پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله16:16 - 1398/12/11
هادی شریفی:

احیای سنت ارغوان بافی، توسعه صنایع دستی هورامان را به دنبال دارد

رییس اداره مسراث فرهنگی شهرستان پاوه به خبرنگار ما گفت: احیای سنت ارغوان بافی، توسعه پایداری صنایع دستی بومی وحفظ محیط زیست هورامان را به دنبال دارد.

به گزارشهزار ماسوله، رییس اداره مسراث فرهنگی شهرستان پاوه به خبرنگار ما گفت: ارغوان بافی از گذشته های دور  هنر تولید ملزومات زندگی با  ترکه های چوب  در منطقه  پاوه و اورامانات بوده که به دست فراموشی سپرده شده بود.

 

هادی شریفی افزود: مردان کورد با صبر و حوصله ترکه های چوب را در دستان  زحمت کش و هنرمندشان به انعطاف و نرمش  در می آوردند، تا از دسته بافته های چوبی خود  سبدی برای انداختن به آب و  ماهیگیری  بسازند  ویا توشه ای از انار و انجیر را جابجا کنند.

 

وی گفت:  با از بین رفتن این کاربری ها این صنعت دستی  نیز منسوخ شده بود ، اما خوشبختانه امروز با ورود گردشگران به این منطقه و ایجاد اقامتگاههای بومگردی به یکی از کاربردی ترین کالاهای صنایع دستی  هم  در کرمانشاه و هم  در سایر استانها  کشور تبدیل گردیده است.


شریفی گفت: ویژگی و زیبایی  منحصر به فرد این درختچه  سبب شده، تا به عنوان گیاهی زینتی در کلیه معابر و باغات و خانه های روستایی به عنوان یک گیاه زینتی مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی در پایان گفت: احیای سنت ارغوان بافی، توسعه پایداری صنایع دستی بومی وحفظ محیط زیست  هورامان را به دنبال دارد.