پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله09:42 - 1399/06/06
بمناسبت روز داروساز:

از داروساز ستیزی شبکه بهداشت و درمان تا هجمه ها به داروخانه های پاوه

دکتر پیام یوسفی گفت: دست کم تقریبا هیچ رابطه مثبتی بین داڕوسازان و شبکه فعلی بهداشت و درمان پاوه وجود ندارد . اوایل شروع شیوع کرونا را هیچ وقت فراموش نمیکنم . هجمه های بسیاری به ناحق به داروخانه ها وارد شد .

به گزارشهزار ماسوله، پنجم شهریور ماه زاد روز زکریای رازی وروز داروسازاست . ضمن تبریک به جامعه داروسازان خصوصا پزشکان داروساز پاوه و ارزوی موفقیت برای ایشان ، فرصتی دست داد تا در روز داروساز گفتگویی بادکتر پیام یوسفیداروساز نام اشنای شهرمان داشته باشیم .

 

هزار ماسوله :ضمن عرض سلام و خسته نباشید روز داروساز را به شما و سایر همکاران محترمتان تبریک عرض میکنیم .لطفا ضمن معرفی کامل خودتان ، مختصری هم درباره خودتان بفرمایید ؟

 

 دکتر پیام یوسفی :من هم خدمت شما و همکاران پرتلاش و دغدغه مندتان عرض سلام و خسته نباشید دارم . بسیار خوشحالم که فرصتی دست داد تا در خدمت رسانه حرفه ایهزار ماسولهباشم .

 

پیام یوسفی هستم متولد ۱۳۵۹ پاوه و فارغ التحصیل دکتری داروسازی . سال ۱۳۷۸ در کنکور سراسری شرکت کردم و با رتبه ۸۱  در حالیکه شرایط پذیرش در تمام رشته های پزشکی را داشتم به دلخواه خود رشته داروسازی را انتخاب کردم و در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شدم . سال ۱۳۸۴ از پایان نامه خود دفاع کردم و فارغ التحصیل شدم . در خرداد ۸۴ در شبکه بهداشت پاوه طرح الزام به خدمت خود را شروع کردم ان زمان جناب اقای دکتر مستوفی سرپرست شبکه بهداشت و درمان پاوه بودند و در سال ۸۵ هم در حالی که اواخر دوران طرح خود را سپری میکردم  داروخانه رازی پاوه را تاسیس کردم .

 

هزار ماسوله :چرا رشته داروسازی را انتخاب کردید و اگر پزشک داروساز نمی شدید چه شغلی را انتخاب می کردید ؟

 

دکتر یوسفی : اجازه بدهید به سال ۷۸ برگردم . راستش رابخواهید ان زمان استدلال خاصی در انتخاب رشته خود نداشتم داروسازی را به معنای واقعی و با شناخت نسبی و تصوری که ان زمان داشتم دوست داشتم . از همان اوایل دوران دبیرستان همیشه میگفتم میخواهم داروسازی هسته ای بخوانم داروسازی هسته ای یکی از رشته های تخصصی داروسازی است شاید همین اصرار و اینکه شاید به نوعی میخواستم ثابت کنم روی حرفم مانده ام هم در انتخاب رشته ام بی تاثیر نبوده اند.نوجوانانه در انتخاب رشته خود مصمم بودم و هیچ مشاوره و درخواست دیگری را نمی پذیرفتم . در پاسخ به سوال تان یقینااگر داروساز نمیشدم خارج از رشته های پزشکی هم انتخاب نمیکردمراستش را بخواهید گاها هم خودم به این موضوع فکر میکنم . انتخاب رشته من کاملا فردی و بر اساس تصورات دوران نوجوانی بود شاید اگر شناخت و علم امروز را به نسبت خودم ، جامعه و سایر مشاغل پزشکی داشتمرشته پزشکی را به جای داڕوسازی انتخاب میکردمو در حد توان ادامه تحصیل می دادم . چراکه گاها فکر میکنم که شاید روحیات ذاتی و کاری من بیشتر با شغل پزشکی سازگارتر باشد . در هرصورت با تمام دغدغه ها و حساسیت های ویژه ای که در این شغل و در داروخانه داریم من کاملا عاشق شغل خود هستم و خدای بزرگ را شاکرم که خدمتگزاری به مردم را در این راه نصیب من کرده است.

