پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله00:03 - 1398/11/14
یادداشت/کوثر فخری

شوک انتخاباتی و مشارکت مردمی

حال که به اعلام نهایی و شروع تبلیغات نزدیک می‌شویم، بایستی منتظر ماند و به قوانین شورای نگهبان و هیئت های اجرایی تمکین کرد، و این دوره هم مانند ادوار و سال های گذشته انتخابات منطقه شاهد حضور حداکثری و متنوع اقشار اجتماع باشیم.

به گزارشهزار ماسوله، چند و چون تایید و رد صلاحیت های نامزدهای اورامانات بر افکار عمومی و رسانه ها تاثیر گسترده ای داشته است. نتیجه آنچه پیش روی این چالش اجتماعی است را حضور مردم در پای صندوق های رای تعیین خواهد کرد. متنی که در زیر آمده است گریزی به روند انتخابات و گزینش‌ها در اوارامانات دارد...

 

عوامل متعدد و مختلفی موجب حضور طیف‌های گسترده در انتخاباتِ اورامانات می‌شود. حضور نظرات و آرای متفاوت شاید بیش از میزان مشارکت در انتخابات حائز اهمیت است. با این وجود آمارها نشان دهنده میزان مشارکت بالای مردم منطقه در ادوار و سال‌های گذشته انتخابات در اورامانات می‌باشد.


 
در روزهای ابتدایی کش و قوس های انتخاباتی انتظار می‌رفت با وجود تعداد زیاد کاندیداهایی که به 49 نفر در روزهای اولیه گزینش‌ها رسیده بود، افراد بیشتری که دارای پیشینه سیاسی و مدنی بودند به مراحل پایانی ثبت نام انتخابات راه یابند. اینگونه نشد و بنا به دلایلی که برای اهالی رسانه و افکار عمومی شفاف سازی نشده و شاید درست این است که شفاف سازی نشود، چهره‌های شاخص زیادی از دور رقابت ها کنار زده شدند.

 

امروز که کمتر از ده روز به انتشار لیست نهایی باقی است امیدی به بازگشت سایر کاندیداهای شناخته شده و نمایندگان ادوار گذشته به دلیل قانونی که تنها رد اولی ها را محقِ اعتراض می‌داند عملا غیرممکن می نماید اما  بازگشت آرش زره‌تن ‌لهونی یکی از این چهره‌های شناخته شده می تواند رقابت سالمی را میان وی و سید نجیب میرانی نامزدی که  بیشتر از سایرین در لیست نهایی شناخته شده است و البته سایرین به وجود آورد.

 

واقعیت این است که انتظار حضور گسترده و متنوع آرای انتخاباتی ارتباط مستقیمی با شناخت چهره‌ها و شور انتخاباتی دارد. گاهی برپایی همین شورهای انتخاباتی را  افراد شاخص و گروه‌های کوچک و بزرگ شکل می‌دهد. در منطقه و در هر چهار شهرستان پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی احزاب و گروه‌های منسجم سیاسی اعلام حضور نکرده و شاید رسمیت و وجهه قانونی ندارند اما در خلاء وجود احزاب منسجم، گروه‌های فکری مجازی و گاها حقیقی در شکل گیری افکار عمومی شهروندان بی تاثیر نبوده و نیستند. از جمله آنها، گروه‌های مذهبی، ادبی و ... است که برخی از آنان فعالیت‌هایی دائمی در انتخابات دارند. فعالیت‌هایی که در چارچوب قوانین نظام بوده و می‌توان گفت تاثیرگذار هم بوده است.

 

انتظار می‌رود انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی در اسفندماه 1398 و در منطقه اورامانات نه تنها با میزان مشارکت بالای طیف‎‌های گسترده همراه شود بلکه آرای متفاوت و گروه‌های کوچک و بزرگ فضای مجازی و حقیقی نیز نامزد مورد نظر خود را انتخاب و حمایت کنند. اما شاید این مهم تحقق پیدا نخواهد مگر رقابتی غیرگزینشی میان نامزدها وجود داشته باشد. حال که تعداد اندکی از نامزدها در گردونه انتخابات مانده‌اند  شاید بهتر آن باشد رد صلاحیت‌ها در مراحل آخر گزینش‌ها به پایان برسد و دیگر کسی از گردونه رقابت‌ها خارج نشود و نامزدهایی که شانس اعتراض مجدد را دارند به عرصه انتخابات برگردند.  

 

انتخابات و به پای صندوق های رای رفتن حس مردم‌سالاری و مشارکت در تصمیمات را در بین مردم بیشتر خواهد کرد. به ویژه اگر این انتخابات مربوط به مجلس شورای اسلامی و نهادی برآمده از دل مردم باشد.  

 

در میان گروه‌های متنوع مجازی و حقیقی این شنیده ها به گوش می رسد که ممکن است با وجود لیستی که بصورت غیررسمی در فضای مجازی دست به دست می‌شود، شاید نتوان به تنوع آرای انتخاباتی امیدوار بود حتی اگر میزان مشارکت بالایی در انتخابات وجود داشته باشد.  حال که به اعلام نهایی و شروع تبلیغات نزدیک  می‌شویم، بایستی منتظر ماند و به قوانین شورای نگهبان و هیئت های اجرایی تمکین کرد، و این دوره هم مانند ادوار و سال های گذشته انتخابات منطقه شاهد حضور حداکثری و متنوع اقشار اجتماع باشیم. شاید باردیگر لیست نهایی تغییر کرد و شوک های گزینشی که کمتر کسی انتظارش را داشت، جایش را به طمانینه خاطری اجتماعی بدهد تا طیف های متنوع بار دیگر باور کنند که مشارکتی حداکثری در تعیین سرنوشت خود دارند...

 

کوثر فخری
13 بهمن 1398