پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله00:53 - 1398/12/20
تهدید سلامت جامعه با مجوزهای 80 هزار تومانی

بازی با جان مردم با صدور مجوز شکار «خوک وحشی»!

اداره حفاظت محیط زیست پاوه در شرایط شیوع کرونا و با توجه به ممنوعیت فعالیت بازار حیوانات در جهان اقدام به صدور مجوز شکار خوک وحشی کرده است.

به گزارشهزار ماسوله، مرگبارترین بیماری که جهان با آن دست به گریبان است از حیوانات به انسان منتقل شد؛ «کرونا» که از چین و خوراک خفاش به چینی ها و سپس به سایر مناطق جهان تسری یافت موجب مرگ بسیاری از افراد شده است.

 

در حالی که این روزها در جهان برای مقابله با این بیماری بازار خرید و فروش حیوانات بسته شده و  تجارت حیات وحش در رستوران ها و فروشگاه های اکثر مناطق درگیر ممنوع شده، اما اداره حفاظت محیط زیست پاوه در اقدامی عجیب مجوز شکار گراز یا همان خوک وحشی به مبلغ 80 هزار تومان صادر کرده است!

 

گراز یا خوک وحشی که لقب باغبان طبیعت را به آن داده اند در مناطقی از اورامانات نیز وجود دارد؛ این حیوان در بوته‌زارهای و به ویژه در جنگل‌های بلوط و پوشش گیاهی متراکم این منطقه و در ارتفاعات پایین مشاهده می شود.

 

گراز با نرخ باروری بالایی که دارد طعمه فراوانی برای گوشتخواران محسوب می شود و حرام بودن گوشت آن در دین اسلام موجب شده است تا شکار آن در ایران نادر باشد.

 

این حیوان در عین حال به دلیل وارد آوردن خسارت به مزارع کشاورزی، همواره یکی از چالش‌های کشاورزان و باغداران منطقه به شمار می‌رود که متاسفانه در کشورمان بی‌توجهی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به این معضل، به جای استفاده از روشهای دیگر در کاهش خسارات ناشی از وارد آوردن به محصولات باغی اقدام به شکار این حیوان می کنند.

 

در چند روز اخیر نیز افرادی با مجوز و پروانه شکار گراز از اداره حفاظت محیط زیست پاوه اقدام به شکار این حیوان در کوه‌های  شهرستان در نزدیکی روستای هیرویی کرده اند .

 

ا

 

اما جای سوال است که چرا زمانی که مسئولین شهرستان به منظور تردد ممنوعیت شهرستان بسیج شدند، یک دستگاه با صدور مجوز زمینه حضور گروه‌های مختلفی از مناطق دیگر را که امکان انتقال کرونا را به شهرستان دارند فراهم می آورند؟!

 

اعتراض امام جمعه پاوه به اقدام محیط زیست

 

این اقدام اداره محیط زیست پاوه واکنش تند حاج ماموستا ملا قادر قادری، امام جمعه پاوه را در پی داشت.

 

وی در پیامی ویدیویی ضمن بیان توصیه هایی در خصوص کرونا و‌ لزوم همکاری همگانی مردم با این پدیده شوم، اقدام محیط زیست پاوه را در این شرایط بحرانی نوعی خیانت به نظام و مردم دانست و نسبت به این نوع اقدامات هشدار دارد.

 

بی‌توجهی اداره محیط زیست به درخواست دلسوزانه امام جمعه

 

مسئول دفتر امام جمعه پاوه نیز در این باره به خبرنگار مرصاد گفت: در این مقطع زمان که کرونا در جهان شیوع پیدا کرده و کشور ما را نیز با بحران بی سابقه ای مواجه کرده است به دور از منطق  است که مجوز شکار گراز در شهرستان پاوه صادر شود.

 

مصلح قادری افزود: امام جمعه محترم پاوه‌ پس از شیوه ویروس کرونا از رئیس محیط زیست پاوه خواسته بودند که با توجه به حساسیت های به وجود آمده و‌ لزوم تردد کمتر در منطقه و‌ جلوگیری از شیوع کرونا تا پایان این بحران از صدور هرگونه مجوز جدید خودداری کنند.

 

وی افزود : متاسفانه اداره محیط زیست پاوه برای روزهای ۱۸ تا ۲۰ اسفند که اوج بحران کرونا در منطقه است مجوز صادر کردند و همین امروز موجب انتقاد امام جمعه پاوه شد.

 

برای کاهش جمعیت گرازها درخواست مجوز کردیم

 

محمد اخگرزاده، رییس اداره حفاظت محیط زیست پاوه در این باره به خبرنگار ما گفت: صدور شکار گراز در منطقه از تاریخ ۱۵ الی ۲۰ اسفند به صورت سازمانی بوده که برای ما ارسال کرده اند؛ حدود ۳ سال  است که این حیوان باعث خسارات به باغداران منطقه شده بود.

 

وی افزود: این مجوز هم در جهت کاهش جمعیت این حیوان بود که در منطقه و روستاها خساراتی را وارد کرده بود.

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست پاوه با بیان اینکه با شیوع این بیماری شکار این حیوان نیز متوقف شد، گفت: پروانه شکار هم به صورت سازمانی در سراسر کشور است که مهلت صدور پروانه نیز از اول آبان ماه تا ۲۰ اسفند ماه است.

 

وی گفت: صدور مجوز هم با درخواست شهرستان است که اداره کل نیز به درخواست اداره محیط زیست شهرستان ها مجوز شکار را صادر خواهد کرد.

 

تصاویر