 

هزار ماسوله :به نظر شما مهمترین ویژگی پزشکان داروساز چیست ؟

 

دکتر یوسفی :  دوران دانشجویی با دانشجویان رشته پزشکی و دندانپزشکی در یک خوابگاه بودیم گاها با دوستان دور هم جمع میشدیم در اوج رفاقت و از سر صمیمیت جمله ای بود که فکر کنم هنوز هم در بین دانشجویان این رشته ها رواج دارد میگفتیم  ”درسش را ما میخوانیم ژستش را پزشکان میگیرند و پولش را  دندانپزشکان می برند ” . حقیقتا دروس دانشگاهئ داروسازی بسیار پیچیده ، سنگین  و در عین حال دلچسب اند . البته خارج از مزاح در رشته پزشکی هم همین شرایط و گاها به مراتب سنگین تر هم حکمفرماست . شاید باورش برای خود من هم کمی سخت باشد اما با اینکه ۱۵ سال است که فارغ التحصیل شده ام هنوز هم هر از چند گاهی خواب شبهای امتحان را می بینم .واقعیتش را بخواهید هم در دوران دانشجویی و هم پس از ان ، نوع خاصی ازاسترس کاری بخش جدا نشدنی زندگی کاری یک داروساز است.داروسازان در همه جای دنیا جایگاه بسیار ارزشمندی در حلقه دارویی و درمانی سیستم بهداشتی درمانی دارند .داروسازان به واسطه علم دارویی و درمان شناسی خود ،  در دسترس بودن و ارتباط جمعی بسیاری که با بیماران دارند در حلقه دارویی و درمانی میتوانند نقش ویژه ای داشته باشند . پس از فارغ التحصیلی عمدتا سه مسیر اصلی  پیش روی داروسازان است یا ادامه تحصیل دهند و متخصص یا فوق تخصص یکی از رشته های دانشگاهی داروسازی شوند دوم جذب صنعت و کارخانجات داروسازی شوندو یا با تاسیس داروخانه ادامه خدمت دهند . در سالهای اخیر به دلیل سیاست های خاص وزارت بهداشت ، اکثر داروسازان وارد مسیر داروخانه می شوند  .پس از این انتخاب در کنار ایفای نقش علمی و حرفه ای ،  حس خاص نوع دوستی ،ارتباط حسنه با بیماران و مراجعین ، ارتباطات اجتماعی گسترده و پاسخگویی شبانه روزی به درخواست ها و سوالات حضوری و غیر حضوری مراجعین جز لاینفک ویژگیهای خاص کاری هر داروسازی می شود .

 

هزار ماسوله :ایا رفع تحریمها تاثیر خاصی روی صنعت داروسازی کشورمان دارد ؟

 

دکتر یوسفی :  اگر چه  ادعا می شود که بخش پزشکی و دارویی و کالاهای بشر دوستانه مورد تحریم قرار نگرفته است اما در اصل  بیماران ، صنعت دارویی و پزشکی کشورمان از اسیب تحریمها در امان نبوده اند و در واقع  در سالهای اخیر صنعت داڕویی کشور دقیقا تحت تحریم است . هر چند که با تلاش شبانه روزی داڕوسازان و جامعه خدوم پزشکی  اسیب این تحریمها به حداقل رسیده است اما بیماران ما علی االخصوص بیماران خاص از گزند تحریمها در امان نبوده اند و یقینا رفع تحریم ها بر صنعت داڕوسازی و اڕتباط بهتر مالی و صنعتی با شرکتهای داڕویی و تجهیزاتی معتبر دنیا تاثیر مثبت خواهد داشت .

 

هزار ماسوله :رابطه داروسازان با وزیر بهداشت چگونه است ؟ برخی از همکاران شما معتقدند که جایگاه داروسازان در حلقه درمان خصوصا در طرح تحول سلامت نادیده گرفته شد.

