پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله00:38 - 1399/01/26
یادداشت/دکتر برهان ولدبیگی

جان یا نان؟

به گزارشهزار ماسوله، بعداز شیوع بیماری"نوپدید کووید ۱۹" و اجرای قرنطینه خانگی و فاصله گذاری خانگی و به تبع آنها، تعطیلی اجباری و نسبتا طولانی بسیاری از مشاغل،این سوال مطرح گردید که بدون پشتوانه اقتصادی قوی،بسیاری از مردم در معرض"خطر گرسنگی" قرار گرفته و به عبارت دیگر "حفظ  جان مشروط به کسب نان" شده است.

 

هیچ شکی وجود ندارد که بدون تامین "تغذیه مناسب"(نان)، "سلامت" و نهایتا "جان" انسان در معرض تهدید قرار دارد، اما یادمان باشد که برای "تهیه نان" حق نداریم "سلامت و جان" خود و دیگران را در معرض خطر قرار دهیم.اگر قرار است نانی بدست آوریم، قطعا برای حفظ سلامت و جان است ، هیچ انسان سالم ، فکور و با منطقی، برای کسب نان، "خودکشی" و "دگر کشی" نخواهد کرد.

 

لازم است تا در شرایط  سخت ، فعلی مدیران جامعه و شهروندان مبتکر با طراحی و اجرای برخی اقدامات نو و مبتکرانه، تعادلی بین "تامین نان و حفظ سلامت و جان"برقرار نمایند،طوریکه نوع بشر بتواند از این "بحران و پاندیمی" بی سابقه "به سلامت"   گذر نماید.

 

بنظر می رسد که گونه انسان با "بازنگری عمیق و ارزیابی دقیق  رفتارهای قبلی" خود و با "طراحی چشم اندازی نوین برای ادامه حیات نوع خود و در همانحال سایر زیستمندان و نیز توجه به حفظ مداوم سلامت کره زمین و بطور کلی محیط زیست" ، بتواند این بحران را از سر بگذراند و طرحی نو دراندازد! چنین باد


دکتر برهان ولدبیگی
۲۵ فروردین ۱۳۹۹