پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله03:06 - 1399/01/22
یادداشت/احمد احمد زاده

حقایقی درباره بیماری کرونا ( Covid 19)

تا به امروز هیچ دارویی اختصاصی جهت پیشگیری یا درمان قطعی کرونا ویروس جدید وجود ندارد گرچه لازم است از بیماران مبتلا به کرونا مراقبت لازم و مناسب به عمل آید.

به گزارشهزار ماسوله، همه افراد در هر سنی مستعد ابتلا به کرونا ویروس جدید هستند، سن بالای ۵۰ سال و همچنین افرادی که بیماریهای زمینه ای(مانند آسم، دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان ها و.....) دارند نسبت به سایر گروهها در برابر این ویروس آسیب پذیرترند و شدت بیماری در آنها بیشتر است.

 

 تا به امروز هیچ دارویی اختصاصی  جهت پیشگیری یا درمان قطعی کرونا ویروس جدید وجود ندارد گرچه لازم است از بیماران مبتلا به کرونا مراقبت لازم و مناسب به عمل آید.

 

 استفاده از دست خشک کن، حمام آب داغ، شستن بینی با محلول های حاوی نمک ، خوردن سیر و استفاده از آنتی بیوتیک ها تاثیری در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ندارد(آنتی بیوتیک ها بر باکتری‌ها مؤثر بوده و بر ویروس ها اثری ندارند).
 این بیماری روند فصلی نداشته و بر خلاف آنفلوانزا افزایش دمای فصلی تأثیر چندانی بر روند آن ندارد.
 طبق شواهد موجود ویروس کرونا می تواند در تمامی مناطق با آب و هوای مختلف (حتی گرم و مرطوب) انتقال یابد.
 شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق نیش پشه و حیوانات مانند سگ و گربه  به انسان وجود ندارد .
  به علت جدید و متفاوت بودن این ویروس با سایر ویروس ها، بایستی واکسن مخصوص آن ساخته شود و سایر واکسن های موجود (مانند واکسن پنومونی یا هموفیلوس آنفلوانزای تیپ ب ) نمی توانند در برابر ویروس کرونای جدید محافظت نمایند.
 موثرترین روش برای حفاظت در برابر ویروس کرونا شستن مکرر دست ها با آب و صابون یا محلول ضد عفونی کننده حاوی الکل می باشد.

 

 احمد احمدزاده
اپیدمیولوژیست و کارشناس بیماریهای مرکز بهداشت پاوه