پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله14:23 - 1399/08/02
یادداشت/

چرا کرونا بی رحمانه می تازد؟ مقصران اصلی مردمند یا مسولان ؟

حال که به شکرانه این قصورها نام شهرستان پاوه در لیست شهرستانهای پر خطر و فوق قرمز وزارت بهداشت اعلام گردیده این سوال پیش می آید که آیا مسئولان ستاد کرونای شهرستان برنامه ای خاص را در نظر دارند ویا اینکه فقط نظاره گر مرگ همشهریان هستند و در طرف دیگر آیا مردم نیز با اعلام این وضعیت فوق قرمز به رعایت پروتکل های بهداشتی اقتناع می نمایند و میتوانند قطع کننده این زنجیره انتقال باشند ؟

به گزارشهزار ماسوله، اواخر زمستان ۹۸ را همگی بخاطر داریم : آغاز اپیدمی کرونا در جهان ....

 

با اعلام ورود ویروسی خطرناک تمامی مردم و مسئولان عزم خود را برای مقابله با این ویروس بکاربردند و با اعلام شرایط ویژه در راه مبارزه با آن بسیج شدند .

 

شاید در آن اوایل هیچ کس فکر نمی کرد که این ویروس اینچنین خطرناک باشد و همه با امید به اینکه با شروع فصل گرما پایان می‌یابد به قرنطینه و ضد عفونی نمودن خیابانها و کوچه ها و منازل اقدام نمودیم . اما دیری نپایید که فصل گرما هم از راه رسید و متاسفانه نه تنها پایانی بر عمر این ویروس نبود بلکه قوی تر و کشنده تر نیز ظاهر شد و کماکان به حیات خود ادامه داد .

 

در آن اوایل انجمن های مردم نهاد از جمله انجمن فعال و خوش نام ژیوای پاوه به همراه دیگر تشکلهای مردم نهاد به یاری مسولان آمدند و همگی دست در دست هم جهت مبارزه با آن متحد شدند و الحق والانصاف خوب عمل نمودند  و مردم نیز تا حدودی با  قرنطینه نمودن شهر باعث کاهش انتشار این ویروس شدند بطوری که طبق آمارها در چند ماه نخست این اپیدمی  تعداد مبتلایان به عددی سه رقمی نرسید .

 

اما رفته رفته طاقت مردم نیز به سر آمد . آغاز فصل تابستان و شروع مسافرتهای تابستانی ، متاسفانه موجب آغاز موج جدیدی از کرونا شد اما آغاز موج جدید یک تفاوت اساسی با موج اول و شروع اپیدمی داشت :دیگر کسی مثل اول در خط مقدم مبارزه با کرونا نبود ، تشکلهای مردمی کمتر حضور پیدا کردند ، مسئولان مردم را مقصر میدانستند و مردم مسولان را .

 

اما اینبار این مبارزه فقط و فقط بر دوش مدافعان سلامت در بیمارستانها افتاد . مدافعانی بی ادعا که بدون هیچ گونه امکاناتی یک تنه جهت مبارزه با این ویروس خطرناک آماده تر از قبل شدند و رفته رفته این ویروس نیز در جسم آنها ظهور یافت و متاسفانه تعداد زیادی از این عزیزان را به کام مرگ کشاند . این بار صدای مدافعان سلامت در آمد و درخواست کمک و همراهی از مردم را نمودند  ، اما گویا همه دست در دست هم داده ایم تا این مدافعان بی ادعا را هر روز خسته تر از روز قبل نماییم و آنها را از پای در آوریم.  

 

براستی در این راه  : کوتاهی مردم در عدم رعایت پروتکل های بهداشتی دلیل اصلی شیوع بیشتر این اپیدمی است یا کوتاهی مسئولان امر ؟
بارها از مسولان جهت قرنطینه نمودن شهر و عدم اجازه ورود مسافران  همچون آغاز این اپیدمی درخواست شد  اما متاسفانه هیچ گاه این امر بنا  به دلایل مختلف محقق نشد .

 

مدیران میراث فرهنگی و گردشگری در روزهای پایانی هر هفته اعلام میکردند که از پذیرش مسافر جلوگیری میشود و به مالکان اماکن اقامتی هشدار می دادند اما هیچ گاه این هشدارها در حیطه عمل قرار نگرفت و در پایان هر هفته شاهد حضور بیشتری از مسافران از اقصا نقاط کشور در این شهر بودیم .

