پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله16:40 - 1399/02/23

آب شرب شهر پاوه امسال وارد مدار می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه از اتمام مراحل ساخت تصفیه خانه، تاسیسات و خط انتقال آبرسانی به شهر پاوه خبر داد و گفت: آب شرب این شهر امسال وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

به گزارشهزار ماسوله، «بهرام درویشی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه عملیات اجرایی آبرسانی به شهر پاوه از سال ۹۰ آغاز شده است، افزود: آب شرب ساکنان این شهر از چشمه «هانی کوان» واقع در روستایی در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر پاوه تامین شده است.

 

به گفته او، برای آبرسانی به شهر پاوه ۱۵ کیلومتر خط انتقال، یک تصفیه خانه، سه مخزن و یک ایستگاه پمپاژ ساخته شده است.

 

او میزان آب انتقال یافته از چشمه هانی کوان به شهر پاوه را ۱۴۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: تاکنون ۵۰ لیتر بر ثانیه از این آب تامین شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه به سختی های کار در روند اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: محل چشمه تا شهر پاوه شرایط جغرافیایی سخت، کوهستانی و سخت گذر دارد و این موضوع به طولانی شدن روند اجرای آن منجر شد.

 

درویشی همچنین افزود: به دلیل وضعیت جغرافیایی شهر پاوه مجبور به انتقال خط از زیر میدان مولوی این شهر شده ایم که عملیات اجرایی در این محل نیز سختی های فراوانی دارد.

 

به گفته او، اکنون دنبال تامین برق موردنیاز تصفیه خانه و تاسیسات این پروژه هستیم و امسال آب را وارد مدار بهره‌برداری می‌کنیم.

 

به گزارش ایرنا، طرح انتقال آب مورد نیاز شهر پاوه به طول ۱۵ کیلومتر از روستای «دشه» در دست اجرا است. این روستا با جمعیتی نزدیک به ۲ هزار نفر در ۱۰ کیلومتری شهر پاوه واقع شده است.

 

چشمه هانی کوان به طور متوسط ۶۰۰ لیتر در ثانیه آبدهی دارد و آبگیری از چشمه پس از چهار مرحله پمپاژ به مخزن پنج هزار متر مکعبی سراب «هولی» منتقل می‌شود.

 

خط انتقال آب این طرح نیز از جنس لوله فولادی به قطر۵۰۰ میلیمتر و به طول ۱۵ کیلومتر است و تصفیه‌خانه آب به ظرفیت اسمی ۱۴ هزار متر مکعب در روز نیز برای این طرح در نظر گرفته شده ‌است.

 

به گفته مسوولان شرکت آب منطقه ای کرمانشاه؛ این طرح نیاز آبی سالانه پاوه را به میزان حدود ۱۳٫۵ میلیون متر مکعب تامین می‌کند و تا افق ۱۴۱۵، نیاز آبی بیش از ۴۰ هزار نفر را تامین خواهد کرد.

 

براساس برنامه مقرر بود که این طرح در سال ۹۲ به بهره برداری برسد که اختصاص نیافتن اعتبارات موردنیاز بهره برداری از آن را به تاخیر انداخت.

 

شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و با ۸۰۰ میلیمتر متوسط بارندگی سالانه یکی از شهرهای پرآب کشورمان محسوب می‌شود.