه خوری است ادامه داد: انارهای ترش، ریز و ترکیده نیز با عنوان رب‌انار تولید و آن هم علاوه بر مصرف در داخل شهرستان به شهرستان های همجوار نیز صادر می شود.

 

رییس جهاد کشاورزی شهرستان پاوه گفت: پیش بینی می شود برای هر هکتار از سطح باغات ۵ تن انار برداشت شود که در مقایسه با سالهای گذشته هر هکتار افت ۲و نیم تنی را شاهد هستیم که به طور کلی حدود ۱۲۰۰ تن افت محصول داریم.

 

وی در پایان با بیان اینکه امسال مقدار برداشت انار در شهرستان نسبت به سالهای گذشته با افت مواجه است گفت: عمده دلیل کاهش برداشت این محصول نسبت به سالهای گذشته سرمای دیر رس بهاره است که با افت محصول روبرو هستیم.

 

یکی از باغداران شهرستان پاوه نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: به جهت مرغوبیت این محصول در سطح باغات پاوه در کمترین زمان ممکن پس از برداشت، به فروش می رسد.

 

وی افزود : از این محصول به صورت تازه، رب انار با کیفیت بسیار عالی و همچنین دانه خشک به منظور چاشنی غذا استفاده می شود.

 

وی گفت: امسال سرمای دیر رس بهاره باعث شد که برداشت این محصول با افت همراه باشد.