 

مسولان بهداشتی بارها بر رعایت پروتکل های بهداشتی توسط کسبه و بازاریان هشدار دادند ولی باز هم اقدامی عملی را شاهد نبودیم .

 

همه ما در مراسمات مختلف شرکت کردیم و در هنگام خروج می‌گفتیم که مردم رعایت نمیکنند غافل از آنکه این مردم خود ما هستیم .

 

شب نشینی ها و تفریحات خانوادگی را بدون کم و کاست از سر گرفتیم و کرونا را دروغی بیش نمی دانستیم.

 

فیلم ها و دل نوشته هایی از کادر درمان را در فضای مجازی می دیدیم و ناراحت هم میشدیم اما دریغ از رعایت کردن .

 

بیماری خود را پنهان میکردیم و به میان مردم می آمدیم ، مرگ عزیزانمان را که به علت کرونا فوت میکردند ایست قلبی یا ناراحتی های دیگر اعلام میکردیم و ابتلا به کرونا را یک ننگ میدانستیم ، از دیگران انتظار داشتیم در مراسمات خاکسپاری و ختم عزیزانمان در کنارمان باشند و در اطلاعیه ها از عدم برگزاری هر مراسمی سخن می‌گفتیم.  

 

حال که به شکرانه این قصورها نام شهرستان پاوه  در لیست شهرستانهای پر خطر و فوق قرمز وزارت بهداشت اعلام گردیده این سوال پیش می آید که آیا مسئولان ستاد کرونای شهرستان برنامه ای خاص را در نظر دارند ویا اینکه فقط نظاره گر مرگ همشهریان هستند و در طرف دیگر آیا مردم نیز با اعلام این وضعیت فوق قرمز به رعایت پروتکل های بهداشتی اقتناع می نمایند و میتوانند قطع کننده این زنجیره انتقال باشند ؟

 

همه ما به خوبی میدانیم که خانواده های زیادی در پاوه گرفتار هستند ، و همه خوب میدانیم که اینبار کرونا کودکان را هم هدف قرار داده است لااقل به کودکانمان رحم کنیم .

 

اما چند درخواست از مسئولان و مردم :

 

بارها درخواست شد که شهر را قرنطینه کنید و از ورود مسافران ممانعت کنید ولی بنا به دلایلی این امر محقق نشد حال این درخواست را داریم :  شهر را قرنطینه کنید تا مردمان این شهر به مسافرت نروند و از شهر خارج نشوند مبادا بیماری را به دیگر شهرها انتقال دهیم .

 

انجمن های مردم نهاد را با همکاری ادارات و نهادهای ذیربط مجددا فعال نمایید تا به ضد عفونی نمودن   شهر اقدام نمایند.

 

مسولان امر مقداری مسئولانه تر اقدام نمایند .

 

از فرماندار محترم بعنوان بالاترین مقام سیاسی و امنیتی دولت در شهرستان عاجزانه خواهانیم تا با هماهنگی شورای محترم تامین و دیگر ادارات مرتبط از استاندار محترم و پر توان جهت اقدامات مورد اشاره درخواست عنایت ویژه ای را به نسبت شهرستان پاوه در کلیه موارد داشته باشند  .

 

همشهریان محترم کمتر خانواده ای در پاوه هست که یک فرد مشکوک به کرونا نداشته باشد پس شما را بجان عزیزانتان قسم میدهم نگزارید مسافران بعدی  اتوآمبولانس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه باشیم . شما را به تمامی مقدساتتان قسم میدهم نگزارید بار دیگر اتو آمبولانس پایش به پاوه برسد شاید مسافران بعدی عزیزی از خانواده ما باشند .

 

در پایان از خداوند منان سلامتی و سعادت و شفای عاجل  را برای تمامی مردمان این شهرستان و تمامی مریضان و علل الخصوص کادر درمان خواهانم و در برابر تمامی زحمات  مدافعان سلامت سر تعظیم فرود می آورم  و سلامتی و سعادت دنیوی و اخروی را برایشان خواهانم .

 

فرزاد سلیمی