پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله20:11 - 1399/04/22

هجیج، روستایی دیدنی در قلب کوه

کرمانشاه میراث قدیمی ایران باستان است که در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را به چشم دیده است. بااین وجود، هویت و اصالت خود را حفظ کرده است. جاذبه های تاریخی و طبیعی متعددی در این شهر، همچون آهنربا شما را به سمت خود می‌کشاند. در این بخش از ایرانشناسی، شما را به روستای هجیج کرمانشاه، شهری در 25 کیلومتری پاوه دعوت می‌کنیم:

به گزارشهزار ماسوله، در بیست و پنج کیلومتری شهر پاوه، بعد از عبور از یک مسیر کوهستانی دل انگیز، گوش جان سپردن به آب رودخانه سیروان، در حالی که هنوز از تماشای زیبایی های طبیعت سیر نشده ایم، به روستای هجیج می‌رسیم. روستایی که در ساخت خانه هایشاز هیج آجر و سنگی استفاده نشده است و بافت پلکانی اش، ماسوله ی گیلان را برایمان تداعی میکند. اینجا همه چیز برای رقم خوردن یک سفر بی نظیر مهیاست، از مهمان نوازی مردمان روستا گرفته تا مناظر سرسبزی که آرامش را برایتان به ارمغان می آورد. نقل است که وجود آب فراوان در دو چشمه ارتفاعات شمالی و غربی روستا، باعث ایجاد این روستای 1200 ساله شده است.

جاذبه های دیدنی روستای هجیج

 

بقعه امامزاده سید عبیدالله 

 

این بقعه، آرامگاه یکی از فرزندان امام موسی کاظم است که از احترام خاصی بین مردم منطقه برخوردار است. ازاین امامزاده به نام کوسه هجیج هم یاد میشود. روایت جالبی درباره این امامزاده نقل است که شنیدنش خالی از لطف نیست. 500 سال پبش این روستا دچار خشکسالی میشود. مردم روستا به سراغ مردی که نسبش به امام موسی کاظم می‌روند و از او می‌خواهند برای آمدن باران دعا کند. به لطف دعای او، چشمه ی پرآبی در میان زمین ایجاد می‌شود. به همین دلیل بعد از این ماجرا از احترام ویژه ای بین مردم برخوردار می‌شود. این امامزاده به کوسه هجیج نیز مشهور است. 

مسجد جامع

مسجد جامع یا مسجد مرکزی یکی از چشمگیرترین بناهای روستاست که به ستون های چوبی و تزئینات زیبای در و پنجره ها مزین شده است. گفته می شود سازندگان این بنا، نجاران همان نسلی هستند که همراه کوسه هجیج به این مکان آمده اند.

چله خانه و خانقاه 

چله خانه و عبادتگاه هجیج، قدمتی طولانی در روستا دارد. مکانی که ستون های چوبی و نمدهای زیبایش، زیبایی اش رو دوچندان می‌کند. این عبادتگاه سنگی، محلی برای اعتکاف و چله نشینی هاست. مراسم ذکر و سماع دراویش قادریه یکی از مهم ترین مراسماتی است که در این مکان برگزار می‌شود. 

حوض پیر

در روستای هجیج، حوضی قدیمی وجود دارد که دیوارهایش را سنگ های ریز و درشت ایجاد کرده اند و توسز یک تخته سنگ مسطح، مسقف شده است. 

طبیعت روستای هجیج

اگر مسیر روستا را ادامه دهید، کمی که از روستا فاصله گرفتید، طبیعت زیبای هجیج شگفت زده تان خواهد کرد. سمت چپ جاده، غاری وجود دارد که در تمام فصل های سال از میان آن آبی پرفشار جریان دارد و چشمه ای را به نام چشمه بل تشکیل می‌دهد. 

 

ارتفاعات شاهو

یکی دیگر از شگفتی های طبیعت هیجیج زیبا، ارتفاعات شاهو است. مراتع بکر و سرسبز میشا و گاول، برگی دیگر اززیبایی های طبیعت را برای شما به ارمغان می آورند. 

 

رودخانه سیروان

یکی از مهمترین و معروف ترین رودخانه هایی که در اطراف هورامان و نزدیکی همین روستا قرار دارد رودخانه ی سیروان است. با مسیری طولانی و پرپیچ و خم منطقه اورامان را به دو بخش تقسیم کرده است. کناره های این رود مکان مناسبی برای گوش سپردن به آوای طبیعت و به تماشا نشستن زیبایی های آن است. سد داریان که بر میانه ی این رود قرار گرفته، چشم انداز خاصی را به منطقه بخشیده است.

 

 

غذاهای محلی هجیج

.اگر چشیدن طعم های مختلف، از علاقه مندی های شما محسوب می‌شود، از تست کردن غذاهای محلی هجیج به هیچ عنوان غافل نشوید. اگرچه بعضی از غذاهای محلی هجیج مخصوص فصل زمستان است، اما کوفته هجیجانه، خورشت قسقوان، و ترخینه را در هر زمان که به هجیج سفر کنید می‌توانید نوش جان کنید. اگر هجیج را ادامه دهید به روستایی به نام بلبر می‌رسید . این روستا، علاوه بر اینکه طبیعت زیبایی دارد، رستوران های کبابی بسیاری نیز دارد که گوشت تازه گوسفندی را به صورت چنجه عرضه می‌کند و طعم این کباب همیشه زیر زبانتان می‌ماند.