 

دکتر یوسفی :  وزیر بهداشت فعلی اقای دکتر نمکی خودشان داروساز هستند و فارغ التحصیل دکتری داڕوسازی هستند .

فکر میکنم بیشتر از هر زمانی وزارت بهداشت به صنعت داڕویی کشور شاید به واسطه شناخت بیشتر وزیر اهمیت میدهد . اما واقعیت انست که اهمیت و جایگاهی که در کشورهای پیشرفته جهان برای داڕوسازان و خصوصا داروسازان بیمارستانی قائلند ان جایگاه در سیستم درمانی کشور ما مشاهده نمی شود . در کشورهای پیشرفته جهان داروسازان بیمارستانی ارتباط بسیار تنگاتنگی با متخصصان و پزشکان در درمان بیماران دارند . در صنعت دارویی جهان هم که داروسازان حرف اول و اخر را میزنند . همین حالا هم چشم  جهان به داروسازان و متخصصان داروسازی دوخته شده تا بلکه با ساخت واکسن کرونا جهان از شر آن رهایی یابد  .اگرچه به نظر می رسد که رابطه داروسازان با وزیر بهداشت فعلی در بهترین سطح به نسبت تمام سالهای قبل است اما هنوز هم سیستم درمانی کشور نتوانسته یا نخواسته  است ان جایگاه خاص داروساز را همچون سیستم های پیشرفته درمانی دنیا  تعریف و معین کند و همین امر نیز اسباب نارضایتی داروسازان را همواره در تمام دوره ها فراهم کرده است .

 

هزار ماسوله :همکاری شبکه بهداشت و دڕمان پاوه با شما چگونه است ؟

 

دکتر یوسفی : شبکه بهداشت و درمان پاوه در سالهای دور و گذشته به نسبت داروسازان عملکرد و دیدگاه  متفاوت و بعضا هم  متضادی داشته است . این البته صرفا نظر شخصی من است و ممکن است سایر همکاران من دیدگاه متفاوتی داشته باشند . از سال ۸۵ که من در پاوه شروع به خدمت نموده ام تا به امروز هیچ زمانی  وضعیتی مشابه دو سال اخیر را ندیده ام .دست کم تقریبا هیچ رابطه مثبتی بین داڕوسازان و شبکه فعلی بهداشت و درمان پاوه وجود ندارد .اوایل شروع شیوع کرونا را هیچ وقت فراموش نمیکنم .هجمه های بسیاری به ناحق به داروخانه ها وارد شد .ماسک در برخی از مغازه ها و فروشگاهها بدون نظارت دانشگاه علوم پزشکی به قیمت های گاها عجیب و دلخواه فروخته میشد ولی داروخانه ها ماسکی برای عرضه نداشتند چون قیمت مصوب دولت برای هر عدد ماسک ساده ۳۶۵ تومان اعلام شده بود در حالیکه هیچ ماسک استانداردی در بازار با این قیمت یافت نمی شد داروخانه ها هم نمیتوانستند با قیمت هر چند عادلانه و گاها حتی بدون یک ریال سود هم اقدام به توزیع ماسک کنند چون در هر صورت حداقل قیمت هم حتی بدون دریافت هیچ سودی بسیار بیشتراز ۳۶۵ تومان بود . این وسط هم طبیعتا بسیاری فکر میکردنند داروخانه ها ماسک هایشان را احتکار کرده اند تا گرانتر بفروشند این در حالی بود که در همان دوران بسیاری از داروخانه ها اقدام به توزیع رایگان ماسک و لوازمی میکردنند که با قیمت چند برابری از بازار میخریدند .شبکه بهداشت پاوه با اطلاع کامل از این موضوع هیچگاه نتوانست در کنار حقیقت بایستد و اطلاع رسانی درستی به مردم و نهادهای  خارج از محدوده وزارت بهداشت بدهد  .این البتهقسمت ناچیزی از نارضایتی من از شبکه بهداشت پاوه است.هیچ سالی در پاوه و البته در هیچ کجای ایران را سراغ ندارم که شبکه بهداشت یک شهر روز داروساز را به داروسازان ان شهر تبریک نگویدفکر میکنم اگر واژه  داروساز ستیزی  را در مورد سیاست شبکه فعلی بهداشت و درمان پاوه  بکار ببرم  بیراه نگفته ام .البته عرض کردم این صرفا نظر شخصی بنده و صرفا در مورد ارتباط داروسازان با شبکه بهداشت  است که ممکن است موافق یا مخالف دیدگاه سایر همکارانم باشد .برای تک تک کارکنان و همکاران عزیزم در شبکه بهداشت پاوه احترام بسیار خاصی قایلم و الزاما این سیاست فعلی نمیتواند محصول و مخلوق  تفکر و یا سیاست کاری اکثریت انان باشد و به شخصه فکر میکنم این اشتباه جبران ناپذیر و این نحوه تعامل با داروسازان و سعی در بیگانه کردن  انان با نیات نامعلوم و معلوم محصول و مخلوقدیدگاه شخص  سرپرست شبکه بهداشت پاوهو معدود مشاوران نام اشنای ایشان است . البته ما همواره سعی کرده ایم از هیچ کمک و خدمتی در راستای خدمت رسانی به مردم و حفظ تعامل و ارتباط حسنه باکلیت سیستم شبکه بهداشت و درمان پاوه دریغ نورزیم و این نحوه تعامل شبکه بهداشت با داروسازان در روند کاری ما و تعامل با مجموعه بهداشت و درمان پاوه هیچ تاثیری نداشته باشد .

