پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله17:06 - 1399/07/24
رئیس مرکز بهداشت پاوه :

موارد بستری کرونا در پاوه نسبت به شهریورماه چهار برابر شده است

رییس مرکز بهدشات شهرستان پاوه در گفتگو با هزارماسوله اظهار داشت: موارد بستری کرونا به نسبت شهریور چهار برابر شده است.

به گزارشهزار ماسوله، رییس مرکز بهداشت شهرستان پاوه به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر وضعیت شهرستان از لحاض بیماری کرونا قرمز و بحرانی است تعداد بیماران ما نسبت به ماههای قبل دو برابر شده و موارد بستری به نسبت شهریور ماه چهار برابر شده اند، ظرفیت تخت های تنها بیمارستان شهر در حال تکمیل شدن است و با توجه به ابتلای تعداد زیادی از کادر درمان وضعیت هر لحظه بحرانی تر می شود ، از طرفی بیماریزایی این ویروس کاملا متمایز با ویروس‌های دیگر است و از نظر ساختاری و آنزیم‌هایی که دارد کاملا متفاوت و خطرناک‌تر از ویروس‌های مشابه عمل می‌کند هنوز هیچ دارو و درمانی برای ویروس کرونا وجود ندارد.

 

حشمت کریمی افزود:  در طول ۱۰ ماه گذشته علاوه بر اینکه قدرت کووید ۱۹ کمتر نشده بلکه میزان کشندگی  و سرایت‌پذیری آن نیز بیشتر شده است و با توجه به اینکه پنج درصد از درگیری کرونا در کشور با کودکان است اما به دلایل متعدد کرونایی شدن کودکان بشدت خطرناک است. با درگیر شدن کودکان با کرونا تعداد فوتی سالمندان نیز به خاطر درگیری عاطفی این دو گروه بسیار افزایش‌یافته است و
از طرفی ریزش و سرایت کرونا از ناحیه دستگاه گوارش وجود دارد و به همین علت سرویس‌های بهداشتی از محل‌های خطرناک چرخش ویروس است.

 

رئیس مرکز بهداست پاوه در ادامه گفت: آمارها نشان می دهد که موج دوم کرونا به خاطر برخی مسائل از جمله سفرها در تعطیلات میان هفته ای ، برگزاری مراسم مناسبتی همچون عروسی و عزا خصوصا حضور مردم در مراسم تدفین شیوع یافت و اکنون نیز حضور مسافران به صورت جدی تهدید کننده است.

 

کریمی ضمن اعلام اینکه ساده انگاری پروتکل های بهداشتی از سوی بخشی از مردم قطعا سبب افزایش ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و به خطر افتادن سلامت شهروندان می شود. بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه استفاه از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی در کنار شست و شوی مرتب دست ها تاکید کرد و گفت که تنها راه کنترل شیوع ویروس کرونا رعایت این دستورالعمل ها است.

 

وی همچنین تاکید کرد: در بازدیدهای میدانی از سطح شهر و روستا هم دیده شده که اغلب  مردم پروتکل های بهداشتی نظیر فاصله گذاری فیزیکی را رعایت نمی کنند و ماسک هم نمی زنند و این وضعیت بسیار خطرناک است.

 

وی رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی در دفاتر پیشخوان، نانوایی ها و مغازه های میوه و تره بار و وسایل نقلیه عمومی را وخیم تر از بقیه جاها توصیف کرد و گفت : با توجه به این که این اماکن پرتجمع هستند ، باید مسئولان ذیربط از جمله اتحادیه ها ، تشکل ها و امور صنفی احساس مسئولیت کنند و رعایت پروتکل های بهداشتی را از شهروندان طلب نمایند.

 

 رئیس مرکز بهداشت پاوه در پایان نکات زیر را مجدد یادآوری نمود.
 
۱- اگر حس می کنید بیمار هستید حتی با داشتن علایم خفیفی چون سردردو آبریزش بینی ، تا زمان بهبود در خانه بمانید و اتاق خود را از سایرین جدا کنید چراکه پرهیز از ارتباط با دیگران و عدم مراجعه به مراکز درمانی می تواند موجب عملکرد بهتر این مراکز و کمک به محافظت از شما و دیگران در برایر کووید-19 و سایر ویروس ها باشد.

 

۲- اگر تب، سرفه و مشکل تنفسی دارید ، سریعاً به دنبال دریافت توصیه های پزشکی باشید، زیرا ممکن است (علایمتان)به دلیل عفونت تنفسی یا بیماری جدی دیگری باشد. ️در صورت داشتن علائم این بیماری به نزدیک ترین خانه بهداشت و یا پایگاه بهداشتی مرکز ۱۶ ساعته واقع در محل اورژانس قدیم بیمارستان قدس تماس حاصل و یا مراجعه نمایید .

 

۳-به محض اینکه از منزل خارج می شوید از ماسک استفاده کنید.

 

۴-️هر کار غیر ضروری را به بعد موکول کنید.

 

۵-️همکاران ما در مورد وضعیت سلامتی شما با شما تماس می گیرند در جهت پیگیری سلامت خود و عزیزانتان آنها راهمراهی کنید.

 

۶-️کسب وکارهای خود را از نظر تردد و تجمع مدیریت کنید،  به خرید و قدم زدن‌در خیابان ها ، پاساژها و پارک ها و تردد های غیر ضروری جدا پایان دهید.

 

۷- ️مهمانی ، شب نشینی و ‌دید و بازدید را کناربگذارید و در صورت امکان در خانه بمانید چرا که بهترین راه پیشگیری از شیوع گسترده این بیماری و به خطر انداختن جان عزیزانمان می باشد.

 

۸- ️شستشوی مکرر دست ها ، عدم دست دادن و روبوسی و ... را ادامه داده  و از حضور در هر تجمعی به شدت پرهیز کنید.