پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله23:20 - 1399/06/31
مديركل ميراث فرهنگي استان در گفتگو با هزارماسوله:

با ثبت جهاني اورامانات، مردم منطقه، ارزش خود را به رخ جهان می‌کشند/برگزاري جشن اورامانات در تير سال آينده

دكتر گفت: مردم اینجا ارزشمند هستند و نمی‌توان گفت با ثبت جهاني اورامانات ارزشمند می‌شوند در واقع می‌توان گفت با ثبت جهانی، مردم منطقه ارزش خود را به رخ جهان می‌کشند، این پرونده همین است.

به گزارشهزار ماسوله، مدير كل اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه در گفتگويي با خبرنگار ما در خصوص آخرين وضعيت ثبت جهاني اورامانات ضمن تقدير و تشكر از مردم شريف پاوه و اورامانات اظهار داشت: در بحث ثبت جهانی اورامانات در سطح ملی، استان و شهرستان خوشبختانه سازمان هاي مردم نهاد و مردم شریف منطقه چه ساکن منطقه و چه در سطح دنیا کمک و همدلی زیادی را داشته اند .

 

دكتر قادري افزود: این کمک‌ها منجر به این شده است که ارزیابی در سطح جهانی یونسکو اینگونه تعبیر شود که به احترام همين مردم در منطقه حضور پيدا كنند.


وي گفت: مردم اینجا ارزشمند هستند و نمی‌توان گفت با ثبت جهاني اورامانات ارزشمند می‌شوند در واقع می‌توان گفت با ثبت جهانی، مردم منطقه ارزش خود را به رخ جهان می‌کشند، این پرونده همین است.

 

وي ادامه داد: در حقيقت برتری فرهنگی خود مردم در درجه اول، برتری معماری و فرهنگی ، برتری در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، آبی و انسانی را به رخ دنیا می‌کشند.

 

مديركل اداره ميراث فرهنگي استان كرمانشاه تصريح كرد: این کار بزرگ بدون همراهی مردم امکانپذیر نخواهد بود. تا الان عده‌ای همراه بوده‌اند و از اکنون به بعد ما نیاز به کمک بیشتر مردم داریم.

 

دكتر قادري افزود: سلسله مراتب کار از نظر اداری طی شده است، همه چیز طبق برنامه پیش رفته است.از سال ۹۸ که استارت کار برای قانع کردن وزارت میراث زده شد.همه چیز طبق برنامه پیش رفت و تنها دو سه ماه تاخیر در ورود ارزیاب بود، که به امروز رسيد.

 

وي با بيان اينكه ان‌شالله ارزیاب هم کارهای خو را انجام دهد و مردم همراه باشند اضافه كرد: ان شاالله شاهد این خواهیم بود که نهایتا در اردیبهشت ۱۴۰۰ شاهد ثبت نهایی و جهانی اورامانات باشيم و در نهایت در تیرماه ۱۴۰۰ جشن بزرگی برای ثبت جهانی خواهیم گرفت.

 

دكتر قادري افزود: در کل ۳۳۰۰ هکتار محوطه در ۴ شهرستان كرمانشاه و منطقه‌ای در دالاهو و شهرستان‌ هاي استان کردستان منطقه براي ثبت جهاني داریم که البته ۶۰ درصد این مناطق در استان کرمانشاه مي باشد.

 

وي ادامه داد: این پرونده ابعاد مختلفی دارد و بافت معماری، آداب و رسوم و سنن تقریبا یکسان است. معماری پلکانی و نمای سنگی و کوچه باغ های مخصوص در برخی روستاها حفظ شده است. این روستاها قابلیت این را دارند که بعنوان عرصه‌های اصلی آنها معرفی کنیم.

 

مدير كل اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه گفت: براي ثبت جهاني ۱۲ روستا در استان کرمانشاه واقع است و در بازدید اولیه ۶ روستا را در نظر گرفته‌ایم.

 

وي افزود: به این معنی که اگر برخی روستاها اصلاح شوند می‌توانند تعداد ثبت روستاها را بیشتر خواهند كرد.

 

وي گفت: مثلا در روستای نجار از ۴۰ خانوار اگر دو خانه بافت بتنی باشد، خودمان آن را حل خواهیم کرد. ممکن است در یک روستایی ۷۰ درصد بافت از بین رفته باشد، كه سخت است این روستاها را اصلاح کرد.

 

دكتر قادري گفت: عموما توریستی که به این روستاهای اصلی ورود پيدا كند قطعا از پاوه و روانسر هم عبور خواهد کرد، در واقع پاوه به عنوان پشتيبان و حریم‌های این عرصه‌هایی همچون روستاي نجار است.

 

وي در پايان گفت: در اين حریم‌ها هم باید تاسیسات گردشگری را مثل هتل‌ها، تله‌کابین پاوه، گردشگری روی سد داریان و ...بیشتر کرد ،  که در حال کار کردن روی آن هستیم و همچنين در اين عرصه‌ها ضوابط سفت و سختی برای آیندگان خواهیم داشت .