 

هزار ماسوله : چالش های پیش روی داروسازان در پاوه چیست ؟

 

دکتر یوسفی : اکثریت قریب به اتفاق مردم ،  بیماران و مراجعین به داروسازان و داروخانه ها اعتماد کامل به شخص داروساز خود دارند .  در یکی دو سال اخیر کمبودهای دارویی و سراسری در کشور به علت تحریم ها انکار ناپذیرند . هر چند که هیچ دارویی هم نبوده که  برای مدت طولانی موجود نباشد در بسیاری از موارد کمبودها مقطعی و کوتاه مدت بوده است . در مورد تعداد کمی از داروها البته این کمبودها نمود بیشتری  داشته است . این یکی از چالش های داروسازان در سراسر کشور است .

 

بیمه های درمانی هم خصوصا در سال ۹۸ و برخی از انان تا همین امروز هم هفت الی هشت ماه از مطالبات داروخانه ها را پرداخت نکرده اند این در حالیست که ۷۰ درصد هزینه دارویی بیماران صاحب دفترچه را بیمه ها باید پرداخت کنند و طبق قانون بیمه ها موظفند حداکثر یک ماه پس از دریافت اسناد هزینه انها را به داروخانه ها پرداخت کنند و همین مساله در کنار کمبودهای دارویی ، نسخ الکترونیک و کندی اینترنت ، مالیات سر سام اور ، افزایش شدید هزینه ها و مشکلات مالی چالش اصلی  و سراسری داروسازان شاغل در داروخانه در کل کشور است که ما هم از ان مستثنی نیستیم .

 

در پاوه البته چالش های خاص  دیگری هم به واسطه نحوه  رفتار و تعامل و دیدگاه خاص برخی از مسئولین گاها متوجه داروسازان می شود که البته بسیاری از این چالش ها به دلیلعدم ارتباط بین مسئولین و داروسازان و عدم شناخت ان مسئولین از داروسازان و قوانین حاکم بر داروخانه هاست .

 

در پایان ضمن تشکر مجدد از شما و همکاران محترمتان دررسانه حرفه ای هزار ماسوله، و تبریک مجدد روز داروساز به همه همکاران پرتلاش و عزیزم ، امیدوارم با تمام کاستی ها و نقص هایی که داریم و اشتباهات سهوی ای که انکار ناپذیرند  توانسته باشیم  رضایت هر چند حداقلی مردم و مراجعین و بیماران عزیز را به دست اوریم .

 

خوشحالم که این فرصت ارزشمند را در  اختیار من گذاشتید تا در روز داروساز در خدمت شما و مردم عزیز باشم .